پارس ناز پورتال

از موهای رنگ شده خود مراقبت کنید

مجموعه : نکات سلامت مو
از موهای رنگ شده خود مراقبت کنید

رنگ کردن مو، قدمتی دیرینه دارد انسان‌ها از زمان‌های بسیار دور علاقه بسیاری به رنگ کردن موهایشان داشته‌اند و با استفاده از گیاهانی مثل حنا موهایشان را رنگ می‌کردند. البته این علاقه تا به امروز هم ادامه یافته است. بسیاری از خانم‌ها موهایشان را چندین بار رنگ و مش کرده‌اند و به همین دلیل موهایشان حسابی خشک و وز شده است. برای رفع این حالت‌های ناخوشایند نظر شما را به مصاحبه‌ای که با دکتر بهروز باریک‌ بین- متخصص پوست و مو- ترتیب داده‌ایم جلب می‌نمائیم.

بسیاری از خانم‌ها موهای‌شان را چندین بار رنگ و مش کرده‌اند و به همین دلیل حسابی خشک و وز شده است. در این موارد چه باید کرد؟
در این مواقع استفاده از یک نرم کننده خوب می‌تواند گره از کار موها بگشاید؛ ولی یک نرم کننده خوب چه ویژگی‌هایی دارد و براساس چه شاخص‌هایی می‌توان نرم‌کننده مناسب برای موهای خود تهیه کرد؟ آیا نرم کننده‌های مو مثل ضدآفتاب‌ها می‌توانند موها را از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کنند؟
یکی از علل آسیب کوتیکول مو، اشعه فرا بنفش خورشید است و به این مساله به‌خصوص در مورد موهای رنگ‌کرده باید توجه کرد. نور خورشید علاوه بر آسیب به ساقه مو، موجب کمرنگ شدن موهای رنگ شده نیز می‌شود. امروزه بسیاری از نرم کننده‌های مخصوص موهای رنگ‌شده حاوی مواد ضدآفتاب‌ هستند  تا از تاثیر اشعه مخرب فرابنفش روی موها بکاهند.

اشعه فرابنفش چه آسیبی به موها می‌زند؟
اشعه فرابنفش خورشید علاوه بر آسیب زدن به ساقه مو، موجب پیری زودرس و نازک‌تر شدن فولیکول‌های مو نیز می‌گردد و به همین دلیل امروزه محصولات ضدآفتاب برای موها نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتی اسپری‌های مو که حاوی ضدآفتاب‌ می‌باشند، برای پیشگیری از تجزیه پروتئین‌های مو در برابر نور آفتاب به بازار عرضه شده‌اند.

اصلا چرا باید از نرم کننده‌ها استفاده کرد؟
بیرونی‌ترین لایه تنه مو را کوتیکول تشکیل می‌دهد و نمای ظاهری موها به سلامت و یکدست بودن این لایه بستگی دارد. خصوصیاتی مانند نرمی، شفافیت، انعطاف‌پذیری و… به طور عمده مربوط به این لایه است. نرم کننده‌ها روی سطح خارجی مو تاثیر می‌گذارند. شفافیت مو در نتیجه انعکاس نور در سطح هر یک از تارهای مو است و اگر این سطح در اثر کاهش این انعکاس آسیب ببیند، شفافیت مو کم می‌شود. با آسیب دیدن سطح مو در قسمت تنه،

شارژ‌های الکترواستاتیک ایجاد می‌شود که موجب دور شدن موها از هم شده و شانه کردن و مرتب کردن آنها مشکل خواهدشد. لطافت و صافی مو به دلیل یکدست بودن و نظمی است که در کوتیکول مو وجود دارد. کوتیکول سالم و طبیعی دارای نظم ظاهری مشابه سلول‌های چیده شده روی سقف خانه‌هاست. در صورت آسیب رسیدن به این کوتیکول، سطح مو خراب و نامنظم می‌شود و مو حالت خشن پیدا می‌کند. بنابراین شاهد کدر شدن و حتی شکستن و دو شاخه شدن انتهای مو (موخوره) خواهیم بود.

موها در اثر کدام یک از کارهای ما آسیب می‌بینند؟
شستن بیش از حد موها، به خصوص موهای بلند و عدم استفاده از شامپوهای ملایم، افراط در برس کشیدن یا شانه کردن، سشوار کشیدن بیش از‌اندازه، فر کردن موها، رنگ کردن با رنگ‌های دائمی، بی رنگ کردن موها و بالاخره تاثیر شرایط محیطی، مانند اشعه ماورای بنفش خورشید، باد و آب استخرها، همگی موجب آسیب سطح خارجی یا همان کوتیکول مو می‌شوند. بنابراین کوتیکول و رشد موها معمولا تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

نرم کننده‌ها حاوی چه ترکیباتی هستند که می توانند در ظاهر موها اینقدر موثر باشند؟
نرم کننده‌ها به منظور جلوگیری از آسیب به سطح خارجی موها ساخته شده‌اند. آنها با ایجاد پوششی روی سطح خارجی و خشن مو، به آن حالت صاف و یکنواخت می‌دهند. همچنین موجب خنثی شدن بارهای الکتریکی سطح مو می‌شوند و به این ترتیب موها آشفته و بی‌نظم به نظر نمی‌رسند و راحت‌تر حالت می‌گیرند و شانه می‌شوند. ضمن اینکه باعث می‌شوند موها ضخیم‌تر به نظر رسیده و از ایجاد گره در موها جلوگیری می‌کنند.

نرم کننده‌ها فقط روی سطح موها اثر می‌گذارند یا به عمق موها هم نفوذ می‌کنند؟
نرم کننده‌ها فقط بر سطح خارجی موها اثر گذاشته و تاثیری روی قسمت‌های مرکزی یا عمق فولیکول مو ندارند. تاثیر آنها نیز موقت و محدود (چند روز) است و با شستن مو، نرم کننده نیز از سطح مو پاک می‌شود.

چرا پس از رنگ کردن و مش کردن موها توصیه می‌شود از نرم کننده‌ استفاده شود؟
مو در حالت طبیعی دارای شارژ منفی است و زمانی که در تماس با اکسیدان (رنگ، مش و مواد دکلره، یا مواد فردهنده) قرار گیرد، میزان اسیدسولفوریک آن بالا می‌رود و باعث افزایش شارژ منفی مو می‌شود.

شما چه نرم کننده‌هایی را توصیه می‌کنید؟
اولین نرم کننده‌ها، سورفاکتانت‌های کاتیونی هستند که شارژ مثبت دارند و باعث کاهش شارژ منفی مو و در نتیجه کاهش زبری و خشونت مو می‌شوند. افرادی که موهای بلند، کلفت یا دکلره و فرشده دارند، باید نرم کننده‌های قوی مصرف کنند؛ ولی برای افرادی که موی کوتاه، نازک و رنگ نشده دارند، نرم کننده‌های ملایم مناسب است. امروزه در بازار شامپوهای حاوی نرم کننده متعددی وجود دارد که اثر خوبی دارند؛ اما برای موهای آسیب دیده، استفاده از نرم‌کننده به طور جداگانه، اثر مطلوب‌تری خواهد داشت.