پارس ناز پورتال

مرحله به مرحله زایمان اینگونه است

مرحله به مرحله زایمان اینگونه است

زایمان به سه مرحله كلی تقسیم می شود :

   
مرحله اول كه دردهای زایمانی شروع شده و پیشرفت می كند تا رحم آماده خروج نوزاد شود.

    مرحله دوم كه در آن خروج نوزاد و تولد اتفاق می افتد.


    مرحله سوم كه جفت خارج می شود.


مرحله اول یا دردهای زایمانی

در این مرحله با شروع انقباضات رحمی، گردن رحم تدریجا نرم و منبسط می شود تا به10 cm برسد. این مرحله خود به مراحل سه گانه فاز ابتدایی، فاز اكتیو و فاز انتقالی تقسیم می شود.

فاز ابتدایی

فاز ابتدایی فازی است كه در آن رحم به صورت منظم منقبض می شود. این انقباضات بر خلاف انقباضات براكستون هیكز كه نا منظم و بی درد هستند، به تدریج دردناك می شوند.

ریتم و سرعت زایمان در هر خانم باردار ممكن است خصوصیات مخصوص به خود را داشته باشد. بعضی ها حتی متوجه انقباضات اولیه نیز نمی شوند در حالیكه دهانه رحم چندین سانتیمتر باز شده است. وقتی كه گردن رحم شروع به باز شدن می كند، وضعیت آن در لگن تغییر می كند و به سمت جلو آمده و نرم می شود. برای اینكه بتوانید تفاوت این دو را بهتر درك كنید نوك بینی خود را لمس كنید، سفت و عضلانی است؛ حالا لبهای خود را لمس كنید، نرم و شل است. سرویكس یا گردن رحم از حالت سفت به حالت شل در می آید.

چه می توان كرد؟

شما می توانید در خانه چرخی بزنید، برای قدم زدن بیرون روید، یك فیلم تماشا كنید، یك حمام گرم بگیرید. چرت بزنید یا استراحت كنید.. تنقلات میل كنید؛ خوراكی های غنی از كربوهیدرات بهترین انتخاب هستند. اگر انقباضات دردناك است، ماساژ و تكنیك های آرامش بخشی و دوش آب گرم مفید واقع می شوند.

فاز فعال

ماما ها و پزشكان فاز فعال را مرحله ای می دانند كه در آن سرویكس باز شده و انقباضات شما نزدیك به هم و قوی تر شده اند. سرانجام فواصل سه یا چهار دقیقه ای به فواصل 60 تا 90 ثانیه می رسند و انقباضات شدید می شوند.

چه می توان كرد؟

زمانی كه رفتن به بیمارستان یا زایشگاه از ماندن در خانه بهتر به نظر می رسد، موقع عزیمت است. اگر در خانه زایمان می كنید به مامای خود اطلاع دهید. انقباضات پشت سر هم می آیند، وضعیت های مختلف را امتحان كنید تا ببینید در چه وضعیتی احساس راحتی بیشتری می كنید. تمرین تنفس و تكنیكهای آرامش بخشی در این مواقع مفیدند.

توجه كنید كه می توانید یك دوش آب گرم بگیرید كه برای كاهش درد بسیار مفید است و همچنین زایمان را سرعت می بخشد. حتی می توانید زایمان در وان آب را انتخاب كنید.

گاهی اتفاق می افتد كه در طی زایمان باز شدن سرویكس كند شده یا متوقف می شود. در این هنگام قدم زدن، ماساژ و حتی گریه كردن كمك می كند كه اضطراب عاطفی از بین رفته و جریان زایمان سریع تر شود. اگر كیسه اب پاره نشده باشد، ماما با پاره كردن كیسه آب، پروسه زایمان را سرعت می بخشد. می توان از مسكن ها و بی حسی های نخاعی هم استفاده كرد.

فاز انتقالی یا مرحله گذر

طی این فاز سرویكس از 8 تا 10 سانتیمتر باز می شود. هر بار كه انقباض زایمانی شروع می شود 1 تا یك و نیم دقیقه به طول می انجامد و تقریبا هر 3 دقیقه تكرار می شوند. این مرحله معمولا دوره سختی از مراحل زایمانی است.

چه می توان كرد؟

زایمان بسیار نزدیك است. وضعیت راحتی را برای خود انتخاب كنید. در فواصل انقباضات آرام باشید. تنفس خود را منظم كنید، از بینی نفس بكشید و از دهان بیرون دهید. اشكالی ندارد اگر بخواهید برای تحمل بهتر درد فریاد بزنید.
مرحله دوم یا تولد نوزاد

در این فاز رحم نوزاد را به بیرون می راند تا از كانال زایمانی یا همان واژن به دنیای بیرون بیاید. در این هنگام همراه انقباضات، شما سر نوزاد را بین پاهای خود حس می كنید. در ابتدای انقباض، نوزاد به بیرون رانده شده و انتهای انقباض كمی به داخل كشیده می شود. وقتی سر نوزاد در واژن قرار می گیرد، ماما از شما می خواهد كه كمتر فشار بیاورید تا نوزاد به آرامی بیرون آید و ریسك پارگی در شما كمتر شود. اگر شما قبلا زایمان كرده باشید این فاز برای شما 5 تا 10 دقیقه طول می كشد. اگر زایمان اول شما باشد این فاز ممكن است ساعتها طول بكشد.

چه می توان كرد؟

به بدن خود توجه كنید. وقتی قدرت دارید زور بزنید. سعی كنید هنگام فشار آوردن نفس خود را حبس نكنید. در هر انقباض چندین بار زور بزنید. از كشش زمین استفاده كنید، ایستاده یا در حالت چمباتمه قرار بگیرید. اگر خیلی خسته شده اید، به پهلوی چپ بخوابید. اگر بی حسی نخاعی دارید، ماما به شما می گوید كه چه زمانی زور بزنید. احتمالا وی توصیه خواهد كرد تا زمان دیده شدن سر نوزاد زور نزنید.
مرحله سوم یا خروج جفت

شروع این فاز از زمانی است كه نوزاد بطور كامل بیرون آمده و در این فاز جفت بیرون می آید. جفت سیستم حمایتی جنین است كه مسئول رساندن مواد مغذی به جنین و دفع مواد زائد از آن می باشد. پس از اتمام مرحله تولد نوزاد، انقباضات تا مدت كمی ادامه می یابد . خروج كامل جفت و ضمائم بیش از 5 تا 10 دقیقه طول می كشد.

چه می توان كرد؟

شما احتمالا این فاز را حس نمی كنید چون تمام توجه شما به نوزاد معطوف است. گذاشتن نوزاد روی قفسه سینه سبب ترشح هورمونهایی می شود كه به جدا شدن جفت از رحم كمك می كنند. در این هنگام شما یا بسیار ضعف داشته و یا بسیار هیجان زده هستید. بعضی از مادران به علت زایمان طولانی و دردناك قادر به توجه كافی به نوزاد نیستند. بیشتر خانمها در این مرحله نیاز به استراحت و تغذیه مناسب دارند.

حال نوزاد خود را تحسین می كنید. دستها و پاهای او را بررسی می كنید. او را در بغل می گیرید. اگر می خواهید نوزاد را با شیر خود تغذیه كنید از همین الان شروع كنید. تعجب نكنید اگر نوزاد تمایلی نشان نمی دهد. اگر حتی او را به سینه تان بفشارید كافیست و او خیلی زود به خوردن شیر تمایل پیدا می كند.