پارس ناز پورتال

تکذیب تاثیرات مضر موبایل بر سلامتی انسان

تکذیب تاثیرات مضر موبایل بر سلامتی انسان


سازمان دولتی Health Protection Agency انگلیس در گزارش خود درباره «سنجش میزان ایمنی موبایل ها، دکل های مخابراتی و دستگاه های WiFi» اعلام کرده که تا کنون هیچ گونه مدارک و شواهد متقاعد کننده ای در خصوص هرگونه تاثیر مضر این دستگاه ها بر سلامت انسان دیده نشده است.

اما اعضای گروه مشورتی تشعشعات غیر یونیزه (AGNIR) می گویند که آنها در خصوص تاثیرات استفاده طولانی مدت از موبایل، نمی توانند این گونه مطمئن سخت بگویند. زیرا هنوز اطلاعات کمی در این خصوص دارند و تنها ۱۵ سال از شروع تحقیقات این چنینی در دنیا می گذرد.

تعداد کمی از تحقیقات مستقل تاکنون وجود ارتباط میان استفاده سنگین از موبایل با افزایش بروز تومور مغزی را گزارش کرده اند. دو سال پیش INTERPHONE study (موسسه تحقیقاتی وابسته به سازمان بهداشت جهانی) اعلام کرد که ریسک ابتلا و پیشرفت glioma (نوعی تومور مغزی) در کاربرانی که استفاده سنگین و طولانی مدت از موبایل دارند، ممکن است تا ۴۰ درصد افزایش یابد. و البته اغلب مطالعات انجام شده، تا کنون چنین ارتباطی را مشاهده نکرده اند.

به هر حال، پیشرفت تومورهای مغزی گاهی تا یک دهه طول می کشد. پرفسور Anthony Swerdlow رئیس گروه تحقیقاتی HPA می گوید: «من فکر می کنم که ما هنوز باید به پیگیری و بررسی ارتباط این موضوع با روند ابتلا به سرطان (به خصوص تومورهای مغزی) ادامه دهیم. هرچند تا کنون در مطالعات انجام شده طی ۱۰ – ۱۵ سال گذشته نشانه ای از افزایش تومور مغزی در گروه های سنی مورد تحقیق مشاهده نشده. اما اگر این ارتباط به ۱۵ تا ۲۰ سال زمان برای نشان دادن خود نیاز داشته باشد… ما هنوز باید به پایش و بررسی های مان ادامه دهیم.» لازم به ذکر است که گزارش ۳۳۳ صفحه ای این گروه، حاصل بررسی صدها مورد تحقیق و مطالعه انجام گرفته در این زمینه است.

پروفسور Swerdlow ، اپیدمیولوژیست انستیتو تحقیقات سرطان، عقیده دارد دانشمندانی که مشغول مطالعات Cohort study ‫(‬پایش سلامت افراد در تمام طول عمر‫)‬ هستند، باید به بررسی این موضوع بپردازند و ببینند آیا بدن کاربران پرمصرف تلفن همراه بیش از افراد عادی گرایش به تومورهای مغزی دارد.

مطالعه HPA همچنین نشان داده که میدان های الکترومغناطیسی فرکانس های رادیویی ایجاد شده توسط وای فای، هیچ تاثیر مضری بر بدن انسان ندارند. همچنین هیچ گونه مدرکی دال بر تاثیر دکل های مخابراتی در وقوع مشکلات سلامتی کشف نشده است.

دکتر جان کوپر مدیر مرکز خطرات تشعشع، شیمیایی و محیطی وابسته به HPA می افزاید: «هنوز مدرک علمی متقاعد کننده ای وجود ندارد که نشان دهنده تاثیر میدان های فرکانس رادیویی متعلق به موبایل و دیگر ابزارهای ارتباطی بر سلامت انسان ها باشد. اگر چه با توجه به جدید و نوپا بودن این تکنولوژی، HPA باید به رویکرد محتاطانه خود در قضاوت ادامه داده و تحقیقات مربوط به آن را دنبال کند. HPA پیشنهاد می کنند که به صورت جدی و سخت گیرانه ای استفاده از موبایل توسط کودکان، کنترل شود. و همچنین ثابت نرخ جذب (SAR) موبایل ها به شکل واضح و مشخصی در اسناد نوشتاری مربوط به آنها درج شود.»

دکتر سیمون مان، یکی دیگر از اعضای گروه مشورتی AGNIR می گوید: «ما همچنان به توصیه مبنی بر حذف استفاده های غیر ضروری موبایل توسط کودکان ادامه می دهیم. ارسال پیامک بر تماس تلفنی ترجیح داده می شود.» وی همچنین تاکید دارد که بهتر است به جای یک یا دو سانتی متر، تلفن همراه را همیشه در فاصله حداقل ۱۰ سانتی متری سر نگه دارید. او می گوید: «استفاده از هندزفری تا حد زیادی از در معرض تشعشع قرار گرفتن شما می کاهد. و به همین شکل استفاده از ارتباط نسل سوم (3G) بر نسل دوم (2G) مرجح است. و مهمتر از همه برقراری مکالمات کوتاه تر است.»

جان کوکی مدیر اجرایی Mobile Operators Association می گوید: «این قوت قلب و دلگرمی دوباره ای برای عموم کاربران تلفن همراه است که بعد از دو دهه تحقیقات فراوان در این زمینه، نتیجه گیری می شود: هنوز هیچ مدرک متقاعد کننده ای در خصوص تاثیر مضر موبایل ها بر سلامتی مشاهده نشده است.»

نظر شما در این خصوص چیست؟ چگونه از تلفن همراه خود استفاده می کنید؟ فکر می کنید در خصوص تاثیرات مضر موبایل بر سلامتی انسان، حق با کدام گروه از این محققان است؟