پارس ناز پورتال

علل پیدایش انواع لک صورت

علل پیدایش انواع لک صورت

علل پیدایش لکهای پوستی چیست و آیا لکهای صورت و کک ومک قابل درمان است؟علل مختلفی در ایجاد لکهای پوستی دخیل هستند.
۱-حاملگی:در حاملگی به علت افزایش هورمونهای استروژن وپروژسترون در بعضی از خانمها ایجاد لک های پوستی در مناطق پیشانی وگونه می شود . این لکها رادر اصطلاح ماسک حاملگی یا کلوسما مینامند. بعضی اوقات این لکها بدون درمان از بین میروند ولی اغلب ماندگارند و نیاز به درمان دارند.

۲- لکهای ناشی از آفتاب:
پوست در برخورد با نور آفتاب واکنش مثبتی را در پیش میگیرد بدین صورت که در ملانوسیتها، افزایش قابل ملاحظه ای در تعداد ملانین ها رخ میدهد واین ملانینها بر روی هسته سلولهای لایه ژرمینال پوست ریخته شده و دی ان اِی این سلولها را از تاثیرات مضر نورآفتاب محفوظ میدارد .پس در حقیقت افزایش میزان ملانینها که گاهی اوقات ایجاد لک مینماید در واقع نوعی واکنش دفاعی پوست در برابر اثرات مضر وگاه نئوپلاژیک آفتاب است .البته واکنش نژادهای مختلف در مقابل نور آفتاب متفاوت است .

در نژادهای هندی و سیاه که تعداد ملانین های آنان در واحد سطح بیشتر از نژاد سفید می باشد ، پوست بطور یکدست تیره می شود امّا در نژاد سفید که عموماً ملانین کمتری در پوستشان وجود دارد و میزان تولید ملانین در مقابل نور آفتاب نیز بمراتب کمتر از نژاد سیاه است ، رنگ پوست بطور یکنواخت برنزه نشده و دچار کک و مک میگردد و بنابراین. میتوان نتیجه گرفت که نژاد سفید در مقابل نور آفتاب آسیب پذیر تر می باشد .

۳- داروهایی که ایجاد لک می نمایند:
بعضی از داروها نظیر داروهای ضد بارداری ، داروهای کورتونی ، داروهای ضد افسردگی از جمله ضد افسردگی های سه حلقهای نظیر ایمی پرامین و دسی پرامین ، آمیودارون ، هیدانتوئین ها مثل فنی توئین ، داروهای ضد مالاریا ، برخی داروهای ضد آریتمی مثل کینیدین ، تتراسایکلین ها ( با رسوب در مناطق دارای کلسیم مثل دندانها ) ، برخی داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی ، بلئومایسین ، سیکلو فسفامید ، هیدروکینون ، ریفمپن ( آنتی بیوتیک ضد سل ) ، دیگوکسین و لوو دوپا ایجاد لک های پوستی می نمایند.

۴- لک های پس از التهاب:
هرگونه التهاب پوست از جمله : زردزخم ، آکنه ، اگزما ، پسوریازیس ، لیکن پلان ، حتی مصرف مداوم فنل فتالئین ، میتواند موجب ایجاد لک های پوستی شود .این عارضه اصطلاحاً (PIP: Post Inflammatory Pigmentation) نامیده میشود .همانطور که از مجموعة مطالب فوق می توان نتیجه گرفت نور آفتاب نقش بسیار مؤثری در ایجاد لک های پوستی دارد .

چه خانمهای حامله ، چه خانمهائی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده میکنند ، افرادی که بصورت مداوم از دارو های نامبرده مصرف می کنند و یا افرادی که بدلایل شغلی و یا تفریحی به مدت طولانی در معرض نور آفتاب قرار می گیرند ، بهتر است حتماً از ضد آفتاب استفاده نمایند . البته ضد آفتاب ها باید متناسب با نوع پوست و شرایط آب و هوایی انتخاب شوند . بهتر است در این مورد با پزشکان متخصص مشورت شود .

درمان لک های پوستی:
بطور مختصر می توان گفت درمان کامل و قطعی لک ها اعم از کک و مک ، لک های بعد از حاملگی و یا لکهای پس از التهاب بسیار مشکل و طولانی مدت می باشد . خوشبختانه با پیشرفتهای اخیر در تکنولوژی لیزر و ساخت داروهای جدید ، هم اکنون پزشکان قادرند تا حدود زیادی بیماران خود را راضی نمایند و قول درمان به آنها بدهند