پارس ناز پورتال

نکات مهم برای داشتن موهای زیبا

مجموعه : نکات سلامت مو
نکات مهم برای داشتن موهای زیبا

مو یکی از ضمایم پوست است که از دو قسمت تشکیل یافته است. قسمتی از آن که دیده می‌شود، از سلول‌های مرده به وجود آمده است و قسمت دیگر ریشه و پیاز مو نام دارد که سلول‌های زنده و فعالی را داراست. ماده سازنده مو، کراتین نامیده می‌شود که از تجزیه آن زغال، ئیدروژن، اکسیژن، گوگرد و ازت به دست می‌آید.

هر تار مو دارای پیازی است که پیوسته با رگهای خونی در تماس است و ضمن همین تماس، مواد مغذی را جذب می‌کند و سلول‌های مو را می‌سازد. سلول‌های نو جایگزین سلول‌های کهنه می‌شوند و آنان را به خارج از پوست می‌رانند و سلول‌های رانده شده با تغییراتی که می‌یابند، به مو تبدیل می‌شوند. به طور متوسط، یک انسان بالغ در حدود ۱۰۰ هزار تار مو بر روی سر دارد و هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می‌کند و رشد آن به طور معمول ۳۳/۰ میلی‌متر در روز و یا ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر در سال است. ممکن است روزانه ۲۰ تا ۱۰۰ تار مو بریزد. این ارقام در نژادها، جنسیت‌ها و سنین مختلف یکسان نیست. مقدار مو و میزان رشد آن در سنین مختلف، متفاوت است. نژاد و جنسیت نیز در مقدار مو و رشد آن تأثیر دارد.

سلامت مو

توارث، نوع غذا، میزان رطوبت، پروتئین و چربی از نکات اساسی است که در سلامت مو نقش حیاتی دارد. بنابراین اگر پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ‌تان از موهای انبوه و سالمی برخوردارند، دلیلی ندارد که شما از آن بی‌بهره باشید و اگر چنین نیست و موهای ناسالمی دارید، باید انگیزه آن را جست‌وجو کنید. این انگیزه می‌تواند تغذیه ناسالم باشد، اما مهم‌تر از آن زندگی ماشینی است. بر طبق آمار تعداد تار مو رابطه مستقیمی با میزان تمدن و پیشرفت صنعتی هر ملتی دارد، به این شکل که هر قدر میزان پیشرفت صنعتی بیشتر باشد، میزان ریزش مو و کاهش تعداد تار مو بیشتر می‌شود، تا آنجا که در کشورهای صنعتی بسیار پیشرفته میانگین تار موی افراد بالغ به حدود ۷۰هزار می‌رسد.

ناراحتی‌های عصبی، نگرانی، دلواپسی، اندوه، کم‌خوابی و یا بدخوابی نیز سلامت موها را به خطر می‌اندازد و رشد آنها را متوقف می‌کند. در این هنگام، موها افزون بر توقف رشد، دچار ریزش نیز می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید موهای سالمی داشته باشید، خوب غذا بخورید و غم و غصه نخورید!

دوری از اندوه و نگرانی، خوردن شیرینی، نوشابه‌های گازدار، قند و شکر را به حداقل برسانید. برس‌های نایلونی را کنار بگذارید، زیرا اینگونه برس‌ها سبب موخوره می‌شوند. به جای برس‌های نایلونی، از نوع مویی آن استفاده کنید. آنتی‌بیوتیک‌ها اثر بدی روی موها دارند. اگر ناگزیر از خوردن اینگونه داروها هستید، روزی یک فنجان ماست در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا به این وسیله باکتری‌های مفید به بدن برسند و آنتی‌بیوتیک‌ها نتوانند به پوست و مو زیانی برسانند.

استفاده از پروتئین

تخم‌مرغ پروتئین فراوانی دارد و پروتئین یکی از مواد لازم برای رشد و سلامت موهاست. برای پروتئین رسانی به موها از این فرمول استفاده کنید:

۳ قاشق سوپخوری لانولین، ۳ قاشق سوپخوری روغن کرچک، یک‌چهارم فنجان روغن زیتون، یک قاشق سوپخوری صابون مایع، ۴ قاشق سوپخوری گلیسیرین، ۲‌قاشق سوپخوری زرده تخم‌مرغ، یک‌چهارم فنجان، آب، یک قاشق سوپخوری سرکه انگور، دو عدد تخم‌مرغ. لانولین و روغن کرچک و روغن زیتون را مخلوط کنید و در ظرفی روی بخار آب به مدت ۵ دقیقه حرارت دهید. بعد صابون مایع و گلیسیرین و آب را کاملا مخلوط کنید تا غلیظ شود سپس زرده تخم‌مرغ زده شده و سرکه را به آن بیفزائید. همه مواد را کاملا مخلوط کنید و در یخچال بگذارید. روز بعد، تخم‌مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و مواد به دست آمده را روی سر بگذارید و به آرامی ماساژ دهید. پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بشویید.

برای پروتئین‌گیری، از این شیوه نیز می‌توانید استفاده کنید: یک یا دو عدد تخم‌مرغ، یک قاشق سوپخوری روغن کرچک یا روغن ذرت یا روغن ذرت، یک قاشق سوپخوری گلیسیرین، یک قاشق چایخوری سرکه انگور. این مواد را مخلوط کنید و پس از شامپو زدن سر، به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی سر بگذارید و بعد بشویید.

تغذیه موها

موهای شما به هر رنگ و از هر جنس که باشد نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یک برنامه درست غذایی که به اندازه کافی ویتامین‌های گروه B‌و نیز C , A و همینطور کلسیم و آهن و مس و ید داشته باشد سبب می‌شود که موها در وضع سالم و متعادلی بمانند و با مشکلی روبه‌رو نشوند. از املاحی که در سالم‌سازی و رشد موها موثر است، ید از اهمیت بیشتری برخوردار است و کمبود آن بیش از دیگران آسیب می‌رساند.

ید، برای غده تیروئید مفید می‌باشد، در گردش خون سر نیز نقش اساسی دارد و اگر به اندازه لازم به بدن برسد، موها کدر، مرده و دچار ریزش می‌شوند. بیماری‌ها اثر فوری روی پوست و مو و ناخن و دندان دارند. به محض اینکه احساس بیماری کنید؛ آثار آن را به شکل بارزی در پوست، مو، ناخن و دندان‌هایش خواهید یافت. در این هنگام پوست شادابی خود را از دست می‌دهد، موها دچار ریزش می‌شود، ناخن‌ها می‌شکند و دندان‌ها فاسد می‌شود. دلیل بروز این عوارض، تغذیه بد و نرسیدن مواد غذایی لازم و کافی به بدن است، زیرا به هنگام بیماری کار تغذیه به خوبی انجام نمی‌شود و بدن نمی‌‌تواند تمام مواد خوب و لازم را جذب می‌کند.

درخشش موها

اگر موهای تار و کدری دارید، از اکلیل کوهی استفاده کنید. این گیاه در شفاف کردن و لطافت بخشیدن به موهای تیره اعجاز می‌کند.برای استفاده از این گیاه، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

۲ قاشق غذاخوری اکلیل کوهی، یک پیمانه آب‌جوش، ۷۵ گرم روغن بادام شیرین.مواد را مخلوط کنید و پس از شست‌وشوی سر، به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی سر بگذارید و ماساژ دهید.

برای درخشش موهای بلوند، آب‌لیمو ترش توصیه می‌شود. هنگام آبکشی مقدار کمی آب لیمو ترش به آن بیفزائید.

آبکشی با این محلول سبب می‌شود که موها براق و سالم شوند.

برای درخشش موهای تیره، از سرکه هم می‌‌توانید استفاده کنید. به این شکل که مقدار کمی سرکه به آب آبکشی سر بیفزایید.برای کسانی که موهای روشن و یا بلوطی دارند، بابونه نیز موثر است، زیرا افزون بر خوش‌رنگ کردن موها، آنها را زنده و خوش حالت می‌کند.

ورزش و ماساژ سر

بهترین راه برای سرعت بخشیدن به گردش خون سر، انجام یکی از تمرین‌های یوگاست.

در این تمرین، بدن بلند می‌شود و بالای سر قرار می‌گیرد، در نتیجه خون در پوست سر جریان سریع‌تری پیدا می‌کند.

اما این تمرین چندان آسان نیست و نیاز به نرمش بدن و آماده‌سازی دارد.

تمرین بسیار ساده و در عین‌حال موثر برای تسریع گردش خون در پوست سر این است که به پشت بخوابید و روی شانه‌‌ها و آرنج‌ها تکیه کنید و سر روی زمین قرار بگیرد. هنگام انجام این تمرین پاها را راست نگهدارید و زانوها را خم نکنید.

ماساژ سر نیز در افزایش سرعت جریان خون نقش مهمی دارد. برای این‌کار، از هر فرصتی می‌‌توانید استفاده کنید.

رنگی حرکات ماساژ را به این شکل انجام دهید: با انگشتان دو دست، سر را ماساژ دهید به شکلی که انگشتان به‌طور دورانی حرکت داده شود تا زمانی که حس کنید سرتان گرم شده است و خون در زیر پوست جریان دارد.این حرکت را در همه نقاط پوست سر انجام دهید تا به این ترتیب خون در تمام قسمت‌های سر به جریان بیفتد.

استفاده از برس‌های مناسب هم برای سرعت بخشیدن به گردش خون موثر است. برای این‌کار برس را از جهات مختلف روی پوست سر بکشید تا خون را در زیر پوست به جریان بیندازد.

دوستان موهایتان را بشناسید

میوه‌ها، سبزی‌های تازه و خام، ماهی تازه، جگر، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفیدی هستند که به رشد و سلامت موها کمک می‌کنند.

موهای خشک و مرده

اگر احساس می‌کنید که موهای‌تان لطافت و انعطاف ندارد و زنده و براق نیست. باید رژیم غذایی‌تان را تا حدودی تغییر دهید. در برنامه غذایی تازه‌ای که تدارک می‌بینید، غذاهایی که دارای ویتامین‌های گروه B هستند بیشتر بگنجانید تا موها زنده شوند و جلوه و جلای بیشتری داشته باشند. برای شستن موهای خشک باید از یک شامپوی گیاهی بهره بگیرید و بیش از هفته‌ای یک‌بار موهای‌تان را نشویید.

پس از شامپو کردن موها، برای تقویت سر از یک زرده تخم‌مرغ استفاده کنید. زرده‌ تخم‌مرغ را به شامپویی که با آن سر را می‌شویید نیز می‌توانید اضافه کنید. در این صورت زرده تخم‌‌مرغ با شامپو مخلوط می‌شود و پس از آبکشی بوی آن باقی نمی‌ماند.

یکی از بهترین راه‌های تقویت موها این است که دو عدد زرده تخم‌مرغ و نصف ورقه ژلاتین ساده را در یک‌چهارم لیوان آب جوش حل کنید و به مدت نیم‌ساعت روی سر بگذارید و بعد بشویید.

روغن کرچک و روغن نارگیل به تقویت و سالم‌سازی اینگونه موها کمک می‌کند. برای استفاده از این روغن‌ها، بهتر است شب سر را با روغن چرب کنید و صبح با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته می‌توانید انجام دهید.اگر نمی‌خواهید شب‌ها با موهای چرب بخوابید، چند ساعت پیش از حمام، موها را با روغن کرچک یا روغن نارگیل چرب کنید و بعد با حوله مرطوب و گرم آن را بپوشانید و بعد بشویید. یکی دیگر از راههای تقویت و زیباسازی موهای خشک و مرده این است که پوست سر را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید و بعد به مدت یک تا دو ساعت با حوله مرطوب و گرم بپوشانید و سپس بشویید.

شستن موها

برای تمیز کردن موها، از شامپوی متناسب با جنس موهای‌تان استفاده کنید. می‌‌توانید به این شامپو برحسب نوع موها مقداری مواد تقویت کننده گیاهی یا حیوانی بیفزایید. اگر موهای خشک و تغذیه نشده‌ای دارید، از روغن نارگیل و یا زرده تخم‌مرغ استفاده کنید و به کمک این مواد، به موها مواد غذایی لازم را برسانید. اگر موهای‌تان چرب است از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید و به کمک آن چربی اضافی پوست سر را بگیرید و مواد غذایی لازم را در اختیارش بگذارید.

اگر می‌‌خواهید موهای روشن و خوشرنگی داشته باشید، از گل‌بابونه یا عصاره آن استفاده کنید.اگر موهای‌تان تیره است، از اکلیل کوهی برای جلوه بیشترش کمک بگیرید.

موهای چرب

مرتب نگه‌داشتن موهای چرب دشوارتر از موهای خشک است، اما موهای چرب را به کمک رژیم غذایی، زودتر و آسان‌تر از موهای خشک می‌‌توان به حال تعادل رساند.

برس زدن مرتب، ماساژ و ورزش پوست سر به بهتر شدن وضع کمک فراوانی می‌کند. اما مهم‌تر از همه، حذف روغن حیوانی و غذاهای چرب و سرخ شده از برنامه غذایی است، زیرا چربی زیاد موها به دلیل چربی بیش از اندازه‌ای است که غده‌های پوستی ترشح می‌کنند و برای کم کردن کار آنها باید از خوردن مواد چرب پرهیز کرد.

ممکن است چربی موها در اثر کم‌کاری غده تیروئید و ناراحتی و فشار روحی باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا این موردی است که باید زیرنظر پزشک درمان شود.

از نظر غذایی، موهای چرب نیاز فراوانی به ویتامین‌های گروه B و ید دارد. در این صورت بهتر است در برنامه غذایی روزانه، از غذاهایی که حاوی این دو ماده است بیشتر استفاده شود. ماهی، جگر، زرده تخم‌مرغ به دلیل دارا بودن این مواد، در این زمینه بسیار با ارزش و کمک کننده هستند.

برای کم کردن چربی سر، می‌توانید از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید، به این شکل که سفیده تخم‌مرغ را خوب بزنید تا تقریباً سفت شود. بعد با مسواک آن را به پوست سر بمالید و بگذارید کاملا خشک شود. سپس برس بزنید تا سفیده تخم‌مرغ‌های خشک شده بریزد.

تقویت کننده‌ها

اگر موهای خوب و سالمی ندارید، باید از مواد تقویت کننده مو استفاده کنید. برای بهره‌گیری از این مواد، ابتدا موها را با شامپو بشویید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه تا چند ساعت تقویت‌ کننده مو را روی سر قرار دهید و بعد موها را بشویید. برای تقویت موها، می‌توانید از روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام و یا روغن ذرت استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا روغن مورد نظر را گرم کنید. پوست سر و موها را با آن چرب کنید، سپس با یک ورقه کاغذ روغنی موها را بپوشانید و روی آن کلاه نایلونی بگذارید و سرانجام با حوله ضخیمی سر را بپوشانید.