پارس ناز پورتال

دعا مخصوص روزهای انتظار فرج

مجموعه : مذهبی
دعا مخصوص روزهای انتظار فرج
 

عزیزان  همه ی مـا می دانیم کـه امامان مـا همه ی معصوم و پاک آفریده شده‌اند و همان طور معصوم و پاک هم از دنیا رفته‌اند و دارای صفاتی بودند کـه هرگز یک انسان عادی دارای آن شرایط نبوده اسـت مانند امیرالمؤمنین علی «ع» کـه در رحم با مادرش فاطمه بنت اسد صحبت میکرد و موقع ولادتش قرآن میخواند  و هم چنین معجزات دیگر  امامان و یا حضرت مهدی کـه هنگام ولادت سر بـه سجده گذاشته و شکر خدا نمودند ودر سن پنج سالگی بـه مقام امامت نائل آمدند و همه ی این نورهای پاک بدون این کـه نزد استادی تحصیل کرده باشند دارای علم نخستین و آخرین بودند و از گذشته و حال و آینده خبر می‌دادند.

پس در نتیجه این معصومین مانند مـن و شـما برای امتحان بـه این دنیا نیامدند و انها بزرگ ترین لطف و نعمتی هستند کـه خداوند بـه بشر عنایت کرده اسـت بـه چند دلیل:

اولاً همه ی مـا می دانیم کـه خداوند عادل اسـت ودر قرآن کریم می‌فرماید:

فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَيْراً يَرَه وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرّاً يَرَه

هر کس کوچک‌ ترین ذره‌اي بدی نماید جزای آن را خواهد دید و هر کس کوچک‌ترین عمل نیکی انجام دهد پاداش آن را خواهد گرفت.

و حال آنکه خداوند عادل اسـت و بنده هم جایز الخطا چون خداوند قرار اسـت با عدل با مـا رفتار کند بنابر این باید اکثر انسان‌ها رابه آتش قهر خود بسوزاند و آفريننده یکتا در حدیث قدسی می‌فرماید:

«مـن بندگانم را برای این کـه بسوزانم نیافریده‌ام و بـه هر نحوی کـه بتوانم سبب نجات آن ها را از عدل خودم فراهم خواهم کرد».

و بـه قدری پروردگار مـا رحیم اسـت و کریم اسـت و جواد، بهانه‌هایي برای نجات بشر قرار داده مانند خواندن نماز و گرفتن روزه و اعمال عبادی دیگر و بزرگ ترین لطفی کـه کرده فرستادن نمایندگانی در روی زمین مانند وجود مقدس خاتم‌الانبیاء حضرت محمد «ص» و امامان معصوم بود کـه بـه این دنیا آمدند تا با زندگی کردن و راهنمایی بشر هم درست زیستن رابه مـا بیاموزند و هم مـا گناهکاران با واسطه قراردادن این عزیزان الهی بـه حاجت‌ها و خواسته‌هایمان برسیم و هم با ابراز دوستی با عزیزانش بهانه‌اي برای بخشش و نجات از کیفر گناهان داشته باشیم.

هم چنین این وجودهای مقدس را چنان پر محبت و با گذشت و مهربان آفریده اسـت کـه فردای قیامت با شفاعتشان سبب نجات عده زیادی از آتش جهنم خواهند شد. خدایا مـا چگونه شکر تـو رابه خاطر نعمت‌ ولایت بجا آوریم؟ بـه خداوندی خودت زبانمان قاصر اسـت و همه ی این الطاف از کرم وجود بی‌حساب توست. مـا بندگان افتخار میکنیم بـه داشتن چون تـو خالقی، خدایا در تمام عمر در مقابل هر نعمت، کفران نعمت کرده‌‌ایم. نه قدر تـو را شناختیم نه رسولت و نه حجت‌هاي پاکت را در زمین تـو زندگی کردیم، روزی تـو را خوردیم، از همه ی نعمت‌هایت استفاده کردیم و بـه جای شکر و سپاسگزاری از تـو اسیر نفس و شیطان بودیم یعنی اگر گفتی بـه دنبال انسانیت و کمالات باشید بـه دنبال خوی‌هاي حیوانی رفتیم و اگر فرمودی بـه فکر ذخیره برای آخرت باشید ولی همه ی وجودمان دنیا بودو خواسته‌هاي نفسانی.

الهی، چـه بگویم از بی وفائی‌هایمان، خداوندا، چگونه با این اعمالمان در دادگاه عدل تـو بایستم.

بارپروردگارا، دیدی بندگانت چگونه مزد زحمات رسولت را دادند. زمانی کـه پیامبرت «ص» از دنیا رفت حدود هفت میلیون مسلمان داشت ولی همین بندگانت بعد از گذشت کمتر از سه ماه یک عده دنیا پرست جانی درب خانه دخترش و جانشینش حضرت علی «ع» رابه خاطر حب ریاست بـه آتش کشیدند.

آنهم بعد ازآن همه ی سفارشات پیامبر اکرم «ص» نسبت بـه عترتش.

بارپروردگارا، کجا بودند آن بندگان شکرگذارت کـه دفاع از ولی تـو در زمین کنند و تـو آفريننده یکتا چـه صبری داری آن موقعی کـه دیدی بر گردن ولیّت یک عده شیطان انسان‌نما طناب انداخته و یا آن بانوی پاک و معصومی راکه فرمانبری از وی را بر تمام جن و انس و حتی پیامبرانت و همه ی موجودات روی زمین واجب نمودی دیدی چگونه مورد ضرب و شتم قرار دادند و یا با دیگر ولیّت امام حسن مجتبی «ع» جگرش را پاره پاره کردند و سر دیگر حجت را بر نیزه نمودند و دیگری را سال هـای سال در گوشه زندان اسیر کردند و هر کدام رابه زهری مسموم نمودند.

کجا بودند طرفداران این گوهرهای پاک؟ چگونه شکر نعمت ولایت را بجا آوردند؟ اي تُف بر تـو و بی‌وفائیت دنیا! خواهران و برادران عزیز، بیایید جزو‌ آن گروه بی انصاف و بی مروت نباشیم. قدری بخود آییم و ببینیم چقدر بـه فکر امام زمانمان هستیم.

سید بن طاووس می‌‌گوید:  شبی در سامرا وارد سرداب امام زمان شدم، صدای ملکوتی امام را در حال مناجات با آفريننده یکتا شنیدم کـه می‌فرمودند: اَللّهُمَّ اِنَّ شیعَتَنا مِنّا خُلِقُوا مِنْ فاضِل طینَتِنا وَ عَجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنا اَللّهُمَّ اَغْفِرْ لَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ مـا فَعَلُوهُ اِتّکالاً عَلي حُبَّنا وَ وِلائِنا يَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا تُوأخِذْهُمْ بِمـا اَقْتَرَفُوهُ مِنَ السَّيّاتِ اِکْراماً لَنا وَ لا تُقاصَّهِمْ يَوْمَ الْقِیامَهِ مُقابِلَ اَعْدائِنا فَاِنْ خَفَّفَتْ مَوَازینُهُمُ فَثَقَّلْها بِفاضِلِ حَسَناتِنا.

پروردگارا، شیعیان مـا از مـا هستند، از زیادی گِلِ مـا خلق شده‌اند و بـه آب ولایت مـا عجین گشته‌‌اند، خدایا آن ها را بیامرز و گناهانشان را عفو فرما.

پروردگارا، آن ها را روز قیامت در مقابل چشم دشمنان مـا مؤاخذه مفرما چنانچه میزان گناهانشان بیشتر و صوابشان کم اسـت از اعمال مـن بردار و بـه صواب انها بیفزای.

خواهر و برادرم! خیال میکنید در مقابل این همه ی دروغ‌ها، غیبت‌ها، رباخواری‌ها، دنیاپرستی‌ها و بی‌حجابی‌ها و چون حیوانات بخاطر دنیا بـه جان هم افتادن‌ها و هم چنین بی حرمتی بـه کلام خداوند یعنی قرآن و بی‌ اعتنا بودن بـه امام زمان عذاب ندارد. بـه خدا سوگند در مقابل این اعمال مـا باید از آسمان سنگ ببارد. میدانید چـه کسی جلو این عذاب الهی را گرفته اسـت؟‌ آری آن دعاهای شبانه‌ روزی امام زمان ماست. آخر چقدر بی انصافی و چقدر بی معرفتی! چرا مـا بـه فکر آن حجت الهی نیستیم؟ تا کی در حضورش مرتکب عصیان میشویم و بعنوان یک شیعه بـه جای این کـه زینت آقا امام زمان باشیم با اعمالمان دل پاک و مطهرش رابه درد می‌آوریم؟

از آنجا کـه این آخرین حجه الهی چون آباء و اجدادش مهربان و رئوف و با گذشت اسـت بـه جای لعنت         بر مـا بازهم دعا میکند. شـما رابه خدا آیا دور از انصاف نیست کـه آن گوهر پاک و ولایت صبح تا شب بـه فکر مـا باشد ولی مـا گنهکاران از یاد او غافل باشیم؟ در صورتی کـه میدانیم هیچ عملی بـه درگاه پروردگار بدون نداشتن ولایت امام زمان مورد قبول خداوند نیستت.

بـه این دو حدیث توجه فرمایید.

پیامبر اکرم «ص»: هر کس منکر قائم از فرزندانم شود مرا منکر شده اسـت.

امام صادق «ع»: هر کس قائم، از فرزندان مرا در زمان غیبتش منکر شود بـه مرگ جاهلیت مرده اسـت.

خواهر و برادر عزیزم! بیائید همان طوریکه اگر کسی منتظر مهمان اسـت خانه‌اش را تمیز میکند مـا هم روح و جسممان را از آلودگی پاک کنیم و بعنوان یک منتظر واقعی و با روی خجل دست تمنا بـه سوی آن یوسف زهرا «س» گشوده و عرض کنیم:

مهدی جان! اي عزیز! بـه مـا و کسانمان سختی رسیده و سرمایه اندک آورده‌‌ایم، پس پیمانه مـا را کامل گردان و بـه مـا صدقه و بخشش ده، بیا بر مـا نظری و دستی بر سر مـا کشیده کاملمان کن.

اي عزیز! اي خورشید رخ برکشیده در پس ابر، اي سفر کرده هجران گزیده، تا کی تـو همان‌ گونه در غیبت و مـا اینچنین در هجران! جهان جهانی نثار قدومت باد. آیا هجران امروز مـا بـه فردای وصال تـو نمی رسد. اي عزیز! اي پیشوای محرومان، اي دادخواه مظلومان، اي فریاد رس درماندگان، اي آخرین امید، دیدگان جستجوگر مـا بر دروازه هر سحر قامت تـو را منتظر اسـت، آیا می شود کـه شام تار هجران مـا بـه صبح روشن وصالت بدل شود.

اي عزیز، رأیت رسول خدا در دست، اي‌ آخرین رسالت پیغمبران بر دوش، اي شمشیر علی بر کف، و اي عصای موسی در دست، اي خاتم سلیمان در انگشت، بر مـا چـه سخت اسـت کـه همگان را ببینیم و تـو را نبینیم. اي عزیز، اي کمال موسی را وارث، اي شکوه عیسی را واجد، اي صبر ایوب را صاحب، چـه دشوار اسـت کـه سخنان همه ی بـه گوشمان رسد و صدای دلنشین تـو را نشنویم.

اي عزیز، اي یادگار خدا در زمین، اي دست توانای حق در آستین، اي قرآن ناطق خدا، اي اسم اعظم  الهی، چـه سخت اسـت کـه لطفت رابه عیان ببینیم و دشمن در انکار وجود نازنینت بر مـا طعنه زند.

اي عزیز، اي زاده یاسین و طه، اي فرزند صراط مستقیم، اي تسلی بخش زهرای اطهر،                        اي پور عسگری، بر مـا چـه گران اسـت کـه چهره دلربایت را ببینیم و تـو را نشناسیم، اي قلب عالم امکان،                 اي مظهر رحمت بیکران، آخر در انتظار مقدم پاکت نشسته‌ایم، جان و مال و فرزندانمان فدای قدوم تـو، بیا و و دستمان گیر، رخ بنما و با یک نگاه این شب دیجور رابه صبح پیروزی بدل نما و با هزاران تأسف میدانیم کـه غیبت تـو از ماست، همان‌ گونه کـه خود فرمودی:

وَ لَوْ اَنَّ اَشْیاعَنا وَ فََقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَي اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفاءِ بَالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمـا تَأخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَّجَلَتْ لَهُمْ السَّعادَّهُ بِمُشاهَدَتِنا عَلي حَقَّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنافَمـا يَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ مـا يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ وَ لا نُؤَثَّرُهُ مِنْهُمْ.

اگر شیعیان مـا کـه خداوند توفیق طاعتشان دهد در وفای بـه عهد و پیمانی کـه دارند همدل میشدند سعادت دیدار مـا از ایشان بـه تأخیر نیفتاده و زوتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری با شناخت کامل و درست نسبت بـه مـا، پس مـا را از آنان دور نمی‌دارد مگر اعمالی کـه مـا را ناخوشایند اسـت و از ایشان نمی‌پسندیم.

عزیزان مـن! مطمئن باشید تا صاحب اصلی دین و قرآن نیاید،‌ این مشکلات خواهد بودو هرروز رنگی عوض می کند و هرگز نجات پیدا نخواهیم کرد. اگر امروز درست شود فردا شکل دیگری جای آن را خواهد گرفت. پس بیاید همه ی خواسته‌هایمان را کنار گذاشته فقط برای فرج و ظهور امام زمان دعا کنیم. چرا؟       چون کـه صد آمد  نود هم پیش ماست

و هم چنین امام صادق «ع» می‌فرماید: هر کس برای فرج فرزندم مهدی دعا کند او هم برای او دعا خواهد کرد و خوشا بحال کسیکه امام زمانش برایش دعا کند و هم چنین فواید بسیاری نیز دارد کـه چند فایده ازآن را برایتان از کتاب مکیال المکارم کـه همه ی انها طبق احادیث و آیات قرآن اثبات شده اسـت ذکر می کنیم.

ز ـ تشکری

احادیث و آیات قرآن اثبات شده اسـت ذکر می کنیم.

فواید دعا برای فرج

۱- مایه ناراحتی شیطان لعین اسـت.

۲-     مایه استجابت دعا میشود.

۳- باعث نجات یافتن از فتنه‌هاي آخرالزمان اسـت.

۴- باعث آمرزش گناهان اسـت.

۵-     شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او میشود.

۶- نشانه انتظار اسـت.

۷-     فرج مولای مـا حضرت صاحب الزمان زودتر واقع می شود.

۸-     باعث طولانی شدن عمر اسـت.

۹-     هنگام مرگ بـه او مژده می رسد و با او بـه نرمی رفتار میشود.

۱۰- باعث زیاد شدن اِشراف نور امام در دل او میشود.

۱۱- محبوبترین افراد نزد خداوند خواهد بود.

۱۲-       کردار بد او بـه کردار نیک مبدل می شود.

۱۳- دعای امیرالمؤمنین «ع» در حق او در روز قیامت اسـت.

۱۴- بی حساب داخل بهشت شدن.

۱۵- فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند.

۱۶- در امان اسـت از تشنگی روز قیامت.

۱۷- این دعا در عالم برزخ و قیامت مؤنس مهربانی خواهد بود.

۱۸- باعث دوری غصه‌ها می شود.

۱۹- این دعا خوشایندترین اعمال نزد خداوند اسـت.

۲۰- در روز قیامت هدیه‌هاي ویژه‌اي دریافت می کند.

۲۱- سبب کامل شدن دین اسـت.

۲۲- ثواب کسی را دارد کـه زیر پرچم حضرت مهدی شهید شده اسـت.

۲۳- با ائمه اطهار علیه‌السلام محشور میشود.

۲۴- نائل شدن بـه بالاترین درجات شهدا در روز قیامت.

۲۵- رستگاری بـه شفاعت حضرت فاطمه زهرا «س» را دارد.

خواهر و برادر! برای این کـه این فضائل بزرگ نصیبتان شود همیشه بعد از نماز‌هاي واجب و یا در مجالس روضه و یا در سحرگاهان نخستین دعایی کـه میکنید خدا رابه حق محمد «ص» و آلش و بـه حق قرآنش و بـه حق شهدای کربلا سوگند دهید کـه از بقیه غیبت ولیّش حضرت مهدی صرف نظر فرماید.

آمین یا ربّ العالمین.