پارس ناز پورتال

مصاحبه با محمد سلوکی مجری جوان و خوش‌صبحت

مجموعه : اخبار سینما
مصاحبه با محمد سلوکی مجری جوان و خوش‌صبحت

محمد سلوکی مجری جوان و خوش‌صبحتی است که توانسته خود را در سطح مجریان طراز اول تلویزیون مطرح کند.

او که دغدغه بازیگری هم دارد و چند تجربه خوب در تئاتر و سینما مثل «علی سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی و نمایش «قاتل کارلسون هسه» به کارگردانی مسعود رایگان داشته است، نوروز 1392 اجرای برنامه «سین مثل سریال» را که از شبکه اول سیما پخش شد، برعهده داشت.

با او درباره مجری‌گری، ویژگی‌های یک مجری خوب، ورزش، تغذیه و سلامت گفت‌وگو کرده‌ایم.

برای مجری برنامه‌های تلویزیونی حفظ تناسب اندام و ظاهر چقدر مهم است؟

برای هر شغلی ویژگی‌های خاصی نیاز است مثلا یک کارمند باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند خدمات بهتری به مراجعه کنندگانش بدهد. یک مجری هم باید از سلامت جسم برخوردار باشد و فیزیک بدنش مناسب به نظر برسد. در چهره او نباید زخم و آثار جراحت وجود داشته باشد و فیزیک نامتناسب هم در ارتباط او با مخاطب تاثیر منفی می‌گذارد. البته معلولیت به معنای نامتناسب بودن نیست بلکه منظور مسایلی است که به دلیل کاهلی انسان باعث از ریخت افتادن بدن می‌شود. کما‌اینکه چند مجری را می‌شناسم که معلولیت جسمانی دارند، اما آنقدر کارشان را خوب انجام می‌دهند که مخاطب متوجه آن امر نمی‌شود.

کسی که به تناسب اندامش اهمیت نمی‌دهد، علاوه بر افت کیفیت کار‌ها، دچار افسردگی و بیماری‌های مختلف می‌شود. خروجی کار کارمندی که 150 کیلو گرم وزن دارد، با کارمندی که وزن طبیعی دارد قابل مقایسه نیست. به نظر من با مطالعه و مشاوره با متخصص تغذیه می‌توان به نتایج خوبی رسید. برای مجری‌ای که جلوی دوربین می‌رود و مخاطب اول چهره و ظاهر او را می‌بیند و بعد حرف‌هایش را می‌‌شنود، توجه به این نکته بسیار مهم است.

شما با متخصص تغذیه هم مشورت می‌کنید؟

بالاخره مثل خیلی از افراد جامعه هر از گاهی به پزشک متخصص مراجعه می‌کنم ولی برنامه منظم هفتگی یا ماهیانه برای مراجعه به پزشک ندارم و بیشتر سعی می‌کنم با مطالعه اطلاعات پزشکی و تغذیه‌ای به دست آورم ولی اگر از لحاظ سلامت دچار مشکل شدم به پزشک مراجعه می‌کنم. من همیشه وزن بدنم را کنترل می‌کنم و به خصوص به سلامت دندان‌هایم اهمیت زیادی می‌دهم زیرا دندان در مناسب نشان دادن چهره یک مجری نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. نباید فراموش کنیم که سلامت رمز زندگی مطلوب است.

مواقعی که اجرای یک برنامه سنگین مثل «سین مثل سریال» را برعهده دارید چه تغییراتی در برنامه غذایی و استراحتتان می‌دهید؟

با توجه به ساعت پخش برنامه‌ای که قرار است اجرا کنم، ساعت خوابیدن و غذا خوردنم را تغییر می‌دهم. در زمان اجرای «سین مثل سریال» که برنامه گسترده و بزرگی بود، 4، 3 کیلو‌گرم از وزن بدنم کم شد و این کاهش وزن تبعات منفی‌ای مثل رواج شایعه‌‌هایی در مورد معتاد شدنم داشت. در کار مجری‌گری این نوسان‌ها وجود دارد که چندان تاثیر مثبتی روی بدن نخواهد داشت.

واقعا چنین شایعه‌ای ایجاد شد؟

نه به صورت کلی این موضوع را مطرح کردم. منظورم این بود که یک هنرمند یا مجری باید مواظب خیلی از رفتار‌های اجتماعی‌اش باشد.

ظاهر آراسته و پوشیدن لباس‌های مرتب و شیک چقدر اعتماد به‌نفس شما را جلوی دوربین بالا می‌برد؟

خیلی موثر است. اگر کسی که قرار است به مهمانی برود، لباس مرتبی بر تن و داشته آراسته باشد، با خیال راحت و بدون دغدغه با آدم‌هایی که در میهمانی حضور دارند، ارتباط برقرار می‌کند و اگر برخلاف این باشد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بین مردم این ذهنیت وجود دارد که هر‌کس به سرو وضعش اهمیت نمی‌دهد، آدم بی‌خیال و بی‌فکری است و قابل اعتماد نیست.

از سوی دیگر،‌خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند مجری‌ای که خیلی آراسته به نظر می‌رسد، اهل تظاهر و پز دادن است. در حالی که این توجه به ظاهر فقط برای بالا بردن اعتماد به‌نفس است. مجری، مهمان میلیون‌ها نفر از افراد جامعه است و اینکه کفشش واکس نخورده باشد و مدل مویش نامناسب، اصلا درست نیست. در کتابی از شهید مطهری نقل شده است در زمان امام صادق (ع) آدم‌هایی وجود داشته‌اند که به ظاهر و پوشش مردم نگاه خشک و افراط‌گرایانه داشته‌اند و حتی به نوه حضرت رسول (ص) خرده می‌گرفتند که چرا اینقدر خوب لباس می‌پوشید و همیشه معطر و آراسته به نظر می‌رسید.

تقریبا در هر شب اجرای برنامه «سین مثل سریال»، با یک نوع لباس جدید جلوی دوربین ظاهر می‌شدید. آیا برای انتخاب لباس با کسی مشورت می‌کنید؟
برخلاف تصور، من لباس‌های زیادی ندارم اما وقتی برای خرید لباس به مغازه می‌روم، اگر قرار باشد یک یا دو شلوار بخرم، به رنگ و مدل و اینکه و می‌توانم آنها را با چه لباس‌هایی که دارم بپوشم، فکر می‌کنم. هرگز بی‌گدار به آب نمی‌زنم و لباسی نمی‌خرم که با هیچ یک از لباس‌های دیگرم هماهنگ نباشد و مجبور شوم آن را کنج کمد بیندازم. من مثل همه مردم چند دست لباس عادی دارم و چند لباس میهمانی و مجلسی. به لباس خریدن به دیده ماست خریدن نگاه نمی‌کنم.

هنگام خرید به مارک لباس هم توجه می‌کنید؟

نه، مارک‌باز نیستم. لباسی تهیه می‌کنم که مناسب اندامم باشد.

جذابیت مجری‌گری برای شما در چه تعاریفی خلاصه می‌شود؟

در سال‌های اول مجری شدنم در سن 19 سالگی، درآمد، شهرت و محبوبیت این شغل برایم خیلی جذاب بود ولی هرچه به جلو رفتم و کارم جدی و حرفه‌ای‌تر شد، این مسایل رنگ باخت و حتی کار‌هایی را که اعتبار حرفه‌ای داشتند بدون دریافت دستمزد قبول کردم. این روز‌ها شغل مجری‌‌گری درآمد آنچنانی ندارد و درآمد خیلی از شغل‌های دیگر با کار راحت‌تر، چند برابر است. از طرفی شغل اجرا تخصصی شده و توقعات مردم خیلی بالا رفته است. بنابراین اگر بخواهم مجری بمانم، باید سطح کارم را ارتقا دهم.

خیلی از مجریان موفق و نام‌آشنای غربی بارها عمل زیبایی انجام داده‌اند. این چقدر برای یک مجری لازم است؟

من به زیبایی طبیعی اعتقاد دارم و به نظرم پیری در موقع مناسبش باعث زیبایی چهره هم می‌شود. حتی اگر بینی کسی بزرگ باشد، اگر با حالت صورتش همخوانی داشته باشد، مانع ارتباط برقرار کردن با مخاطب نمی‌شود.

اما ایران یک از کشور‌هایی است که بالاترین میزان عمل‌های زیبایی در آن انجام می‌شود.

بله، در کشور‌مان آمار خیلی از مسایل بالاست. معمولاً یا از این طرف بام سقوط می‌کنیم یا از طرف دیگرش و متأسفانه حد وسط نداریم.

کار کدام یک از مجریان را استاندارد می‌دانید؟

اگر کسی استاندارد‌‌های این شغل را می‌شناسد، به من هم بگوید اما حداقل‌هایی وجود دارد که مجری باید با توجه به فرهنگ جامعه، آن را رعایت کند. کار یک مجری ایرانی به‌طور حتم با یک مجری آمریکایی یا چینی متفاوت است و همه همکاران من حداقل استاندارد را در کارشان دارند.