پارس ناز پورتال

دانستنی های ضروری برای رنگ کردن مو..!

دانستنی های ضروری برای رنگ کردن مو..!

 

موی انسان از دو بخش غلاف و ریشه تشکیل شده است . رشد مو از قسمت ریشه که در زیر سطح پوست قرار دارد انجام می شود . موی سر به طور طبیعی در هر ماه حدود یک سانتی متر رشد می کند . مو دارای دو نوع رنگدانه است که یک نوع آن شامل رنگ های قهوه ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ های طلایی ، زرد ، حنایی و قرمز است . نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می شود .

● ساختمان موی سر

موی انسان از دو بخش غلاف و ریشه تشکیل شده است . رشد مو از قسمت ریشه که در زیر سطح پوست قرار دارد انجام می شود . موی سر به طور طبیعی در هر ماه حدود یک سانتی متر رشد می کند . مو دارای دو نوع رنگدانه است که یک نوع آن شامل رنگ های قهوه ای تا سیاه و نوع دیگر در برگیرنده رنگ های طلایی ، زرد ، حنایی و قرمز است . نبود رنگدانه باعث سفیدی موها می شود .

● هر رشته مویی که مشاهده می کنید خود از ۳ لایه تشکیل شده است :

۱.قشر خارجی (کوتیکول) : این لایه پولک مانند بوده و همانند فلس ماهی در حالت عادی بر روی هم خوابیده اند اما در صورت تماس با مواد شیمیایی تحریک شده و باز می گردند و معمولاً ۴ روز طول می کشد تا به حالت اول خود باز گردند . قشر خارجی وظیفه حفاظت از مو در مقابل نور ، هوا و شستشو را به عهده دارد .

۲.لایه میانی (کورتکس) : کراتین و رنگدانه های مو در این لایه قرار دارند . ضخامت ، قابلیت ارتجاعی و استحکام مو به آن بستگی دارد . رنگدانه های مو به صورت دانه های ریز ملانین بوده که در کیسه های ریزی موسوم به آلوئول قرار گرفته اند . کراتین پروتئینی است که در پوست و ناخن ها نیز یافت می شود و قسمت عمده مو از آن تشکیل شده است . ۳.قسمت مرکزی (مدولا) : این قسمت تو خالی و یا پر است . موهای زبر قطورتر بوده و لایه های کوتیکول بیشتری دارند و گاهی هم لایه ها خود می توانند ضخیم تر باشند . این نوع مو گاهی اوقات در برابر رنگ موها و دکلره کننده ها مقاومت می کنند .

● توصیه های لازم برای رنگ کردن موها

۱.دکره زمانی انجام می شود که بخواهیم رنگ مو را روشن تر کرده و یا از رنگ مویی که بیش از ۳ درجه از رنگ طبیعی مو روشن تر باشد استفاده کنیم و همواره پیش از دکلره کردن مو آزمون حساسیت موسوم به پچ تست باید انجام شود زیرا در صورت حساسیت آسیب جدی به پوست خواهد زد . همچنین زنان باردار و افرادی که از قرص های اعصاب استفاده می کنند نباید عمل دکلره را انجام دهند .

۲.اگر آمونیاک به کار رفته بیش از حد باشد ، پیوندهای سولفور مو بیش از حد جدا شده و در نتیجه مو سفت و شکننده می شود و قطر و وزنش را از دست می دهد . ۳.اگر چنانچه قصد دارید از رنگ های گیاهی استفاده کنید باید مدتی صبر کنید تا اثر رنگ های شیمیایی از بین برود و بعد از نوع گیاهی استفاده کنید .

۴.رنگ مو را روی پوست سر نمالید و اگر به طور اتفاقی رنگ مو روی پوستتان پخش شد ، برای تمیز کردن آن از پودر بچه استفاده کنید . ۵.همیشه قبل از گذاشتن رنگ ، موهایتان را خشک کنید ، زیرا رنگ موی مرطوب ، رقیق شده و در نتیجه رنگ مطلوب به دست نخواهد آمد .

۶.از رنگ کردن مو با درجات مختلف و رنگ های گوناگون بپرهیزید . ۷.نوک موها به علت داشتن منفذ و خلل های بسیار زیاد معمولاً خوب رنگ نمی گیرد ، برای رفع این مشکل ، بهتر است همان رنگ مورد نظرتان و یا یک درجه تیره تر را انتخاب کرده و بدون اکسیدان آن را روی موها بگذارید و بعد موها را خشک کنید . سپس رنگ ها را طبق معمول روی مو بگذارید تا رنگ تثبیت شود .

۸.در تابستان به علت تأثیرات مخرب نورخورشید و گرما ، رنگ موها ثابت نمی ماند ، بنابراین بهتر است که برای درست کردن خلل و فرج مو و نرم کردن آن از نرم کننده استفاده کنید . ۹.موی بلوند در اثر مواد شیمیایی موجود در استخر شنا سبز می شود . برای رفع این مشکل از رنگ های گرم مانند قرمز یا طلایی استفاده کنید البته شامپوهای براق کننده و شفاف کننده نیز ممکن است در رفع این مشکل مؤثر باشند .

۱۰.وقتی که یک رنگ با پایه های آبی به موی زرد یا طلایی زده شود ، رنگ حاصل سبز می شود . با جانشین کردن یک رنگ با پایه بنفش ، رنگ طبیعی تری به دست خواهد آمد . ۱۱.وقتی که بلوند ، قرمز روشن کم رنگ شده و به نارنجی تبدیل می شود ، مقداری رنگ طلایی ، قرمز برای های لایت کردن اضافه کنید .

۱۲.وقتی که خطوط صورتی در موهای سفیدی که قرمز شده پدیدار شد ، برای پوشاندن آن به مقداری رنگ قهوه ای طبیعی به همان درجه و تون و یا تیره تر نیاز دارید . ۱۳.اگر مو بعد از استفاده از یک پاک کننده رنگ مو ، قرمز شد ، برای خنثی کردن تون گرم ناخواسته ای که ایجاد شده ، می توانید یک رنگ با تون یا زمینه خاکستری و یا بنفش اضافه کنید .

۱۴.در مورد پوست های روشن ، های لایت آبی قرمز و برای پوست های صورتی و سرخ ، رنگ کرم گلی ، زیتونی تیره و قهوه ای تیره با سایه آبنوسی جلوه خاصی ایجاد خواهد کرد . بهترین رنگ ها برای کسانی که پوست گندمگون و برنزه دارند ، رنگ های شیری ، گل بهی ، مسی ، کرم نخودی ، قهوه ای ، زرد سوخته ، فندقی ، عسلی ، سبز کاهوئی و زرد است . ۱۵.برای چشم های آبی روشن ، آبی خاکستری و آبی تیره ، سبز تیره ، قهوه ای و مشکی ، بهترین رنگ مو ارغوانی با های لایت شرابی ، پلاتینی ، خاکستری ، قهوه ای ، قهوه ای تیره ، مشکی و شیری است .

۱۶.برای چشم های کهربایی هم رنگ موهای طلایی با های لایت قرمز ، قهوه ای طلایی ، قهوه ای عسلی ، فندوقی ، مسی و قهوه ای سوخته مناسب است . ۱۷.اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است شاید لازم باشد که قبل از رنگ کردن آنها را نرم کنید چون با نرم کردن ، لایه های کوتیکول رنگ را بهتر جذب می کنند .

۱۸.در موهایی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سفید شده اند ، ابتدا اکسیدان با ۲۰VOL یا ۳۰ را مستقیماً روی موی سفید بگذارید و پس از ۷ ـ ۵ دقیقه بشوئید . بهتر است از جایی که سفید ترین موها را دارد شروع کنید و پس از شستن ، با حوله خوب خشک کنید ، سپس از رنگی که یک درجه تیره تر از رنگ مورد نظرتان است استفاده کنید . برای بالا بردن قدرت جذب موی سفید توصیه می شود که مدت زمان گذاشتن رنگ را به حدود ۴۵ دقیقه برسانید . ۱۹.اگر می خواهید از رنگ های گیاهی استفاده کنید در همین سایت بخش مشاوره پزشکی ، پوست مو زیبایی چند ترکیب گیاهی معرفی شده که می توانید کمک بگیرید . با این حال این چند ترکیب زیر را هم بخاطر داشته باشید .

● روشن کننده مو

بابونه ۵۰ گرم ، آب مقطر ۳۰۰ سی سی ، کائولین ۶ قاشق . گیاه را یک شب در آب بگذارید تا دم بکشد سپس آن را صاف کرده با کائولین مخلوط کنید و روی سرتان بگذارید و هر زمان خودتان خواستید شستشو دهید .

● رنگ موی قهوه ای

۳۰۰ سی سی جوشانده قوی غلیظ ریوامل را به این ترتیب درست کنید . ۷۰ گرم از آن ماده را در فنجان ریخته . بگذارید ۱۰ دقیقه بپزد . یک شب بگذارید تا دم بکشد ، جوشانده را صاف و با ۶ قاشق کائولین مخلوط کنید سپس تخم مرغ و سرکه سیب را به آن اضافه کنید . بگذارید ۴۵ دقیقه روی سرتان باشد و حالا آبکشی کنید .

▪ رنگ موی شرابی : حنا ۶ قاشق ، دم کرده بابونه ۳۰۰ سی سی ، سرکه یا آب لیمو ۱ قاشق ، دم کرده بابونه و سرکه را با حنا مخلوط کرده به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید روی سرتان باشد و سپس آبکشی کنید .

▪ رنگ موی شرابی پررنگ : چغندر متوسط یک عدد ، حنا ۶ قاشق ، چغندر را در مقداری آب بجوشانید با حنا مخلوط کنید ۴۵ دقیقه بگذارید روی سرتان باشد و حالا بشویید .

دانستنی های ضروری برای رنگ کردن مو..!