پارس ناز پورتال

با ترک های پوست چه باید کرد

با ترک های پوست چه باید کرد

ترک پوست یا استریا، خطوط تقریباً فرورفـته پوستی است که بیشـتر در نواحی تحـت کشــش به وجود می آیـد. این عـارضه بسیار شـایع است و در بسیاری از زنان در سنین جـوانـی، در دوران بارداری و یا به دلیل چاق و لاغر شدن مشاهده می شود. این خطوط در ابتدا برجسته و قرمز رنگ هستند اما به تدریج صاف شده و به رنگ سفید در می آیند. ترک های پوستی اغلب در نواحی شکم، سینه (به ویژه پس از شیردهی)، باسن و ران ها مشاهده می شوند.

افراد چاق، خانم های باردار، افراد با رشد سریع جسمی در دوران بلوغ و افراد مبتلا به برخی بیماری های غدد درون ریز (پرکاری غده فوق کلیوی) مستعد این اختلال هستند.

به مرور زمان و با استفاده از روش های درمانی مناسب، وضوح این ترک ها کاهش یافته و کمرنگ می شوند اما به طور کامل از بین نمی روند. امروزه از لیزر و مزوتراپی (تزریق دارو در بخش های مختلف پوست) نیز برای درمان استریا استفاده می شود.

یکی از نکات مهم در پیشگیری و کاهش ترک های پوستی رعایت نکات تغذیه ای است.

اولین و مهم ترین مورد، مصرف کافی مایعات به خصوص آب است. روزانه 8 لیوان آب بنوشید. آب فراوان نه تنها رطوبت و انعطاف پذیری پوست را تامین می کند، بلکه سموم را نیز از بدن دفع و پوست را شفاف کرده و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.

تأمین مواد مغذی مورد نیاز پوست با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سالم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ترک‌های پوستی دارد. کمبود ویتامین های A، E و C استعداد ایجاد استریا را افزایش می دهد.

هویج، کدوحلوایی، زردآلو، انبه، طالبی، سبزیجات سبز برگ‌دار، زرده تخم‌مرغ و جگر منبع غنی ویتامین A هستند.

ویتامین E در مغزها، جوانه گندم و کنجد به فراوانی یافت می شود و میوه ها و سبزیجات از جمله مرکبات، فلفل دلمه، توت فرنگی و کلم بروکلی سرشار از ویتامین C هستند.