پارس ناز پورتال

خطری برای دست ها در خانه تکانی

خطری برای دست ها در خانه تکانی

رسیدن ماه اسفند، کاهش بارندگی و آفتابی‌شدن هوا، همه نشانه‌هایی هستند که رسیدن بهار را نوید می‌دهند و خانم‌های خانه‌دار را به فکر انجام سنت دیرپا و زیبای خانه‌تکانی می‌اندازند؛ سنتی که شاید قرن‌هاست مردم ایران‌زمین در آخرین ماه‌های سال با اشتیاق فراوان برای فرا رسیدن بهاری زیبا آن را انجام می‌دهند و بعد از دیدن خانه پاکیزه‌ای که گوشه‌گوشه‌اش از نگاه تیزبین آنــــها دور نــمـی‌مــاند، لـــذتی وصف‌نشدنی می‌برند. همه ما وقتی کار خانه‌تکانی را شروع می‌کنیم، اولین چیزی که ذهنمان را مشغول می‌کند، انتخاب مواد شــویــنــده، ســفیدکنــنــده و لکه‌برهاست که معمولا برای پاک‌کردن در و دیوار، فرش و پتو، پرده و ملحفه و کف و سطوح به‌کار می‌روند و بعضی از آنها هم خطرناک و برای سلامتی مضرند.

اگـزمـا
اگزما به دو دسته آلرژیک زمینه‌ای و تماسی تحریکی تقسیم می‌شود. در نوع اول، فرد به دستکش لاستیکی یا زینت‌آلات بدنی و اشیایی که دارای نیکل هستند، حساسیت دارد و در نوع دوم دست‌ها در تماس طولانی با شوینده‌های قلیایی مثل وایتکس، صــابــون‌هـــای مایع، مایع‌های ظرفشویی و دستشویی دچار اگزمــا و الـتــهاب پوستی می‌شوند.

رعایت نکات ایمنی
صدماتی که این مواد ممکن است در اثر سهل‌انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی به پوست وارد کنند، جبران‌ناپذیر است؛ به طوری که شاید این بار به‌جای خاطرات خوش، خاطراتی پر از سوزش و التهاب در ذهن به‌جا بگذارند.

اما در این میان، استفاده از دستکش‌های خانگی (لاستیکی و نخی) استاندارد و توجه به هشدارهایی که روی محصولات پاک کننده درج شده نقش مهمی در حفظ سلامت، به خصوص سلامت پوست دست دارد. در فصول‌ خشک سال مثل فصل زمستان، میزان رطوبت در منازل به کمترین مقدار خود می‌رسد و متاسفانه خانم‌های خانه‌دار که در ماه‌های پایانی سال مشغول شست‌وشو و رفت‌وروب هستند، اغلب دچار اگزمای پوستی یا درماتیت می‌شوند.

استفاده از سفیدکننده (وایتکس)
مواد قوی مثل «وایتکس» که اغلب به تنهایی غلظت زیادی دارند، در تماس با پوست چربی مفید آن را از بین می‌برند و احتمال اینکه فرد دچار اگزمای پوستی شود، بسیار زیاد است. اگر این تماس تکرار شود، ایجاد ترک و شقاق روی پوست و پس از خارش و سوزش فراوان به اصطلاح پوست را «چرمی» می‌کند؛ به‌طوری که پوست دست بسیار ضخیم و کلفت می‌شود و ظاهر نازیبایی به خود می‌گیرد.

سوختگی ناشی از وایتکس: احتمال اینکه این مواد پوست را بسوزانند، بسیار زیاد است که در نتیجه شخص شاهد لکه‌های بزرگ سفید، جوشگاه و اکنار روی پوست دست خود خواهد بود. برای جلوگیری از خشکی پوست بهتر است از ملایم‌ترین نوع شوینده‌ها که PH خنثی دارند، مانند صابون‌های بچه استفاده کرده و پس از هر بار استفاده دست‌ها را در فواصل کوتاه و متناوب با وازلین، گلیسرین، روغن بادام، لانوزیه یا اوسرین چرب کنید تا چربی از دست رفته دوباره به صورت مصنوعی بازسازی شود.

کرم‌های مرطوب‌کننده‌ گیاهی مانند کرم خیار و آلوئه‌ورا چربی کمتری دارند و زود جذب پوست می‌شوند و آن را براق نمی‌کنند. در موارد حساسیت به استفاده از دستکش‌های لاستیکی یا دیگر دستکش‌ها، استفاده از کرم و اسپری‌هایی که به اصطلاح به دستکش‌های مصنوعی و نامرئی معروفند و در داروخانه‌های معتبر موجود می‌باشند، توصیه می‌شود.