پارس ناز پورتال

تغییر رنگ (سفید شدن) موها

مجموعه : نکات سلامت مو
تغییر رنگ (سفید شدن) موها


 تغییر رنگ (سفید شدن) موها از بارزترین نشانه های افزایش سن بوده، در اکثر افراد موجب ایجاد حس یأس و نامیدی شده و نشانه پیری زودرس،  استرس و یا فکرکردن زیاد تلقی می گردد.

سفید شدن مو بر دو نوع است:


الف) سفید شدن طبیعی مو
از نظر تعریفی سفید شدن مو در اواسط دهه سوم زندگی در سفیدپوستان، اواخر دهه سوم عمر در زردپوستان و اواسط دهه چهارم زندگی در سیاه پوستان طبیعی تلقی شده و درمان خاصی لازم ندارد. بطور کلی نیمی از مردم تا سن 50 سالگی دچار سفیدی قابل ملاحظه موها می شوند. شروع سفیدی موها معمولاً از شقیقه ها بوده و به تدریج به سمت بالای سر پیشروی می کند. در ابتدا رنگ موها کم رنگ تر شده و به مرور زمان موها کاملاً سفید می گردند. موی بدن و صورت معمولاً دیرتر سفید شده و موهای زیربغل، سینه و ناحیه تناسلی کمتر سفید می شوند.

ب) سفید شدن زودرس مو
در این گونه موارد شخص سفیدپوست زودتر از 20 سالگی و فرد سیاه پوست قبل از 30 سالگی دچار سفیدی موها می گردد. برخلاف تصور عوام استرس ناگهانی و فشار عصبی شدید نقشی در این میان نداشته و مهمترین عامل سفیدی زودرس موها ژنتیک می باشد. در این مواقع معمولاً کار خاصی برای سفیدی موها نمی توان انجام داد و به عبارت دیگر این وضعیت دائمی و غیرقابل برگشت می باشد.

گاهی مواقع سفیدی زودرس مو دارای علت خاصی می باشد مانند کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین ب 12، بیماری های تیروئید، کمبود روی، امراض سیستم ایمنی مانند آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه ای) و ویتیلیگو (برص)، مصرف دخانیات، کم خونی به دلیل کمبود آهن ، مصرف برخی داروها (مثل كلروكین) و رژیم های سخت و طولانی مدت، مصرف برخی شامپوها و مواد شیمیایی.

تنها راه رفع ظاهری سفیدی مو استفاده از رنگ مو است. با توجه به اینکه  این افراد بایستی بطور مرتب موهای خود را رنگ کرده تا سفیدی مو معلوم نشود لذا توصیه می شود که حدالامکان از رنگ موهای موقتی (شامپو رنگ مو) استفاده نمایند تا میزان آسیب به موها بدلیل رنگ مو به حداقل برسد. یك مطلب خوشحال كننده برای این افراد آن است كه موهای سفید معمولاً دچار ریزش نمی شوند و تا سنین بالا حفظ خواهند شد. تبلیغاتی که در مورد رفع سفیدی موها با شامپو و غیره می شود کذب محض و کلاه برداری می باشد و تابحال هیچ روشی برای برگردانیدن رنگدانه های از دست رفته در مو کشف نشده است. کندن موهای سفید باعث بیشتر شدن تعداد آنها نمی شود.