کشف یک راز جدید از مرد یخی ..(+عکس)

دانشمندان ایتالیایی در بررسیهای خود موفق شدند آخرین وعده غذایی را که مرد مومیایی یخی 5 هزارساله خورده بود، شناسایی و بازسازی کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، اوتزی، یک مرد مومیایی یخی با قدمتی 5 هزار و 300 ساله است که در سال 1991 در یخ های کوه های آلپ در مرز میان ایتالیا و دره "اوتزتال" اتریش کشف شد.
از آن زمان دانشمندان در تلاش برای کشف رازهای این مرد یخی بوده اند. در رادیوگرافی که در سال 2001 روی بقایای "اوتزی" انجام شد، یک پیکان در کتف آن مشاهده شد. در سال 2002 نتایج تحقیقات بر روی زخمهای شانه راست اوتزی نشان داد که این مرد به صورت خشونت آمیزی مرده است.
در این تحقیقات مشخص شد در زمان مرگ، این مرد 48 سال داشته و به دلیل بقایای مس و آرسنیک که در میان موهای آن پیدا شد این فرضیه مطرح شد که وی دارای زمینهای کشاورزی بوده است.
در سال 2007 تحقیقات دقیق تری نشان داد که مرگ اوتزی در اثر یک جراحت عروقی در زیر استخوان ترقوه بوده است.

تازه ترین بازسازی چهره اوتزی در مارس 2011

در سال 2008 از DNA میتوکندریال اوتزی نقشه برداری شد و در سال 2009 دانشمندان تحقیقاتی را بر روی خالکوبیهای این مرد ماقبل تاریخ انجام دادند.
همچنین در این سال، باستان شناسان یک دست نوشته سومری را کشف کردند که نشان می داد اوتزی که بین سالهای 3350 تا 3199 قبل از میلاد مومیایی شده است در یک آیین عبادی که به مناسبت سقوط شهاب سنگ در منطقه "کوفلس" آلپ برگزار شده بود، قربانی شده است.
در مارس 2011 دو هنرمند هلندی به نامهای "آدری و آلفونس کنیس" بازسازی جدیدی را از چهره "اوتزی" انجام دادند. این چهره بازسازی شده با استفاده از مدلهای سه بعدی از جمجمه و تصاویر مادون قرمز و پرتونگاری از مومیایی انجام شد.
براساس گزارش نشنال جغرافی، اکنون دانشمندان موسسه مومیاییها و مردیخی بولتزانو که نتایج یافته های خود را در هفتمین کنگره مطالعات مومیاییها در ساندیگوی آمریکا ارائه کردند با بررسی محتویات معده "اوتزی" موفق شدند آخرین وعده غذایی که این مومیایی یخی بین 30 تا 120 دقیقه قبل از مرگ خورده بود را شناسایی و بازسازی کنند.
این محققان با توالی نویسی فیبرهای گوشتی حیوانات پیدا شده در معده این مومیایی کشف کردند که اوتزی پیش از مرگ گوشت بز کوهی ساکن آلپ را خورده است. این حیوان، بومی مناطق مرتفع آلپ است.
تحقیقات قبلی که بر روی باقیمانده های محتویات روده اوتزی انجام شده بود نشان می داد که این مرد حدود 4 ساعت قبل از مرگ غذایی برپایه گوشت گوزن قرمز و حبوبات خورده است.