پارس ناز پورتال

طب چینی همه فن حریف

طب چینی همه فن حریف

احساس سرما و گرمای بدن در طب چینی:

به طور کلی برودت یا سرما مربوط به یین بوده و حرارت با حالت یانگ ارتباط دارد و در اثر اختلالات ارگانهای داخلی بدن تولید می شود.در این حالت با احساس گرما به وسیله بیمار همراه است و یا هنگامی که ما بدن را لمس می کنیم حرارت احساس می شود. و همچنین تنفر از هوای داغ و یا محل های گرم، علائم حرارت هستند. برودت یا سرما با علائمی مغایر با حرارت از قبیل: احساس سرما، سرمای دائم و یا تمایل به محل های گرم خودنمایی می کند.

تب های داغ از منشاء خارجی در طبقه بندی خاص بیماری تب دار قرار دارد.تا همین اواخر همیشه یک چنین بیماری ها به صورت تهدید جانبی تلقی می شد و در بیشتر کتابها و مندرجات طب چینی انعکاس مرکزی داشت،همان طور که در نوشته های طب بقراط و سایر طبابت های سنتی اولیه منعکس بود.
وقتی فردی بیماریش با تب ناگهانی توام با لرز شروع می شود، مشخص می کند که انرژی چی بدن تلاش می کند تا با عوامل خطرناک خارجی مقابله کند و آن را از بین ببرد.
این نشانه ای از سرما نیست،اگر تب ادامه یابد ولی لرز ناپدید شوددر این مورد گفته می شود که بیماری به عمق بدن انتشار یافته و تب علامت حرارت است.

اگر یک تب با درجه پایین به خصوص بعد از ظهرها مشاهده شود یا حرارت تنها در کف دست ها و یا در کف پاها حس شود و یا در لمس وسط قفس سینه و جناغ (چینی ها این را به نام ناحیه پنج قلب می شناسند) حس گردد این ها نشانه و مشخص کننده ی نارسایی یین است.
اگر بیمار تب نداشت ولی احساس ترس از سرما می کرد، یک چنین فرد بیماری از نارسایی یانگ یا نارسایی انرژی چی رنج می برد.به خصوص وقتی حالت فرد به صورت مزمن در آید.

قابل توجه است که با دادن یک پتو به بیمار صرف نظر از این که آیا این کار به گرم شدن او کمک می  کند یا نه، به مشخص شدن تشخیص کمک می کند. به این معنی که اگر پتو گرمای بیمار را افزایش داد احتمالاً ناهنجاری یا نارسایی داخلی یانگ است. و اگر نداشت، ممکن است به علت عوامل خطرناک خارجی باشد.

عرق کردن در طب چینی:


عرق کردن هنگامی اتفاق می افتد که منافذ غدد عرق باز باشند نه وقتی که مسدود اند. هر دو این حالات با اختلالات مختلف اتفاق می افتد.

عرق کردن بیمار به هنگام روز با کمترین فعالیت با بدون هیچ گونه فعالیت فیزیکی (عرق کردن خود به خود) نشان دهنده این است که انرژی چی حفاظتی قادر نیست منافذ عرق را تنظیم کندوبنابراین  امکان دارد یک الگوی نارسایی یانگ یا نارسایی چی در کار باشد.
عرق کردن فراوان در هنگام خواب (عرق شبانه)، نشان دهنده ی نارسایی یین است که یک حرارت نسبتاً زیاد در داخل بدن باعث می شود که منافذ عرق باز شوند.

اگریک فرد بیمار تب دار سایر علائم اثر خطرناک خارجی را داشته باشد و هیچ عرقی نداشته باشد، احتمالاً یک چنین بیماری نشان می دهد که حرارت خارجی باعث باز کردن منافذ شده است و یا یک نارسایی چی باعث اختلال در تنظیم صحیح منافذ عرق گردیده است. انتخاب بین یکی از این دو بستگی به سایر علائم و نشانه دارد. اگر تب پس از عرق کردن فرو کش کند، اثر عوامل خارجی دفع شده است.

سرد درد در طب چینی:


سرد درد می تواند با هر الگوی ناهنجاری همراه باشد.سر درد ناگهانی اغلب با اثر خطرناک خارجی همراه است که حالت یانگ و انرژی چی در ناحیه سر را مختل می کند. سردردهای مزمن اغلب ناهنجاری های داخلی را دنبال می کنند. سردرد شدید امکان دارد علامت ازدیاد چی باشد در حالی که سردرد خفیف آزار دهنده، معمولاً علامت نارسایی چی است. عضوی که بیش از همه در سر درد دخالت دارد، کبد است زیرا انرژی چی کبد هنگامی که کبد دچار ناهنجاری است بالا می رود، به نظر پزشک طب چینی، محل دقیق سر درد مهم است زیرا به این ارتباط دارد که کدام مریدین یا کانال انرژی از آن محل عبور می کند.

سرگیجه در طب چینی:


سرگیجه ممکن است شبیه سردرد و قسمتی از الگوی ناهنجاری باشد. اگر چه بیشتر در الگوهای نارسایی یین یا خون دیده می شود ولی همیشه تفسیر سرگیجه، بستگی به بقیه عناصر تشکیل دهنده آن الگو دارد.

تعریف درد در طب چینی:


بعد از سرما و حرارت،درد یکی از مهمترین موضوعاتی است که در معاینات از بیمار سؤال می شود. در حقیقت، درد اغلب شکایت اصلی بیمار را تشکیل می دهد و یکی از علل مهمی است که او را به مطب پزشک هدایت می کند. ظهور درد در یک قسمت خاص بدن بیمار، نشانه یک ناهنجاری در آن ناحیه است. برای مثال، درد در سینه، نشانه و مشخص کننده ی اختلال در قلب یا ریه است. درد در تهی گاه یا قفسه صدری (دنده ها) ناهنجاری کبد و کیسه صفرا را نشان می دهد. درد در بالای شکم (اپیگاستر یا ناحیه شبکه خورشیدی نشان می دهد که در معده و

طحال ناهنجاری وجود دارد. درهای شکمی در بالای ناف، ناهنجاری طحال و روده ها را تعیین می کند. دردهای شکمی در اطراف زیر ناف، ناهنجاری در روده ها،مثانه، رحم یا کلیه ها را مشخص می کند. درد در ناحیه ی کشاله ران و شکمی تحتانی (هیپوگاستریک)، ناهنجاری مربوط به مریدین کبدی را تعیین می کند. درد ناحیه کمری پایین نشان می دهد که کلیه ها ناهنجار است. همچنین پزشک چینی به شرح درد و کیفیت دقیق آن نیز توجه خاص دارد.

ادرار و مدفوع در طب چینی:


معمولاً پزشکان چینی نمونه های ادرار و مدفوع را برای آزمایش جمع آوری نمی کنند و بیشتر اطلاعاتی را که لازم دارند در معاینه و سوال کردن به دست می آورند.

بیماری که ادرارش شفاف است الگوی برودت دارد، در حالی که زرد یا قرمز تیره، نشان دهنده حرارت است. ادرار فراوان و شب ادراری مکرر نشان می دهد که کلیه ها به طور صحیح مسئولیت خود را که تبخیر آب باشد، انجام نداده است و اشاره به نارسایی چی کلیه ها می کند. ادرار کم معمولاً علامت یکنوع ازدیاد هست. از قبیل رطوبت یا حرارت که چی مثانه را مسدود کرده است می باشد. گر چه ممکن است نشانه ای برای کمبود مایعات نیز باشد.

  ادرار کم، مکرر، تیره و دردناک نشان دهنده ی رطوبت و حرارت در مثانه است. قادر نبودن به ادرار کامل، چکه چکه ادرار کردن و یا ادراری که فاقد نیرو باشد، اکثراً چی نارسا، برودت یا رطوبت را نشان می دهد.

مدفوع خشک، سخت و غیر مکرر، معمولاً قسمتی از عناصر تشکیل دهنده حرارت و ازدیاد است، ولی بستگی به علایم دیگر دارد که ممکن است نشان دهنده ی کمبود مایعات یا چی نارسا باشد. دفع مکرر و آبکی و یا مدفوع بدون شکل، معمولاً مشخص کننده ی یانگ نارسا، چی نارسا یا رطوبت است. اسهال فوری (آنی) به خصوص وقتی زرد رنگ و همراه با سوزش مقعد باشد، علامت حرارت است. مدفوعی که اول خشک است، سپس مرطوب می شود نارسایی را نشان می دهد. غذای هضم نشده در مدفوع، اغلب نارسایی یانگ طحال را ثابت می کند.

تشنگی ـ اشتها و طعم در طب چینی:


اغلب پزشکان چینی از بیماران سوال می کنند که آیا آنها احساس عطش می کنند یا نه. زیرا اکثراً تشنگی علامت حرارت است، ولی در حالی که عدم احساس تشنگی بیشتر برودت را خاطر نشان می کند. عطش بدون تمایل به خوردن مایعات، علامت نارسایی یین یا رطوبت است.
نبودن اشتها، معمولاً نشان دهنده ی ناهنجاری معده یا طحال است. چی نارسا یا رطوبت و اشتهای زیادی، علامت وجود آتش زیاد معده است.

ممکن است طعم غیر عادی در دهان علامت ناهنجاری هم باشد. یک طعم تلخ، به حرارت اشاره می کند که اغلب علت آن در کبد یا کیسه صفرا است. یک طعم خمیری شیرین، نشان دهنده ی حرارت رطوبتی در طحال است. طعم بد اغلب به این معنی است که در معده حرارت است. در حالی که احساس طعم نمکی (شور) ممکن است ناهنجاری کلیه را نشان دهد.
از دست دادن توانایی تشخیص طعم ها قسمتی از الگوی نارسایی طحال است.

خواب در طب چینی:


در حفظ تعادل، چینی ها عقیده دارند که مردم باید به اندازه ی کافی بخوابند. کم شدن و زیاد شدن خواب، نشانه ی ناهنجاری عدم تعادل است.

در نوشته های چینی این طور شرح داده شده است که در بی خوابی که یانگ قادر نیست به داخل یین نفوذ کند، فعال قادر نیست غیر فعال شود و شن یا روحیه، صلح آمیز نیست که معمولاً به این معنی است که خون یا (یین) هر دو نارسا هستند و قادر نیستند که روحیه یا (شن) را در قلب ذخیره کنند. به همین علت در این حالت، یانگ افزایش می یابد و تعادل خود را از دست می دهد و قادر نیست که آرام بگیرد. افزایش یانگ یا آتش در هر عضو دیگری نیز می تواند شن را مختل کند و باعث بی خوابی شود.
تمایل دایمی به خواب یا خوابیدن زیاد، اغلب علامت یانگ نارسا، و یا رطوبت است.

مسائل زنان و زایمان در طب چینی:


پزشکان طب چینی به طور روتین از زنان بیمار در مورد مسائل زنان و زایمان سوال می کنند. اگر در زنی قاعدگی زودتر از مورد معمول رخ دهد نشانه ی آن است که حرارت باعث حرکت بی دقت خون شده و یا این که انرژی چی قادر نیست که خون را اداره کند. علائم همراه این حالت ،تشخیص را ساده می سازد.
زبان قرمز به معنی حرارت است. یک زبان رنگ پریده به معنای نارسایی چی است. اگر عادت ماهانه با تأخیر و دیر اتفاق بیافتد، نشان دهنده ی این است که خون نارسا و یا سرما باعث رکود شده است. عادات ماهیانه ی نامنظم علامت این است که چی کبد به طور هماهنگ و هنجار حرکت نمی کند.

اگر جریان خون ریزی ماهیانه زیاد شود، نشان می دهد که حرارت در خون است یا چی نارسا است. اگر جریان ماهیانه کافی باشد و یا عدم خون ریزی و یا قطع قاعدگی (بجر موارد حاملگی) در میان باشد تعیین کننده خون نارسا یا برودت است که باعث انسداد خون شده و یا خون منجمد شده است. خون قاعدگی رنگ پریده و رقیق نشانه ی نوعی نارسایی است. خون بسیار تاریک حرارت را نشان می دهد و خونی که بنفش رنگ است به خصوص اگر با لخته باشد، ممکن است خون منجمد شده را مشخص کند.

اگر ترشحات واژینال فراوان،شفاف،سفید و رقیق باشد (لوکوره)معمولاً معرف نارسایی و رطوبت است.ترشحاتی که غلیظ،زرد و همراه با خارش و سوزش واژینال باشد،اغلب علامت حرارت یا رطوبت بدن است