پارس ناز پورتال

روش صحیح و بهداشتی انجام دکلره و دکاپاژ

روش صحیح و بهداشتی انجام دکلره و دکاپاژ

دکلره یا دکلراسیون به زبان ساده یعنی برداشتن رنگ مو؛ که مخلوطی است از پودر دکلره و اکسیدان ۱۲ که با هم مخلوط می کنیم تا غلظت آن به اندازه ماست شود و از پشت و پایین سر شروع به زدن کرده و همینطور به بالای سر رفته و زمان انتظار هم بستگی جنس و مقاومت مو دارد (معمولا ۲۰-۳۰ دقیقه) که نتیجه ی آن پراکنده شدن و

خارج کردن پیگمنت های طبیعی مو از ساختمان مو بوده و رنگ مو را روشن می شود. اگر بخواهیم موی طبیعی را بیشتر از چهار درجه روشن تر کنیم ابتدا باید موها را دکلره کنیم و بعد از آن رنگ انتخابی را استفاده کنیم.

 

* قبل از دکلوراسیون برای جلوگیری از آسیب به پوست ؛پوست اطراف صورت را چرب می کنیم.

 

اگر عمل دکلره بر روی موی رنگ شده انجام بگیرد به آن دکاپاژ می گویند .

 

پودرهای دکلره بسیار متنوع است و مارکهای مختلفی در بازار موجود است؛که به طور کلی پودر های دکلره ار هر مارک به دو نوع تقسیم می شود :

 

۱- پودر دکلره ی سفید که ضعیف تر عمل کرده و معمولا برای موهای حساس و نازک و رنگ شده استفاده می شود.

 

۲- پودر دکلره ی آبی که قوی تر از پودر دکلره ی سفید بوده و برای موهای طبیعی و سالم کاربرد دارد.

 

معمولا اگر مو مشکی طبیعی ( در کل رنگ تیره ) بود از پودر آبی و اگر رنگ طبیعی مو روشن بود از دکلره ی ضعیف استفاده می کنیم.

 

* هنگام دکلره به طور مداوم مدام باید مو را کنترل کنید و مقاومت مو را بسنجید؛ اگر تکه ای از مو را جدا کردید و کشیدید اگر کش آمد بلافاصله باید مو رابشویید زیرا مو دیگر مقاومت ندارد و مکث بیشتر باعث سوختگی و پوسیدگی مو می شود.

 

و اما پایه های دکلره :

 

۱- قرمز

۲- قرمز نارنجی

۳- نارنجی قرمز

۴- نارنجی

 

هرگاه موها به هر یک از چهار رنگ بالا برسد می گوییم مو در حد دکلره ی ضعیف رنگ باز کرده و مو دیگر بیشتر از این مقاومت نداشته است . بنا براین

رنگهای انتخابی برای این پایه ها می تواند شامل قهوه ای متوسط ( پایه ی چهار ) بلوطی ، مسی ، آکاژو ، فندقی تیره و قهوه ای صدفی باشد .

 

۵- نارنجی زرد

۶- زرد نارنجی

۷- زرد ( پایه ی زرد را پاستیل نیز می گویند )

 

به این سه پایه دکلره ی متوسط می گوید . رنگهای آکاژو ، قهوه ای روشن ، بلوند تیره ، رنگهای خاکستری پایه ی پنح و شش می تواند رنگهای انتخابی باشد.

 

۸- زرد روشن

۹- زرد خیلی روشن

 

۱۰-۱۱-۱۲- پلاتینه تا سفید می باشد .

به این دو پایه دکلره ی قوی می گویند بلوند روشن . بلوند طلایی . بلوند خاکستری و بلوند زیتونی می تواند از رنگهای انتخابی باشد.

 

دکلره بر روی موهای طبیعی و غیر طبیعی :

 

۱- اگر مو طبیعی باشد پس از دکلره از رنگ تیره به رنگ زرد خیلی روشن و تا پلاتینه تغییر می کند.

 

۲- اگر قسمتی از موها رنگ شده باشد و یا دریچه های مو خیلی ریز باشد ممکن است پس از دکلره رنگ مو به قرمزی یا نارنجی بزند.

 

۳- چنانچه مو قبلا به وسیله ی رنگهای گیاهی یا خضاب و حنا و رنگهای تیره ی شیمیایی رنگ شده باشد ، دکلره به سختی انجام شده یعنی فقط به رنگ سبز می رساند.

 

برای دکلره ی کامل موی سر : مانند نحوه ی رنگ کردن مو عمل می کنیم با این تفاوت که به غیر از موهای کوتاه مانند کرنلی ، برای ساقه ی مو از اکسیدان ۹% و برای ریشه ی مو از اکسیدان ۶% استفاده می کنیم . بعد از عمل دکلره ی کامل رنساژ نمی کنیم بلکه مو را رنگ می کنیم. ویتامینه مو بعد از عمل دکلره هرگز فراموش نشود.

 

همپایه کردن چیست:

 

بر روی موی دکلره شده ی بلند انجام می شود . روی موی کرنلی اگر دکلره کنیم مشکلی پیش نمی آید ولی اگر مو بلند باشد دکلره بر روی موی خیلی بلند فرق دارد . موی خیلی بلند را در سه مرحله دکلره می کنیم . طول مو را به سه قسمت تقسیم می کنیم . اول تکه ی پائین بعد تکه ی بالا و بعد تکه ی بالاتر . یک تفاوت رنگ ایجاد


می شود . بعد از عمل دکلره رنگی که می گذاریم باید مطابق قسمت تیره باشد .یعنی اگر دکلره به پایه ی هفت برسد از رنگ شماره ی شش استفاده می کنیم . برای دکلره ی رنگ شرابی باید حد اقل یک ساعت صبر کنیم تا مثلا به حد نارنجی زرد برسد بعد می توانیم از رنگ C4 استفاده کنیم .