پارس ناز پورتال

عوارض استفاده از مواد آرایشی و فرمژه‌ها

عوارض استفاده از مواد آرایشی و فرمژه‌ها

فر کردن مژه ها

 

تا حالا برای شما اتفاق افتاده است که دچار ریزش مژه شده باشید و از این ریزش احساس نگرانی کرده و ترسیده باشید؟ مژه‌ها زمانی که ریزش می‌کنند، دیر رشد می‌کنند.

 

استفاده از مواد آرایشی و فرمژه‌ها موجب بیماری‌های ناحیه پلک مانند گل مژه و عفونت‌های مختلف و ریزش مژه می‌شود.

 

گاهی التهابات لبه پلک‌ها ناشی از بیماری موضعی یا داخلی نیست و صرفاً به علت ضربه و آسیب از جمله مالش شدید پلک‌ها رخ می‌دهد.

 

حساسیت به وسایل آرایشی مختلف از جمله سایه چشم، خط چشم و به ویژه ریمل موجب التهابات پلک چشم می‌شود.

 

استفاده از مواد آرایشی ضدآب موجب ریزش مژه می‌شود

 

مواد آرایشی که ضدآب هستند و شستن آن ها به آسانی صورت نمی‌گیرد، این مواد باعث حساسیت تماسی یا آلرژیک شده و التهاب لبه پلک‌ها را به همراه دارد و موقع شست‌وشو باعث مالش شدید مژه‌ها و پلک‌ها می‌شوند که در هر دو صورت، بیمار با ریزش مژه‌ها مواجه می‌شود.

 

مژه‌های پرپشت یا چشم‌های نابینا؟!مژه‌های پرپشت

 

تبلیغات تلویزیونی محصولات مدعی پرپشت کردن مژه‌ها را دیده‌اید؟ در آن‌ها بازیگران مشهور سینما با مژه‌هایی بسیار پرپشت و زیبا دیده می‌شوند. اما یادتان باشد که برای گروهی از زنان و دختران این محصولات می‌تواند چشم‌ها را به جای زیباتر شدن، زشت‌تر و حتی بیمارتر کند.

 

در میان محصولات پرپشت‌کننده مژه‌ها “لاتیز”، که بیش از هر محصول دیگری روی آن تبلیغ شده است عوارض جانبی زیادی دارد.

 

در برخی افراد، تیره شدن چشم‌ها، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی چشم‌ها، ایجاد مشکل در پوست پلک‌ها و افزایش میزان موها در پوست اطراف چشم از عوارض این محصول است.

 

دکتر مارکوس آسانه، متخصص پوست در دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: این محصول برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما در برخی موارد اثرات خطرناکی دارد.

 

در ضمن در تبلیغ برخی محصولات آمده است که بهتر است شب، قبل از به رختخواب‌ رفتن این محصول را به مژه‌های خود بزنید، اما مسئله این است که طی خواب ممکن است دست‌های‌تان را به چشم‌های‌تان بزنید، یا عرق کنید و محصول همراه عرق، وارد چشم شما شود، در نتیجه چشم شما در تماس با مواد شیمیایی قوی قرار بگیرد.

 

بهترین کار این است که اگر می‌خواهید از این محصول استفاده کنید آن را طی روز استفاده کنید و در صورتی که چشم‌های‌تان قرمز، یا دچار آب‌ریزش، یا سوزش شد، فورا محصول را از روی مژه‌ها بشویید و به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید.

 

ریمل از موادی درست می‌شود که به راحتی به باکتری و انگل آلوده می‌شود. پس اجازه ندهید کسی جز شما از وسایل آرایشی تان استفاده کند

 

چند نکته برای سلامتی مژه‌ها

 

هر چند داشتن مژه‌هایی زیبا برای تمامی زنان جذاب است، اما رعایت چند نکته نه تنها می‌تواند به زیبا ماندن، بلکه به سالم ماندن مژه‌ها و چشم‌ها کمک کند.

 

این چند نکته عبارتند از:

 

– هر چند وقت یک بار، برس ریمل خود را با آب و صابون خوب بشویید و آب بکشید.

 

– هرگز در داخل اتومبیل در حال حرکت ریمل نزنید، چون امکان دارد نوک برس وارد چشم تان شود.

 

– در صورتی که ریمل شما خشک شد، در آن را محکم ببندید و داخل آب داغ بیندازید. می‌توانید از یک قطره روغن بادام شیرین داخل تیوپ آن نیز استفاده کنید. اما توصیه می‌شود وقتی چهار، پنج ماه از استفاده ریمل گذشت یا خشک شد، آن را دور بیندازید.

 

– ریمل از موادی درست می‌شود که به راحتی به باکتری و انگل آلوده می‌شود. پس اجازه ندهید کسی جز شما از وسایل آرایشی تان استفاده کند.

 

مواد آرایش چشم

 

– در صورتی که دچار التهاب و حساسیت‌های پوستی هستید، توصیه می‌شود به طور مداوم از ریمل استفاده نکنید، چون ریمل باعث تسریع ریزش مژه در شما می گردد

 

– هرگز مژه‌هایتان را نکنید یا کوتاه نکنید، چون رشد مژه نسبت به سایر موهای بدن بسیار کندتر است.

 

– سعی کنید تا حد امکان از فرمژه‌های آهنی استفاده نکنید، بلکه انواع پلاستیکی را خریداری کنید.

 

– همیشه بلافاصله پس از اینکه از حمام بیرون آمدید، از فرمژه استفاده کنید، چون وقتی مژه‌ها با آب گرم خیس شده باشند، راحت تر و زیباتر بر می‌گردند و نمی‌شکنند.

 

– می توانید به جای استفاده از فرمژه، از انگشت تان کمک بگیرید. ابتدا دست تان را بشویید. سپس به طور دقیق پس از آنکه ریمل زدید، انگشت تان را روی ریشه مژه‌ها از پایین قرار داده و به سمت بالا فشار دهید تا زمانی که ریمل خشک شود.

 

– اگر به صورت ناشیانه از فرمژه استفاده شود، می‌تواند سبب شکسته شدن و ریزش مژه‌ها شود.

 

– مژه مصنوعی را تا حد ممکن دو بار استفاده نکنید، اما در صورتی که تمایل به این کار دارید، توصیه می‌شود مژه را برداشته لای دستمال آغشته به الکل بگذارید و آن را به طور کامل تمیز کنید. سپس آن را با هوادادن خشک کرده و در جای تمیز قرار دهید.