پارس ناز پورتال

روشی برای کاهش هزینه قبض گاز

روشی برای کاهش هزینه قبض گاز
 

چند روزی است كه برف و سرما اكثر استان‌های كشور را فرا گرفته است در این شرایط به طور طبیعی مردم با بالا كشیدن شعله بخاری یا افزایش درجه موتورخانه مركزی، فضای خانه خود را گرم می‌كنند اما به موازات همین بالا كشیدن شعله و افزایش مصرف، هزینه گاز آنها نیز افزایش پیدا می‌كند.

 

براساس طرح جدید شركت ملی گاز و به منظور بهینه‌سازی مصرف قبوض گاز پس از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در سه رنگ‌سبز، زرد و قرمز به دست مشتركان می‌رسد كه هر رنگ گویای رقمی و نوع مصرفی است.

 

تعرفه گاز بهای خانگی جدید در چهار اقلیم شامل سرد یك، سرد 2، معتدل و گرمسیری و 12 دامنه مصرفی تعریف شده است كه قیمت هر مترمكعب گاز در هر یك از اقلیم‌ها و دامنه‌ها متفاوت است و به صورت تصاعدی بالا می‌رود. بنابراین مشتركان كه در پله اول و دوم مصرفی قرار دارند در پایان هر دور، قبض سبزرنگ دریافت می‌كنند كه هزینه بسیار كمی نیز دارد.

 

مشتركانی كه مصرف آنها در پله‌های سوم، چهارم و پنجم قرار می‌گیرد با دریافت قبض زردرنگ هشداری به آنها داده می‌شود كه اگر مصرف خود را افزایش دهند وارد مرحله بعدی یعنی قبض قرمزرنگ خواهند شد و اگر مصرف خود را كاهش دهند به دسته سبزرنگ‌ها می‌پیوندند.

 

اما مشتركانی كه در پله‌های مصرف ششم تا دوازدهم قرار می‌گیرند در پایان هر دوره با دریافت قبض قرمزرنگ باید مبلغ زیادی بابت مصرف گاز خود بپردازند. مدیرعامل شركت ملی گاز در گفت‌وگو با در این باره می‌گوید: نرخ گازبها همانند زمستان گذشته محاسبه خواهد شد.

 

جواد اوجی می‌افزاید: براین اساس سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی تقسیم‌بندی شده است كه الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یك از این دو دوره زمانی متفاوت است.به گفته وی با توجه به افزایش مصرف و سرمای هوا در بخش پنج ماهه سال علاوه بر افزایش الگوی مصرف، قیمت گاز نیز در مقایسه با ماه‌های گرم كاهش می‌یابد.

 

معاون وزیر نفت تصریح می‌كند: مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشتركان خانگی، محل سكونت مشتركان از نظر آب و هوایی به چهار اقلیم تقسیم‌بندی شده و 12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این كه برای زمستان سال جاری تعرفه محاسبه گاز بهای مشتركان خانگی تغییری پیدا نكرده است محاسبه قیمت گاز برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر مترمكعب به ترتیب 30، 50، 70، 90، 110، 160، 190، 220، 250، 280، 320 و 350 تومان محاسبه خواهد شد. براین اساس درقبوض سبز بهای هرمترمكعب گاز حداكثر 50تومان است كه این رقم در قبوض زرد به 110تومان و در قبوض قرمز به 350تومان می‌رسد.

 

مدیرعامل شركت ملی گاز با اشاره به سردشدن بی‌سابقه هوا در آبان ماه سال‌جاری می‌گوید: در 17 روز آبان ماه 450 میلیون مترمكعب گاز در كشور مصرف شد كه رقم بالایی محسوب می‌شود. وی تأكید می‌كند: هرچند صنعت گاز كشور برای تأمین نیاز بخش‌های مختلف از آمادگی كامل برخوردار است ولی مردم و مشتركان نیز باید با رعایت اصلاح الگوی مصرف این صنعت را یاری كنند.

 

 

چگونه قبض گاز خود را نصف كنیم

براساس آمارهای رسمی ارائه‌شده بخش خانگی (ساختمان) حدود 40 درصد از انرژی كشور را مصرف می‌كند كه در این زمینه بیشترین سهم به گاز طبیعی مربوط می‌شود. آمارها نشان می‌دهد كه حداقل 30 درصد از انرژی نهایی در ساختمان‌ها به شیوه‌های مختلف هدر می‌رود كه اگر بتوانیم هدرروی انرژی را كنترل كنیم مصرف انرژی خود را به میزان قابل توجهی كاهش داده‌ایم.

 

مهمترین دستورالعملی كه برای صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها ارائه شده است مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است. مدیرعامل شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با می‌گوید: با راهكارهایی ساده می‌توان مصرف انرژی در ساختمان‌ها را دوسوم (66درصد) كاهش داد.

 

یكی از قسمت‌های ساختمان كه بخش عمده‌ای از انرژی را هدر می‌دهد پنجره‌های آهنی و شیشه‌های تك‌جداره است كه حدود 40 درصد از مصرف انرژی گرمایشی ساختمان را هدر می‌دهد. بنابر این در صورتی كه در ساختمان‌ها از پنجره‌های دوجداره استاندارد استفاده كنیم 40 درصد از مصرف انرژی گرمایشی خود را كاهش می‌دهیم. براساس برآوردهای صورت‌گرفته صرفه‌جویی حاصل از نصب پنجره‌های دوجداره در كل كشور سالانه بالغ بر 710 هزار بشكه معادل نفت خام است.

 

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد بخشی از تلفات انرژی در ساختمان از طریق پوسته خارجی انجام می‌شود. استفاده از عایق‌های حرارتی برای كف، سقف، دیوارهای جانبی و تأسیسات حداقل 30 درصد از مصرف انرژی گرمایشی ساختمان‌ها را كاهش می‌دهد. صرفه‌جویی حاصل از كاربرد عایق‌های حرارتی سالانه هزار و 550هزار بشكه معادل نفت‌‌خام خواهد بود. همان‌طور كه ملاحظه می‌شود با بهره‌گیری از این دو روش می‌توان از هدرروی 70 درصد انرژی گرمایشی ساختمان جلوگیری كرد.

 

مدیرعامل شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح می‌كند: بخش دیگری كه در هدرروی و اتلاف انرژی ساختمان‌ها سهم عمده‌ای دارد، موتورخانه یا سیستم‌های حرارت مركزی است كه می‌توان علاوه بر عایق‌كاری آن با استفاده از سیستم كنترل هوشمند موتورخانه و شیر ترموستاتیك رادیاتورها از اتلاف انرژی جلوگیری كرد. سیستم‌های كنترل هوشمند موتورخانه قابلیت برنامه‌ریزی داشته و روی موتورخانه نصب می‌شود. به صورت خودكار دمای سیستم را كنترل می‌كند و به محض این‌كه دمای محیط افزایش یابد، دمای موتورخانه را كاهش می‌دهد و از این طریق باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. استفاده از این سیستم در كاربری مسكونی حدود 15 درصد و در كاربری اداری حدود 40 درصد كاهش مصرف سوخت را در پی دارد.

 

شیرهای ترموستاتیك رادیاتور نیز روی رادیاتورها نصب و به مصرف‌كننده كمك می‌كند كه به طور موضعی و در فضاهای مختلف دماهای مختلفی داشته باشد، استفاده از این روش سالانه بالغ بر 590 هزار بشكه معادل نفت‌خام در كشور صرفه‌جویی به همراه دارد.