پارس ناز پورتال

چه صورتهایی زیبا شناخته میشوند؟

چه صورتهایی زیبا شناخته میشوند؟

جذابیت، جوانی، زیبایی از یك صورت تصویری ماندگار و زیبا میَسازند. اما چرا میگویند یك صورت زیبا و دیگری نازیباست؟ زیبایی چیست و چه صورتهایی زیبا شناخته میشوند؟ جراحان و متخصصان زیبایی چه تغییراتی در چهره به وجود میآورند كه آن را جذاب و زیبا میسازند؟

 

آنها كه زیبا هستند

 
برداشت و مفهوم زیبایی در جوامع گوناگون بسیار متفاوت است. تبلیغات رسانه های گروهی، فیلمها و نوشته ها نیز بر معیارهای ما از زیبایی موثر خواهند بود. به عنوان مثال بینی پهن در جامعه ما زیبا نیست ولی در كشور گینه نماد زیبایی و جذابیت است. یا در بسیاری از كشورهای اروپایی و امریكایی و كشور خودمان، دندانهایی سفید و ردیف زیبا به نظر میرسند ولی در بعضی كشورهای افریقایی سیاه كردن همه دندانها با مواد رنگی و شیمیایی



خاص، گامی در جهت زیباتر شدن به شمار میرود. زیبایی به مجموعهای از خصوصیات گفته میشود كه احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورند و باعث جذابیت شوند. به زبان دیگر هر چه صورت یك فرد به ظاهر انسانی نزدیكتر باشد، زیباتر به نظر میرسد. هر چه یك صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزونتری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش میگذارد.

 

زیبایی از نگاه جامعه

 

زیبایی ظاهری فرد اثرات زیادی در روابط اجتماعی فرد و تاثیر او بر اطرافیانش در جامعه خواهد داشت. حقیقت این است كه بیشتر ما در برخورد اول با یك شخص غریبه، زیبایی ظاهری فرد را ملاكی برای ارزیابی شخصیت او قرار میدهیم. نتایج یك تحقیق كه در یكی از دانشگاههای لندن انجام شد، نشان داد كه از میان 11 هزار فردی كه مورد مطالعه قرار گرفته بودند، افرادی كه زیبایی ظاهری بیشتری داشتند، درآمدی بیش از دیگران كسب میكردند و كسانی كه زیبایی ظاهری كمتری داشتند 13درصد درآمد كمتری از دیگران داشتند. محققان اعتقاد دارند علت این پدیده اعتماد به نفسی است كه زیبایی ظاهری به شخص میبخشد تا در موقعیتهای شغلی و اجتماعی موثرتر و


مطمئنتر عمل كند، بعضی اعتقاد دارند زیبایی ظاهری به فرد این امكان را میدهد كه از منافع و امكانات جامعه بیشتر استفاده كند به عنوان مثال، شغل بهتری كسب كند، و در حرفه خود پیشرفت كند و یا بتواند شریك زندگی مناسبتری انتخاب كند.

مطالعات علمی نشان داده اند، چهره هایی كه به نظر ما زیبا و جذاب به نظر میرسند، ویژگیهای خاص دارند كه این ویژگیها را در 3 گروه اصلی میتوان جای داد:

 

1 سلامت و تندرستی

 

2 زیبایی

 

3 حالتی از معصومیت چهره كودكان

 

همچنین تحقیقات علمی و روانشناسی در جامعه امروز جهان، معیارهای خاصی را برای چهره زیبا در نظر میگیرند كه البته مطلق نیستند. آكادمی جراحی زیبایی امریكا، مشخصات یك چهره زیبا برای خانمها را پوست كمی برنزه و نه رنگ پریده، صورتی باریك و بدون چربی اضافه، لبهای پر، ابروهای پر و تیره، مژه های بلند و باریك، گونه های برجسته، پلكهای باریك، بینی باریك، پوست شفاف و كشیده و بدون چین و چروك، دندانهای سفید و مرتب، چشمهای درشت و شفاف، پیشانی بلند، در نظر میگیرند در مقابل ویژگیهای یك چهره زیبا برای آقایان؛ پوست



تیرهتر و سبزه، صورت جمع وجور و باریك با چربی كم، لبهای قرینه، ابروهای تیره و مژه های پر، پهنتر بودن نیمه فوقانی صورت نسبت به نیمه تحتانی، چانه برجسته كه نشاندهنده قدرت مرد است، فك پایین قوی و بازاویه های مشخص، ابروهای پر و تیره، شیار بین بینی و لب كم عمق و پلكهای نازك، است. این معیارها در جامعه های مختلف ممكن است كمی متفاوت باشد و سلیقه شخصی افراد مختلف نیز بر معیارهای ذهنی آنها از یك چهره زیبا موثر است ولی با وجود این، اصول و معیارهای زیبایی انسان در طول تاریخ و تا به امروز ثابت باقی مانده است.

 

عدد طلایی

 

مطالعات دانشمندان و اندازه گیری عناصر زیبای طبیعت مانند گلها، حشرات و پرندگان نشان میدهد كه همیشه یك نسبت طلایی و یك عدد مشخصی بین ابعاد عناصر زیبای طبیعت وجود دارد. و این عدد 1/618 است. این نسبت در ابعاد چهره انسان و همچنین چشمانداز دندانها هنگام لبخند زدن رعایت شده است. به این شكل كه صورتهایی كه موزون و هماهنگ به نظر میرسند، نسبت طول به عرضشان 1/618 است و همچنین اگر یك فرد یكداشته باشد، این نسبت به نوعی در نمای دندانهایش رعایت شده است. نسبت طلایی در گلبرگهای گلها و اندازههای بدن حشرات و حلزونها نیز خود را نشان میدهد.

ناقرینگی زیبا

 

اگر از یك صورت عكسی تهیه كرده و به وسیله فتوشاپ آن عكس را نصف كنیم و تلاش كنیم با استفاده از عكس یك نیمه صورت نیمه دیگر را ترسیم كنیم مشاهده میكنیم عكس حاضر با صورت طبیعی تفاوت دارد و این نشان میدهد كه صورت انسان دقیقا قرینه نیست.

 

هر چهره ای با لبخند زیبا نیست

 

علاوه بر اجزاء صورت، حالتهای صورت نیز بر جذابیت چهره اثر مستقیمی دارند. حالتهایی از چهره وجود دارند كه با آن چهره جذاب است و حالتهایی وجود دارد كه جذابیت چهره را میكاهد. به عنوان مثال آكادمی زیبایی امریكا معتقد است چهره هایی كه حالتهایی از شادی، انرژی و آشنایی و خودمانی بودن را به نمایش میگذارند، جذابتر به نظر میرسند.

 

بمبی ساعتی درون چهره زیبا

 

پیری، بزرگترین دشمن یك چهره زیبا است كه زیباترین چهره ها را به تاراج غارتگری خود می برد. با پیر شدن، پوست قابلیت كشش خود را از دست میدهد و چشمانی درشت و پلكهای باریك جای خود را به پلكهایی افتاده و چشمانی كه رد پای پیری بر آن به جای مانده است میدهند گر چه تكنیكهای جراحی مدرن زمان انفجار این بمب ساعتی را به تعویق می اندازند، ولی هنوز نتوانسته اند آن را به طور كامل از کار بیندازند.