پارس ناز پورتال

نفخ معده را به راحتی می توان برطرف کرد

نفخ معده را به راحتی می توان برطرف کرد
 

 ورم موقت معده که گاهی اتفاق می افتد باعث بزرگ شدن شکم می شود و قابل برطرف شدن است مگر این که علت نفخ، بیماری هایی مانند بیماری کبدی و یا قلبی باشد

به نوشته «webmd» و به گفته متخصص غدد و محقق درمان چاقی مفرط در موسسه مایوکلینیک، این که نفخ به علت تراکم مایعات به وجود می آید یک باور نادرست است زیرا معده تنها قسمتی از بدن نیست که مایعات تراکم پیدا می کند. بلکه در قسمت های دیگر نیز آب تجمع پیدا می کند. پس علت تجمع نفخ که ناراحتی ایجاد می کند چیست؟

متخصصان معتقدند که علت های متعددی وجود دارد از حساسیت به مواد غذایی گرفته تا یبوست، در این مطلب به چند روش جلوگیری از نفخ معده اشاره می کنیم.

1 – از یبوست جلوگیری کنید


مصرف کم فیبر، مایعات و فعالیت جسمی می تواند یبوست ایجاد کند که در نتیجه باعث نفخ معده می شود. برای جلوگیری از آن کارشناسان مصرف روزی ۲۵ گرم فیبر توسط زنان و ۳۸ گرم توسط مردان را توصیه می کنند که شامل غلات سبوس دار، میوه، دانه، میوه مغزدار و سبزیجات است. علاوه بر آن سعی کنید روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بخورید و ۵ روز در هفته هربار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

2 – آلرژی به گندم و یا حساسیت به لاکتوز را مشخص کنید


این ۲ ماده نفخ آور است اما باید توسط پزشک تشخیص داده شود بیشتر مردم این نوع ناراحتی ها را بدون مراجعه به پزشک تشخیص می دهند و فرآورده های سالم لبنی و غلات سبوس دار را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. شاید کاهش مقدار مواد غذایی مشکوک و یا جایگزینی و مصرف آن با غذاهای دیگر به رفع این مشکل کمک کند. در خصوص فرآورده های لبنی از پنیر و یا ماست که مقدار کمی لاکتوز دارد استفاده کنید.

3- از سریع خوردن پرهیز کنید

سریع خوردن غذا بدون این که خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می شود و با جویدن بیشتر می توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری است. بررسی ها نشان داده که هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

4- از مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار پرهیز کنید


این نوع نوشیدنی ها حتی انواع رژیمی آن ها می تواند منجر به گیر افتادن گاز در معده شود. به جای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی های گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر است.

5- آدامس جویدن را به حداقل برسانید


جویدن آدامس باعث وارد شدن هوا و در نتیجه نفخ معده می شود. اگر عادت به جویدن آ دامس دارید آن را با خوردن آب نبات های سفت که دیر آب می شوند و میوه و سبزی های پرفیبر جایگزین کنید.

6- مراقب مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند باشید


اغلب افراد به علت مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های بدون قند به نفخ معده دچار می شوند. متخصصان مصرف تنها ۲ تا ۳ وعده مواد غذایی و یا نوشیدنی در روز را توصیه می کنند.

7- نمک را محدود کنید


مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر است که هر دو ایجاد نفخ می کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو به محتویات آن توجه کنید.

8- مصرف حبوب و سبزی های نفاخ را کاهش دهید


اگر به خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. این کار به این منظور نیست که آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن ها را کم کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به ترکیبات عادت کند.

9- به وعده های غذایی کوچک تر رو بیاورید


به جای ۳ وعده غذایی کامل به وعده های متعدد و کوچک تر بپردازید این کار باعث می شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قند خون و گرسنگی نیز کنترل شود. بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

10- مواد غذایی و نوشیدنی های برطرف کننده نفخ مصرف کنید


تحقیقات نشان داده چای نعناع، زنجبیل، آناناس، جعفری و ماست حاوی باکتری مفید است و در کاهش نفخ نقش دارد این ها مواد غذایی سالمی است که در صورت مصرف درست در برطرف کردن نفخ به شما کمک می‌کند.

متخصصان بر این باورند که قرص های رونده و پرهیز از خوردن برای رفع نفخ و یا کاهش وزن توصیه نمی شود.
هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را کاهش می دهند محققان می گویند انجام دادن ورزش شکم در طول روز عضلات شکم را تقویت می کند. تقویت عضلات شکم به شخص ظاهر لاغرتر با عضلات قوی و حالت بدنی بهتر می دهد.