پارس ناز پورتال

آشنایی با انواع ژله و کاربرد ان

مجموعه : آموزش آشپزی
آشنایی با انواع ژله و کاربرد ان

فرمول کلی برای مخلوط کردن پودر ژلاتین

 

1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین + 1 قاشق چایخوری شکر + 1/8 لیوان آب سرد

1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین + 1 قاشق غذاخوری شکر + 1/4 لیوان آب سرد

 

» جایگزینی ژلاتین : ژلاتین به 2 شکل پودری و ورقه ای وجود دارد ، ورقه های ژلاتین در 2 سایز بزرگ و کوچک موجود است ، به این ترتیب برای جایگزینی این دو از روش های زیر استفاده کنید : 1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین برابر با 1 ورقه ژلاتینی بزرگ یا 2 ورقه ژلاتینی کوچک است.

 

» تفاوت پودر ژله و ورقه ژلاتین : دسرها و کرم هایی که با ورقه ژلاتینی تهیه میشوند شفاف تر و براق تر هستند.

 

» روش استفاده از پودر ژلاتین : در یک کاسه بزرگ و خشک مقداری پودر ژلاتین بپاشید و روی ان نیز مقداری آب سرد بریزید ، مجدد کمی پودر ژلاتین بپاشید و روی ان آب سرد بریزید ( اگر پودر ژلاتین را یک مرتبه در کاسه بریزید و همه آب را روی پودر ژلاتین بریزید پودر ژلاتین گلوله میشود ) ، پس از آن آب و پودر ژلاتین را 10 دقیقه کناری بگذارید تا ژلاتین حالت اسفنجی پیدا کند ( دقت کنید که لایه آخر باید پودر ژلاتین باشد ).

 

پس از اینکه ژلاتین به حالت اسفنجی شد ظرفی را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، ظرف ژلاتین را روی بخار اب قرار دهید تا ژلاتین رقیق و یکدست شود ، در آخر ژلاتین را هم بزنید تا یک دست شود.

 

روش دیگر برای اماده کردن ژلاتین این است که هر 1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین را با 1 قاشق چایخوری شکر مخلوط کنید و آب را روی آنها بریزید و مواد را هم بزنید و مانند روش قبلی آن را روی بخار آب قرار دهید تا رقیق و یکدست شود ( در این روش شکر اجازه نمیدهد پودر ژله گلوله شود ).

 

» روش استفاده از ورقه ژلاتین : ورقه های ژلاتین را داخل کاسه ای قرار دهید و کمی آب بریزید تا حدی که روی ورقه ها را بپوشاند سپس کاسه را روی حرارت بخار اب قرار دهید تا ورقه های ژلاتین رقیق شود ( ژلاتین در دمای 20 درجه سانتیگراد میبندد پس دقت کنید وقتی داخل کرم یا دسر میریزید کرم یا ژله ولرم باشد تا ژلاتین گلوله گلوله نشود ).

 

» نکته مهم در تهیه ژله های میوه ای : ژله میوه را میتوانید با انواع میوه ها اماده کنید و داخل کرم ها هم می توانید از انواع میوه استفاده کنید اما چند میوه هستند که اگر آن ها را در دسر یا ژله استفاده کنید اجازه نمیدهد ژلاتین ببندد ، این میوه ها آناناس خام ، پاپایا ، کیوی و انجیر میباشد زیرا داخل این میوه ها آنزیم وجود دارد.

 

ژله را میتوانید با آب میوه و یا پوره میوه تهیه کنید اما ژله ای که با آب میوه تهیه شود صاف تر و شفاف تر می شود ، اگر بخواهید داخل ژله میوه بریزید باید میوه ها را ریز خرد کنید تا زمانی که ژله خورده میشود شکل خوبی داشته باشد یعنی ژله و میوه با هم داخل قاشق بیاید.

 

» نکات لازم برای تهیه دسرهای ژله ای یا حاوی ژلاتین : ژلاتین برای بسته شدن کرم یا ژله مصرف میشود و بیشتر از حد لازم موجب سفت شدن ژله شده و کمتر از حد لازم موجب شل شدن و بسته نشدن ژله میشود.

 

در تهیه کرم ها  و دسرهای حاوی شیر ژلاتین حل شده را نباید مستقیم در شیر داغ ریخت چون شیر میبرد ، باید شیر پس از جوشیدن کمی سرد شود آن وقت ژلاتین را با آن مخلوط کنید.