پارس ناز پورتال

دعا مخصوص نام اعظم خداوند

مجموعه : مذهبی
دعا مخصوص نام اعظم خداوند
 

از حضرت امیرالمؤمنین(ع) منقول است که فرمود: شبی خضر نبی(ع) را در خواب دیدم و به وی گفتم که تعلیم کن مرا چیزی که به واسطه آن بر دشمنان پیروز گردم فرمود: یا علی(ع) بگو: (یا هُوَ یا مَنْ لا هُوَ اِلاّ هُو) روز بعد جریان را به حضرت رسول(ع) عرض کردم فرمود: او اسم اعظم را به تو تعلیم کرده، و همین اسم در روز بدر بر زبان من جاری بود و حق سبحان به برکت این اسم مرا نصرت داد.

از حضرت سجاد(ع) منقول است که از حق سبحان درخواستم که اسم اعظم به من تعلیم فرماید در جواب به من نمودند که بگو

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ اَلله اَلله اَلله اَلله اَلله لا اِلهَ اِلاّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم

به برکت این اسم هر چه خواستم کرامت فرمود.

گویند که اسم اعظم الله تعالی که حضرت عیسی(ع) مرده را به آن زنده می‌کرد این کلمات بود:

یا رَبَّ الْاَرْبابِ وَ یا مُسَبِّبَ الْاَسْبابِ وَ یا مُفَتِّحَ الْاَبْوابِ وَ یا مُعْتِقَ الرِّقابِ اِلهی فِی الَّماءِ عَرْشُکَ وَ فی الْاَرْضِ قُدْرَتُکَ یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرامِ

از مرحوم نهاوندی است که حضرت صادق(ع) به اصحاب خود فرمود: آیا می‌خواهید که اسم اعظم را بدانید؟ عرض کردند: بلی. فرمود: هرگاه سوره حمد و توحید و انا انزلناه را با آیه‌الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید رو به قبله و حاجت خود را از خدا بخواهید برآورده خواهد شد.

غالب بن‌قطان بیست سال از خداوند درخواست اسم اعظم می‌کرد سه شب پی‌درپی در خواب دید که می‌گویند بخوان:

یا فارِجَ الْهَمِّ وَ یا کاشِفِ الْغَمِّ یا صادِقَ الْوَعْدِ یا مُوفیاً بِالْعَهْدِ یا مَنْجِزَ الْوَعْدِ یا حَیُّ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ سَلَّمَ.

یا حَیُّ یا قَیُّوم. اسم اعظم است.

پیامبر اکرم(ع) فرمودند: اسم اعظم خدا در شش آیه آخر سوره حشر است.