پارس ناز پورتال

رابطه بارداری و خونریزی لثه

رابطه بارداری و خونریزی لثه

امل خونریزی لثه، تورم و التهاب دهانی است كه به دلیل ساخت پلاك های دندانی به وجود می آید و به طور معمول در افراد بالغ بیشتر دیده می شود.

در دوران بارداری بر اثر تغییر هورمون ها، لثه ها حساس تر می شوند و میزان خونریزی آن ها نیز به مراتب بیشتر از قبل از دوران بارداری  خواهد شد.

برخی معتقدند كه بیماری لثه منجر به زایمان زودهنگام و نارس می شودف اما شواهد و دلایل علمی و مستدلی برای تایید این نظریه وجود ندارد. مطالعات نشان داده كه تعداد خانم هایی كه مبتلا به بیماری لثه بودند و زایمان زودرس داشتند بیشتر است و دلیل اصلی آن نیز عدم داشتن تغذیه صحیح و كامل است. متخصصان دهان و لثه می گویند افرادی كه به بیماری های التهاب لثه مبتلا می شوند، اشتهای خود را از دست می دهند و این موجب سوء تغذیه آن ها می شود.

كارشناسان برای كاهش این مشكل پیشنهاد كرده اند كه در دوران بارداری به دلیل التهاب لثه ها مراقبت از دهان و دندان باید افزایش یابد و همچنین بهداشت دهان و دندان بیش از پیش رعایت شود.
پزشكان توصیه كردند كه افراد باردار در طول روز دو بار مسواك بزنند و حداقل 3 بار در هفته از نخ دندان استفاده كنند. استفاده از مسواك الكتریكی بهتر از مسواك معمولی است زیرا باعث كاهش التهابات و تورم های دهانی و لثه می شود.

در دوران بارداری زنانی كه با مشكلات لثه مواجه هستند حتما باید به داندانپزشك مراجعه كنند و مشاورهای وی را جدی بگیرند.