پارس ناز پورتال

یکی از دعاهای حضرت نوح

مجموعه : مذهبی
یکی از دعاهای حضرت نوح
 
1 . نوح، یكى از پیامبران الهى بود كه عمرى دراز یافت بـه گونه اى كه عمر او ضرب المثل شده اسـت.
نوح مردم رابه خدا پرستى و معرفت فرا مى خواند و از بت پرستى و جهالت باز مى داشت. مردم كه با عقاید پدران خویش خو گرفته بودند و از اندیشه و تفكر بـه دور بودند نوح را تهدید كردند كه
نوح دست بـه دعا برداشت و گفت:

رَبِّ إِنَّ قَوْمى كَذَّبُونِ فافْتَحْ بَيْنى وَبَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنى وَ مَنْ مَعِىَ مِنَ المُؤمِنینَ؛
پروردگارا، قوم مـن مرا تكذیب كردند. بین مـن و آنان داورى كن، و مرا و كسانى كه با مـن ایمان آورده اند از دست آنان نجات بخش.
خداوند در قرآن كریم مى فرماید:
2 . در قرآن كریم یك سوره بنام حضرت نوح آمده اسـت و تمام این سوره مربوط بـه داستان آن حضرت اسـت. خداى متعال مى فرماید:

این پیام و تبلیغ، مردم را بیدار نكرد و بهمین سبب نوح از سرِ درد با خداوند چنین گفت:
نوح سپس آیات و نشانه هاى حق تعالى را در عالم آفرینش برایشان باز گو كرد. اما بازهم بیدار نشدند و بـه یكدیگر سفارش مى كردند كه از بت هاى خود دست برندارید. آنان در گناهان غوطه ورشدند و سرانجام اهل جهنم گشتند.

دراین هنگام نوح دست بـه دعا برداشت و بـه پروردگار عرضه داشت:
رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الأَرْضِ مِنَ الكافِرِینَ دَيّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَلا يَلِدُوا إِلّا فاجِراً كَفّاراً رَبِّ اغْفِرْ لِى وَلِوالِدَىَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمناً وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالمُؤْمِناتِ وَلا تَزِدِ الظّالِمِینَ إِلّا تَباراً؛
بارالها، از كافران برروى زمین هیچ كس باقى نگذار. اگر آنان را رهاكنى بندگان تـو را گمراه مى كنند و بجز تبه كارِ كافر فرزندى نیاورند. بارالها، مرا و پدر و مادرم و هر مؤمنى را كه بـه خانه ام وارد شود و همه ی مردان و زنان با ایمان را بیامرز و بر نابودى ستمگران بیفزا.
3 . خداوند در سوره قمر مى فرماید:
أَنّى مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ؛

بارالها، مـن در هدایت مردم شكست خوردم؛ تـو خود مرا یارى فرما.
4 . در سوره مؤمنون آمده اسـت:
گروه كافران گفتند:
دراین هنگام نوح دست بـه دعا برداشت و گفت:
رَبِّ انْصُرْنى بِمـا كَذَّبُونِ؛
بارالها، در برابر تكذیب این مردم مرا یارى كن.
خداوند مى فرماید:

اَلْحَمْدُ للَّهِ ِ الَّذى نَجَّینا مِنَ الْقَوْمِ الظالمِینَ وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنى مُنْزَلاً مُبارَكاً وَأنْتَ خَيْرُ المُنْزِلینَ؛.
حمد براى خدایى اسـت كه مـا را از دست ستمكاران نجات داد. و بگو: بارالها، مرا در منزلگاهى مبارك جاى ده، [زیرا] تـو بهترین فرودآورندگانى.»
پیامبر گرامى«ص» بـه حضرت على«ع» فرمود:

در حدیث

5 . نوح 950 سال در بین مردم تبلیغ یكتاپرستى و پاكى و درستى كرد. اما ده قرن تبلیغ و دعوت، آن مردم خفته جاهل را بیدار نكرد و بـه هوش نیاورد، و ازآن همه ی بذر توحید و خداپرستى بجز بسیار اندك در دل سخت تر از سنگ آنان جوانه نزد و بـه بار ننشست. افزون بر آن، پیامبر الهى رابه باد استهزا مى گرفتند و تهمت هایى كه خود شایسته آن بودند بـه او مى بستند و مؤمنان همراه وی را مردمانى پست مى خواندند….
با چنین پیشینه عصیان و تبه كارى اسـت كه بـه فرمان الهى از آسمان باران شدیدى باریدن مى گیرد و از جاى جاى زمین چشمه ها مى جوشد و سیل و طوفان همه ی جا را فرامى گیرد.

نوح كه از پیش آماده چنین شرایطى اسـت؛ بـه مؤمنان و همراهان خود مى گوید تا بر كشتیى كه بـه دست خود او ساخته شده اسـت، سوار شوند. نوح بـه هنگام سوار شدن بر كشتى مى گوید:
بِسْمِ اللَّهِ مَجْریها وَمُرْسیها إِنَّ رَبّى لَغَفُورٌ رَحیم؛

بنام خداست حركت و توقف كشتى؛ بـه درستى كه پروردگارم آمرزنده و مهربان اسـت.

دراین هنگام، آب از آسمان و زمین بـه هم مى پیوندد و همه ی جارا فرامى گیرد و همه ی نابكاران سیه روز را در كام خود فرو مى كشد. در حالى كه نوح و همراهانش بر كشتى نجات سوارند و بر سطح آب در حركتند. وقتى كه آب همه ی جارا فرا گرفت و همه ی گمراهان لجوج رابه كام مرگ كشید، فرمان الهى بر توقف باران و جوشش زمین صادر مى شود و كشتى نوح بر كوه

رَبِّ إِنَّ ابْنى مِنْ أَهْلى وَإِنَّ وَعْدَكَ الحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمینَ؛
بارالها، پسرم از خانواده مـن اسـت «و تـو وعده داده بودى كه خانواده مرا نجات دهى» و وعده تـو حق اسـت و تـو احكم الحاكمین هستى.
خداوند فرمود:

نوح بخود آمد و گفت:
رَبِّ إِنّى أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ مـا لَيْسَ لى بِهِ عِلْمٌ، وَإِنْ لا تَغْفِرْ لى وَتَرْحَمْنى أَكُنْ مِنَ الْخاسِرینَ؛
بارالها، مـن بـه تـو پناه مى برم از این كه چیزى را كه بـه آن آگاهى ندارم از تـو بخواهم، اگر مرا نیامرزى و بـه مـن رحم نكنى از زیان كاران خواهم بود