پارس ناز پورتال

پتیدین به شما كمك می‌كند تا آرامش داشته باشید

پتیدین به شما كمك می‌كند تا آرامش داشته باشید

پتیدین چیست؟

پتیدین یك مسكن قوی و ضداسپاسم است و دارویی است كه به شما كمك می‌كند تا درد را كمتر احساس كنید و آرام شوید. این دارو مشابه با مورفین و به عبارتی یك نوع مورفین مصنوعی است.

پزشك یا مامای شما می‌تواند تزریق پتیدین را برای تسكین درد تجویز و نظارت كند. پتیدین غالبا همراه با یك داروی دیگر برای كنترل تهوع (داروی ضدتهوع) مصرف می‌شود، زیرا پتیدین غالبا موجب ایجاد تهوع می‌گردد.


می‌توان این دارو را از طریق وریدی نیز تزریق نمود. یك لوله نازك به درون یك رگ در بازوی شما وارد شده و سر دیگر لوله به یك پمپ متصل می‌شود. شما می‌توانید با كنترل پمپ، مقادیر كمی از پتیدین را به بدن خود وارد كنید. به این روش، "بی‌حسی كنترل‌شده توسط بیمار" گفته می‌شود. متاسفانه این امكان در بسیاری از بیمارستان‌ها وجود ندارد.

چه زمانی باید آن را مصرف كنم؟

در مرحله اول زایمان، هنگامی كه گردن رحم شما از حالت كاملا بسته تا اندازه 10 سانتی‌متر متسع می‌شود؛ یعنی پیش از آنكه فشار وارد كردن به نوزاد را آغاز نمایید. اگر به نظر ماما یا پزشكتان، شما به مرحله تولد نوزاد بسیار نزدیك باشید، نمی‌توانید از پتیدین استفاده كنید، زیرا تأثیری بسیار منفی بر كودك شما خواهد گذاشت.


مزایای پتیدین چیست؟

    به شما كمك می‌كند تا آرامش داشته باشید.
    می‌تواند در زایمان خانگی نیز مورد استفاده قرار گیرد، هرچند برخی از ماماها ممكن است چندان راغب به استفاده از آن نباشند.

معایب پتیدین چیست؟

    ممكن است حالت خواب‌آلودگی و كرختی شدید در شما ایجاد كند؛ برخی از خانم‌هایی كه از این دارو استفاده می‌كنند، حتی متوجه نمی‌شوند كه نوزادشان به دنیا آمده است!
    ممكن است موجب حالت تهوع یا استفراغ در شما شود، حتی اگر از داروی ضدتهوع هم استفاده كرده باشید.
    ممكن است موجب احساس سرگیجه شود.
    ممكن است در ابتدای انقباض‌ها در حالت خواب‌آلودگی باشید، اما وقتی انقباض‌ها به اوج خود می‌رسند ناگهان از خواب بپرید و به هوش بیایید.


    ممكن است سرعت زایمان را كاهش دهد.
    این دارو از جفت عبور می‌كند و می‌تواند بر تنفس كودك شما تأثیر بگذارد.
    نوزاد شما ممكن است به محض تولد به تزریق یك داروی دیگر (مانند ناركان) نیاز داشته باشد تا تأثیرات پتیدین بر بدن او خنثی شود.

    نوزاد شما ممكن است برای چند روز بسیار خواب‌آلوده بوده و تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد.
    اگر در زایمان خود از پتیدین استفاده كنید، این احتمال وجود دارد كه در شیردهی به كودك خود موفق نباشید.
    برخی شواهد جدید احتمال می‌دهند كودكانی كه مادران آنها در زمان زایمان از پتیدین استفاده كرده‌اند، در آینده احتمال بیشتری دارد كه دچار اعتیاد به مواد مخدر شوند.

چند نكته مفید و مهم:

    همواره پیش از استفاده از پتیدین درخواست كنید كه واژن شما معاینه شود تا مشخص گردد كه گردن رحم چقدر متسع شده است. اگر بیش از مقداری كه فكر می‌كرده‌اید به زایمان كودك نزدیك شده‌اید، ممكن است تصمیم بگیرید كه دیگر از پتیدین استفاده نكنید.


    اگر می‌دانید كه تأثیر دارو بر شما شدید خواهد بود، درخواست كنید كه مقدار كمی از پتیدین به شما داده شود. این دارو را می‌توان در مقادیر مختلف بر حسب میلی‌گرم مصرف كرد. بنابراین اگر جثه شما كوچك است، یا اگر از آن دسته افراد هستید كه با مصرف یك آسپیرین هم احساس سرگیجه می‌كنند، ممكن است مقدار كمی از آن هم برایتان كافی باشد.

    به خاطر داشته باشید كه حدودا 20 دقیقه طول می‌كشد تا دارو اثر كند. پس تا زمانی كه دارو بر بدن شما اثر بگذارد، از تكنیك‌های تنفسی استفاده نمایید.
    پس از تولد نوزاد، در مورد خود (و نوزادتان) صبور باشید. چهار تا پنج روز طول خواهد كشید تا تمام پتیدین از بدن نوزاد خارج شود. اگر به نوزاد زمان بدهید، او هم شیر خوردن از سینه شما را آغاز خواهد كرد! از مامای خود بخواهید كه به شما كمك كند.

اگر شما هم تجربه ای در مورد استفاده از این روش كاهش درد در زایمان دارید، می توانید برای استفاده سایر مخاطبین نی نی سایت، نظر و تجربه خود را در قسمت پائین صفحه درج نمائید.