پارس ناز پورتال

تلاش برای افزایش وزن

مجموعه : رژیم و تغذیه
تلاش برای افزایش وزن
 

چطور امکان دارد که بعضی‌ها بخواهند چاق شوند؟ اما دلایل زیادی هم وجود دارد كه افراد را به سوی تلاش برای افزایش وزن و چاق شدن می‌كشاند.

عده‌ای به طور طبیعی لاغر هستند و دوست دارند اندكی چاق‌تر شوند. برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند منجر به كاهش وزن افراد شود. اختلال در غذا خوردن نیز یكی دیگر از دلایل لاغری افراد است. افراد مسن هم به دلایل مختلف می‌توانند با این مشكل مواجه شوند.

 

اما باید بدانیم در حالی كه اضافه وزن و چاقی عاملی شناخته شده برای بروز مشكلاتی در سلامتی افراد است، لاغری بیش از حد نیز می‌تواند مشكلاتی را در پی داشته باشد.


اما به هر دلیلی كه كمبود وزن دارید و می‌خواهید چاق‌تر شوید، به یاد داشته باشید كه این كار مانند همه امور دیگر زندگی باید به شیوه‌ای درست انجام گیرد. افزودن غذاهایی با شكر و چربی زیاد همیشه می‌تواند مشكلاتی برای سلامت شما ایجاد كند. در ضمن بهتر است در ابتدا بدانید كه برای چه مقدار چاق شدن به چه میزان كالری احتیاج دارید كه در این موارد می‌توانید از یك متخصص تغذیه كمك بگیرید.

نكاتی كه در اینجا مطرح می‌شود تنها توصیه‌هایی خواهد بود و نه رژیمی خاص شما.

چه چیزی بخوریم؟


برای افزایش وزن، غذایی كه مصرف می‌كنیم باید كالری بیشتری داشته و در ضمن تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را نیز شامل شود. دقت كنید كه غذاهایی سالم انتخاب كنید، به خصوص زمانی كه در دوران نقاهت پس از بیماری به‌سر می‌برید.
افزایش مصرف تنقلات و انواع غذاهای چرب راه خوبی برای افزایش وزن نیستند. این نوع غذاها اغلب حاوی چربی‌های ناسالم هستند. به یاد داشته باشید كه حتی اگر می‌خواهید كالری را افزایش دهید این كار باید از طریق غذاهای سالم انجام شود.

 

وعده‌های غذایی را افزایش دهید

 

ممكن است راحت‌تر باشید اگر روزانه به جای 3 وعده بزرگ غذایی، 5 یا 6 وعده سالم و متعادل‌ مصرف كنید.
حدود ساعت 10 صبح و هنگام بعدازظهر به جای انواع هله‌هوله‌ها از میان وعده‌هایی سالم و مناسب استفاده كنید. آجیل و انواع مغزها انتخابی مناسب برای این كار هستند.
 

با افزودن غذاهای سرخ شده و چرب (مانند سیب‌زمینی سرخ شده)، سلامت رژیم غذایی خود را از دست خواهید داد. درست است كه می‌خواهید چاق شوید، اما نباید سلامت خود را از دست دهید. پس بهتر است به جای آن از سیب‌زمینی پخته شده استفاده كنید.
 


همچنین از نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه طبیعی و شیر استفاده كنید. هیچ وقت برای افزودن كالری از نوشابه‌های شیرین كه فقط كالری داشته ولی ارزش غذایی ناچیزی دارند استفاده نكنید.
مصرف سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و ذرت نیز مفید خواهد بود.

 

 

ورزش كنید


ورزش هم برای افزایش وزن روشی مناسب است. تمرینات مقاومتی نظیر وزنه زدن به افزایش حجم عضلانی كمك خواهند كرد. ورزش در كنار رژیمی سالم و متعادل می‌تواند به بهترین شكل به شما كمك كند.
اما این نكته را نیز از یاد نبریم كه رژیم غذایی هم در مورد كاهش وزن و هم افزایش وزن باید متعادل و سلامت باشد.