پارس ناز پورتال

آیا فرزندتان برای نوشتن روی دفترش خم می‌شود

آیا فرزندتان برای نوشتن روی دفترش خم می‌شود

طی مدتی که منتظرید تا روز مراجعه به چشم پزشک تان فرا برسد، چند نشانه به شما معرفی می‌کنیم تا بفهمید که مشکل بینایی فرزندتان چیست، آیا نزدیک بین است یا دوربین، شاید هم مشکل او آستیگماتیسم است…

خوب دیدن در مدرسه ضروری است


بر اساس آمار مؤسسۀ ملی اصلاح بینایی فرانسه، 25% از دانش آموزان مقطع ابتدایی این کشور، مشکل بینایی دارند.

برای یادگیری در مدرسه، خوب دیدن ضروری است، برای دیدن تخته، برای نوشتن در دفتر، برای خواندن کتاب، برای استفاده از اینترنت و… کودک باید بینایی سالمی داشته باشد.
منتظر نمانید تا فرزندتان دچار افت تحصیلی شد و آن زمان تازه برای بررسی بینایی فرزندتان اقدام کنید!
قبل از مراجعه به چشم پزشک، و پیش از آنکه او معاینات و آزمایش های بینایی را برای تشخیص نقص احتمالی بینایی تجویز و راه حل های مناسب برای بهبود وضعیت بینایی را پیشنهاد کند، نشانه هایی وجود دارند که با توجه به آنها می‌توانید تشخیص دهید که نقص بینایی چشم فرزندتان مربوط به نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم است.

آیا فرزندم نزدیک بین است؟


اگر فرزندتان برای نوشتن و نقاشی کردن، سرش را روی دفترش خم می‌کند و اگر خیلی به نمایشگر تلویزیون یا کامپیوتر نزدیک می‌شود، احتمالاً نزدیک بین است.
بستن یک چشم برای انجام برخی کارها، یکی دیگر از نشانه های نزدیک بینی است.
این ناهنجاری بینایی به علت کشیدگی چشم، بیش از حد طبیعی است. در نتیجه، تصویر چیزهای دور، جلوی شبکیۀ چشم تشکیل می‌شود و فرزندتان چیزهایی را که دور هستند، محو و کدر می‌بیند. در عوض بینایی اش از نزدیک مشکلی ندارد.

اگر دوربین باشد، چه؟


چشم هایش سرخ هستند و اغلب می‌سوزند.
در موارد دوربینی، نیز کودکان اغلب برای خواندن چشم های شان را تنگ می‌کنند. آنها از سردرد شکایت می‌کنند و وقتی که از مدرسه برمی‌گردند، خسته هستند.
بر عکس ِ نزدیک بینی، چشم دوربین کوتاه تر از حد طبیعی است. به همین خاطر تصویر اشیائی که نزدیک هستند، در پشت شبکیۀ چشم تشکیل می‌شود و اشیاء نزدیک، محو و کدر به نظر می‌رسند. برای رفع این مشکل، چشم کودک مدام در حال فعالیت است، خستگی پایان روز از همین فعالیت ناشی می‌شود.

آیا فرزندم مبتلا به آستیگماتیسم است؟


کودک مبتلا به آستیگماتیسم، موقع خواندن، برخی از حروف را با هم اشتباه می‌گیرد، کلمه ها را با هم قاطی می‌کند، خیلی راحت خط را گم می‌کند و دوست ندارد مدت زیادی روخوانی کند. علاوه براین برای به خاطر سپردن آنچه که می‌خواند و تمرکز بر روی کارش نیز مشکل دارد.

آستیگماتیسم مربوط به انحنای بسیار ناهموار قرنیه است، و به همین علت اشیا بسیار از فرم افتاده و تابدار، دیده می‌شوند. آستیگماتیسم می‌تواند به علت نقص در عدسی نیز باشد، و باز هم همین نتیجه یعنی انحراف و از شکل افتادگی اشیا را با خود به همراه داشته باشد. برای مثال، کودک مبتلا به آستیگماتیسم وقتی به حرف T نگاه می‌کند، خط افقی را به خوبی می‌بیند، اما خط عمودی را غیرواضح خواهد دید.

تمامی این نواقص بینایی را می‌توان اصلاح کرد، به همین علت تشخیص زودهنگام مشکل اهمیت بسیار زیادی دارد، این اقدام بینایی فرزندتان را بهبود می‌بخشد و آموزش و یادگیری او را تسهیل می‌کند.
بنابراین برای معاینۀ بینایی فرزندتان، از چشم پزشک وقت ملاقات بگیرید.

فاصلۀ مناسب چه قدر است؟


برای خوب دیدن، فاصله نیز بسیار مهم است.
یک یادآوری کوچک به بچه ها قبل از انجام برخی فعالیت ها:
برای خواند (و نوشتن): کتاب را در فاصله ای معادل طول ساعد تان نگه دارید.
برای انجام کار یا بازی با کامپیوتر: صفحۀ نمایشگر باید حداقل 40 سانتی متر با چشم تان فاصله داشته باشد.
  برای تماشای تلویزیون: فاصله تان با آن باید 6 برابر قطر صفحه نمایشگر باشد.
بنابراین، هر چه صفحه بزرگتر باشد، باید از آن بیشتر فاصله گرفت.

 
همه ما به خوبی می‌دانیم که دید سالم برای حفظ امنیت کودک بسیار ضروری است، چه در پیاده رو باشد، چه سوار دوچرخه، چه در روروک، چه سوار بر اسکیت، یا در حال انجام هر فعالیت ورزشی یا تفریحی دیگر، باید بتواند همه جا را خوب ببیند تا از خود محافظت کند.