پارس ناز پورتال

جنجالی که دختری 20 ساله در دانشگاه به راه انداخت..!

جنجالی که دختری 20 ساله در دانشگاه به راه انداخت..!
گایزی آرودابه دلیل اعراضات گسترده‌ی مردم و همچنین دولت، دانشگاهی خصوصی در برزیل مجبور شد تا حکم اخراج یک دانشجوی دختر خود را لغو کند. گایزی آرودا ۲۰ ساله به دلیل پوشیدن "دامن قرمز بیش‌از حد کوتاه" از دانشگاه اخراج شده بود.
 
گایزی آرودا، دانشجوی رشته‌ی جهانگردی در یکی از دانشگاه‌های شهر سائوپولو هم‌اینک تبدیل به چهره‌ای جنجالی در رسانه‌های برزیل شده است. چندی پیش مقامات دانشگاه حکم اخراج این دختر ۲۰ ساله‌را صادر کردند. دلیل صدور چنین حکمی حضور این دختر دانشجو با لباسی قرمز و بیش از اندازه کوتاه در کلاس دانشگاه ذکر شده بود.
 
آرودا از سوی مقامات دانشگاه به "خدشه‌دار کردن ارزش‌های اخلاقی و آکادمیک" متهم شد و به این ترتیب اعلام شد که وی حق شرکت کردن در کلاس‌های درس را ندارد. پس از انتشار این خبر اعتراضات گسترده‌ای در میان مردم و رسانه‌های این کشور درگرفت و در پی آن نیز دولت برزیل وارد عمل شد و با فشار آوردن به مقامات دانشگاه به آنها ده روز مهلت داد تا دلیل خود را برای صدور چنین حکمی ارائه دهند.
 
شاید تصور صدور چنین حکمی در کشوری که به داشتن کارناوالی پر زرق و برق و زنانی کم‌لباس مشهور است کمی غریب به نظر برسد، اما با این حال به طور معمول دانشجویان برزیلی به هنگام حضور در کلاس‌های درس شلوار جین و تی‌شرت به تن می‌کنند و غالبا محتاطانه لباس می‌پوشند. روزهای پایانی ماه اکتبر بود که گایزی آرودا با لباس کوتاه خود در دانشگاه حضور یافت و جنجال از همان‌جا آغاز شد.
 
پس از انتقاد استاد و مقامات دانشگاه در حالی‌که هم‌دانشکده‌های گایزی در راهرو با سر و صدا به دنبال او راه افتاده بودند، حتی برخی پا را فراتر گذاشته و او را با القاب نامناسبی بدرقه کردند. در این میان برخی از دانشجویان با تلفن‌های همراه خود از گایزی فیلم گرفتند و مدتی نگذشت که این فیلم‌ها در سایت‌های مختلف قرار گرفت.
 
در این فیلم دیده می‌شود که گایزی در ابتدا در میان جنجال به وجود آمده توسط هم‌دانشکده‌ای‌هایش در راهرو به یک کلاس درس پناه می‌برد و مدتی بعد در حالی‌که بارانی سفیدرنگی را به تن دارد در میان اسکورت مأموران پلیس به خارج از دانشکده منتقل می‌شود.
 
مقامات دانشگاه گایزی آرودا را به "خدشه‌دار کردن ارزش‌‌های اخلاقی و آکادمیک" متهم کرده‌اند. پس از انتشار این فیلم و صدور حکم اخراج، این دختر برزیلی با گرفتن چند وکیل نسبت به این حکم دادگاه شکایت کرد. او در مصاحبه‌های تلویزیونی خود اظهار داشت که آرزوی بزرگش ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه است.
 
در همین حال نیز مسئول امور زنان در دولت برزیل در مقام دفاع از این دانشجو برآمد و حکم دانشگاه علیه گایزی آرودا را نشان‌دهنده‌‌ی "تبعیض جنسیتی و تعصب" دانست. انجمن کل دانشجویی در برزیل نیز مقامات دانشگاه را به داشتن دیدگاه‌های "عصرحجری" متهم کرد و دانشجویان در حمایت از آرودا دست به تظاهرات زدند. در همین حال گایزی آرودا تبدیل به چهره‌ی ثابت شرکت‌کننده در بحث‌های تلویزیونی شد.
 
در میان بحث و جدل‌های رسانه‌ای، دانشگاه جوابیه‌ای را در یکی از روزنامه‌ها چاپ کرد که در آن آمده بود، گایزی به دلیل "پوشیدن لباس و داشتن رفتاری که در شأن دانشگاه نبوده" اخراج شده است. این دختر دانشجو نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشته بود، چنانچه وی اخطاری از سوی اساتید و یا مقامات دانشگاه در مورد پوشش خود دریافت می‌کرد، مطمئنا به خانه برمی‌گشت.
در هر حال گایزی آرودا اعلام کرده است که وی تنها خواهان بازگشت به دانشگاه و حضور در کلا‌س‌‌های درس است.