پارس ناز پورتال

خانه تکانی شب عید

خانه تکانی شب عید

از همین حالا شروع کنید.
خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که برخلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید مدت ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجامش دهید. در حقیقت، داشتن خانه یی تمیز در طی تعطیلات، بخصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزی است که تصور می شود.

خوش بگذرانید
نظافت لزوماً معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وا دارد. برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه یی خواهید داد. این جایزه می تواند چیزی ساده، اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.


سازماندهی وسایل نظافت

در هنگام خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت واقعاً خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

همه کارها را به تنهایی انجام ندهید
این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده ی شما به منزل تان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید! کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

اتاق نشیمن
برای تمیز کردن اتاق نشیمن یا هر اتاقی، از سطوح بالاتر شروع کرده و به پایین بیایید. بهترین وسیله گردگیری یک پارچه مایکروفایبر قابل شستشو است که با کمی آب مرطوب شده باشد.

مرتب کردن
روش خانه‌تکانی شما هرچه که باشد، قدم اول مرتب کردن خانه و درآوردن آن از درهم و برهمی است. چند دقیقه برای جمع کردن و مرتب کردن لباس‌ها، کتاب‌ها، اسباب‌بازی‌ها و … وقت بگذارید، سپس می‌توانید به سراغ وسایل نظافت رفته، بدون سردرگمی به خانه‌تکانی ادامه دهید.


اتاق‌خواب‌ها

با گردگیری یا جاروکشی لوسترها و لبه پنجره‌ها شروع کنید وسپس لوازم اتاق را گردگیری کنید. ملافه‌ها را دست‌کم هفته‌ای یکبار عوض کنید. روتختی‌ها و پتوها نیز باید ماهانه شسته شوند .

آشپزخانه

ابتدا از پیشخوان شروع کنید. همه وسایل را به یک طرف برده و بعد از تمیز کردن با یک شوینده دست‌ساز یا سازگار با محیط زیست دوباره به سر جایشان برگردانید. سطح بیرونی همه وسایل آشپزخانه از یخچال و فریزر گرفته تا اجاق‌گاز و مایکرویو و هود همه را تمیز کنید.

کف
کف را برای آخر کار نگهدارید. بعد از اینکه مطمئن شدید همه جا به طور کامل تمیز شده، شروع به تمیز کردن کف کنید. بسته به نوع پوشش کف(سرامیک، پارکت، فرش و …) روش تمیز کردن نیز فرق می‌کند.

جاهای دیگر
فیلتر جاروبرقی، تارهای عنکبوت، جرم‌های اطراف درها و پنجره‌ها و کف اتاق‌ها را تمیز کنید. آثار انگشت روی درها، دستگیره‌ها و کلیدهای برق را پاک کنید.