پارس ناز پورتال

بیوگرافی کامل جمشید لایق

بیوگرافی کامل جمشید لایق

جمشید لایق در سال 1310 در تهران به دنیا آمد

وی بعد از اخذ دیپلم ادبی و دیپلم هنرستان هنرپیشگی در سال 1332 با گروه هنر ملی آشنا شد و دوره بازیگری و کارگردانی را زیر نظر یک استاد تئاتر در آمریکا گذراند.

جمشید لایق در سال 1338 به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد و در سال 1353 برای دریافت لیسانس درام شناسی، کارگردانی و بازیگری در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

در پی اجراهای داخلی نمایشنامه‌هایش به خارج از کشور نیز بارها دعوت شد و در کشورهای مختلف با گروه های مختلف به هنرنمایی پرداخت.

وی در کنار بازیگری و کارگردانی به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌پرداخت و همچنین موفق به کسب درجه دکترای هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود.

بازی در مجموعه‌های تلویزیونی هزاردستان، سلطان و شبان، سربداران، بوعلی‌سینا، روزی روزگاری، فروشگاه و مرگ در پاییز، همچنین ایفای نقش در فیلم‌هایی چون خواستگار، رگبار، شهر قصه، دایره مینا، کلاغ، کفش‌های میرزانوروز، شاید وقتی دیگر، خارج از محدوده، بازی تمام شد، مسافران، تهران روزگاری نو، سگ‌کشی و … کارنامه هنری مرحوم جمشید لایق را تشکیل می‌دهد.

جمشید لایق برای اولین بار با فیلم رگبار ساخته بهرام بیضایی بر پرده سینما ظاهر شد. او سپس در چند فیلم دیگر بیضایی از جمله کلاغ، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ‌کشی بازی کرد.

وی در سال 1378 در نمایش ریچارد سوم به کارگردانی داوود رشیدی روی صحنه تئاتر رفت و برای آخرین بار در سال ۱۳۸۳ با بازی افتخاری در نمایش «سه‌گانه و اینک» به کارگردانی سهراب سلیمی پا به روی سن نمایش گذاشت.

جمشید لایق بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در سن ۷۸ سالگی، در ۲۱ آبان سال ۱۳۸۸ به دلیل ایست قلبی درگذشت.