پارس ناز پورتال

عوارضی که احتمال دارد در بارداری چند قلویی بوجود اید

عوارضی که احتمال دارد در بارداری چند قلویی بوجود اید

آیا بارداری چند قلویی، در مقایسه با داشتن تنها یك كودك در شكم ، خطر بیشتری به همراه دارد؟

هر چند خانمهایی كه چند قلو آبستن هستند، در اكثر موارد كودكانی سالم به دنیا می آورند، اما چند قلو حامله بودن (دو یا بیشتر)، “پر خطر” تلقی می شود. هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشند، احتمال بروز عوارض نیز در شما بیشتر خواهد بود. بزرگترین خطر نیز زایمان پیش از موعد و به دنیا آمدن كودكان زودرس است، كه خطر بروز مشكلات جسمی را در آنها افزایش می دهد.
احتمال زایمان زودرس چقدر است؟

نزدیك به 60% از كسانی كه دوقلو حامله هستند و 90% از كسانی كه سه قلو حامله هستند، زایمان زودرس (قبل از 37 هفتگی) دارند. حاملگیهای دوقلو به طور متوسط حدود 35 هفته طول می كشند. حاملگیهای سه قلو نیز به طور متوسط حدود 33 هفته و حاملگیهای چهار قلو نیز حدود 29 هفته طول می كشند.
زایمان پیش از موعد چه خطراتی دارد؟

نوزادانی كه زودرس به دنیا می آیند، ممكن است برای زندگی در دنیای خارج از رحم هنوز كاملا آماده نباشند. ریه، مغز و دیگر اندامهای آنها ممكن است به طور كامل رشد نكرده باشد، سیستم ایمنی آنها نیز ممكن است برای مبارزه با عفونتها آماده نباشد و این كودكان ممكن است برای مكیدن یا بلعیدن نیز آمادگی لازم را نداشته باشند.

هر چه كودك زودتر به دنیا آمده باشد، با خطرات بیشتری مواجه است. نوزادان زودرسی كه بین هفته های 34 تا 37 به دنیا می آیند، معمولا وضعیت مناسبی داشته و با مشكلی مواجه نمی شوند. كودكانی كه قبل از هفته بیست و هشتم به دنیا بیایند، ممكن است نهایتا زنده بمانند، اما به مراقبتهای ویژه پزشكی و البته كمی هم شانس نیاز دارند.

اگر زایمان شما قبل از 34 هفتگی آغاز شود، پزشك متخصص و تیم پزشكی ممكن است بتواند زایمان را چند روز به تاخیر بیندازد. پزشك معالج شما در این زمان از كورتیكواسترویید استفاده خواهد كرد؛ این داروها به ریه ها و سایر اندامهای جنین كمك می كنند تا سریعتر رشد كرده و در نتیجه احتمال زنده ماندن او را افزایش دهند.
عوارض احتمالی دیگر ناشی از بارداری چند قلویی چه مواردی می تواند باشد؟

صرفنظر از زایمان زودرس، مشكلات مختلف دیگری نیز ممكن است وجود داشته باشند:

    تولد نوزادان كم وزن: دوقلوها و سه قلوها معمولا پیش از تولد به وزن مناسب نمی رسند. در حالی كه یك كودك سالم بطور متوسط در زمان تولد در حدود 3 تا 3.5 كیلو وزن دارد، دوقلوها به طور متوسط هر كدام 2.5 كیلو وزن دارند. سه قلوها نیز هر كدام حدود 1.8 تا 2 كیلو، و چهارقلوها نیز هر كدام 1.3 تا 1.5 كیلو وزن دارند. نوزادانی كه وزن آنها هنگام تولد كمتر از 2.5 كیلو باشد، كم وزن تلقی می شوند.

    نوزادانی كه در زمان تولد با كم وزنی مواجه باشند، حتی اگر با زایمان زودرس نیز به دنیا نیامده باشند، ممكن است به مشكلات مختلف دچار شوند. این كودكان معمولا نمی توانند خودشان به صورت طبیعی تنفس كنند. آنها ممكن است آمادگی كامل برای مبارزه با بیماریها و عفونتها، كنترل دمای بدن و یا افزایش وزن متناسب نداشته باشند. به همین دلایل، تقریبا همه این كودكان باید پیش از رفتن به خانه، مدتی را در مركز مراقبتهای ویژه نوزادان بگذرانند.
    پره اكلامپسی: عارضه ای است كه علائم آن فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می باشد. این عارضه تقریبا در 10 تا 15 درصد از خانمهایی كه دوقلو حامله هستند رخ می دهد، یعنی شیوع این عارضه در این دسته، تقریبا دو برابر خانمهایی است كه تنها یك جنین در شكم دارند. همچنین بروز این حالت در خانمهایی كه چندقلو حامله هستند، زودتر رخ می دهد. بعلاوه هنگامی كه این حالت در خانمهایی كه چندقلو حامله هستند بروز می كند، به احتمال زیاد شدیدتر بوده، می تواند بر اندامهای مختلف اثر بگذارد و مشكلات جدی یا حتی خطرناك و كشنده ای نیز ایجاد كند.
    دیابت حاملگی: بروز این عارضه در خانمهایی كه بیش از یك جنین در شكم دارند، شایعتر به نظر می رسد. در صورتی كه شما به دیابت حاملگی مبتلا شوید، پزشك به دقت شما را تحت نظر می گیرد. شما به احتمال زیاد خواهید توانست با استفاده از رژیم غذایی مناسب و یك برنامه ورزشی (و نیز استفاده از انسولین در صورت لزوم)، سطح قند خون خود را كنترل كنید. در صورتی كه دیابت به خوبی كنترل نشود، می تواند پیامدهای جدی برای شما و فرزندانتان داشته باشد.
    جداشدگی جفت: در این عارضه، جفت پیش از زایمان از دیواره رحم جدا می شود؛ كه احتمال بروز این مشكل نیز در خانمهایی كه بیش از یك فرزند در شكم دارند، بیشتر است. این عارضه ممكن است در هر مقطعی در نیمه دوم حاملگی رخ دهد و ممكن است موجب بروز مشكلات رشدی، زایمان زودرس، یا حتی مرده زایی شود.

    در بارداریهای چندقلویی، بروز این عارضه پس از زایمان طبیعی نوزاد اول، بسیار شایع است. اگر این اتفاق بیفتد، ممكن است لازم باشد كه نوزاد یا نوزادان بعدی بلافاصله با جراحی سزارین به دنیا بیایند.
    سندرم انتقال خون بین جنین ها: این عارضه نیز یك مورد نادر ولی بسیار جدی است كه در دوقلوهای همسان رخ می دهد، هنگامی كه خون از طریق جفت مشترك از یك كودك به كودك دیگر انتقال پیدا می كند.

    تقریبا 15% از دوقلوها به این سندرم دچار می شوند. معمول درمان این عارضه با تخلیه مایع آمنیوتیك از كیسه آب كودكی كه خون اضافی را دریافت كرده است، انجام می شود. در حدود 60% از موارد، این درمان موثر بوده و موجب نجات جان كودك می شود (كه این میزان، 2 تا 3 برابر بیشتر از حالتی است كه از این درمان استفاده نشود).

آیا من باید استراحت مطلق داشته باشم؟

پزشك ممكن است استراحت مطلق را برای شما تجویز كند، خصوصا اگر عوارضی همچون زایمان زودرس در شما بروز كند. دلیل محكمی وجود ندارد كه استراحت مطلق بتواند از زایمان زودرس در خانمهایی كه چندقلو حامله هستند جلوگیری كند، اما شواهدی وجود دارد كه نشان می دهد این كار می تواند وزن زمان تولد نوزادان را بهبود بخشد. در صورتی كه این كار توسط پزشك به شما توصیه شد، می توانید از او بخواهید كه درباره مزایا و معایب آن با شما صحبت كند.

همچنین، كارهایی را كه می توانید انجام دهید و كارهایی را كه نباید انجام دهید و همچنین مدت زمان مربوط به این كارها را بپرسید. استراحت مطلق می تواند معانی مختلفی داشته باشد: از كاهش میزان فعالیت تا استراحت دائمی در تختخواب و خارج نشدن از آن به هیچوجه! حتی اگر دوران حاملگیِ شما با آرامش در حال طی شدن است، اكثر پزشكان و ماماها توصیه می كنند كه از اوایل سه ماهه سوم حاملگی، فعالیت بدنی خود را كاهش داده و به خودتان سخت نگیرید.

فهرستی از سوالات را در زمینه استراحت مطلق آماده كنید تا در هنگام مراجعه به پزشك، دقیقا بدانید كه چه چیزی می خواهید بپرسید.
احتمال اینكه من یك یا چند تا از بچه ها را از دست بدهم چقدر است؟

در یك بارداری دوقلو، ممكن است یكی از نوزادها در اوائل حاملگی سقط شود در حالی كه مشكل خاصی برای نوزاد دوم پیش نیاید. این اتفاق برایِ حدود 20% از همه دوقلوها می افتد. اگر سه قلو حامله باشید، به احتمال 40% یك یا تعداد بیشتری از نوزادان را در نیمه اول حاملگی از دست خواهید داد.

در دورانی كه سونوگرافی وجود نداشت، این سقط جنینها در اكثر موارد به نظر نمی رسیدند. تنها نشانه این موارد هم خونریزی مهبلی بود و جنین یا جنین های باقیمانده نیز معمول به صورت طبیعی رشد می كردند.

مرده زایی (از دست دادن یك بچه پس از بیست هفتگی) در خانمهایی كه چندقلو حامله هستند، اندكی شایعتر است؛ اما به هر حال، این عارضه نادر است. مرده زایی تنها در 1 تا 2 درصد از دوقلوها و سه قلوها مشاهده می شود، كه این مقدار در خانمهایی كه تنها یك كودك در شكم دارند در حدود 0.5 درصد است.

برخی از كودكان در انتهای دوران بارداری می میرند و زایمان آنها همراه با كودكی كه زنده مانده است، انجام می شود. در مواردی نادر، هنگامی كه یكی از دوقلوها مرده است، جنین مرده می تواند چندین هفته پیش از كودك زنده از رحم خارج شود.

اگر دوقلوهای همسان در شكم داشته باشید كه از یك جفت به صورت مشترك استفاده می كنند، از دست دادن یكی از آنها پس از هفته بیستم می تواند برای كودك دیگر نیز بسیار خطرناك باشد. در صورتی كه كودكانی كه در شكم دارید از جفت مشترك استفاده نمی كنند، كودك باقیمانده به احتمال زیاد به صورت طبیعی رشد خواهد كرد.

در هر حالت، پزشك شما به احتمال زیاد نظارت دائمی بر وضعیت سلامت شما و جنین ها خواهد داشت. اگر كودك باقیمانده با مشكل جدی مواجه نباشد، معمولا دلیلی برای القای زایمان بطور پیش از موعد وجود ندارد.
من برای كاهش احتمال بروز مشكلات مختلف، چه كار می توانم بكنم؟

هر چند بسیاری از عوارض مربوط به حاملگی دوقلوها ربط چندانی به رفتار و سبك زندگی شما ندارند، اما اگر دوقلو حامله بودن شما در همان اوائل مشخص و تائید شود، پزشك یا مامای شما زمان بیشتری برای شناسایی و درمان عوارضی كه ممكن است رخ دهند در اختیار خواهد داشت.

سعی كنید اطلاعات بیشتری در مورد شایعترین عوارض و خطرات مربوط به حاملگی دوقلوها به دست آورید، اما لازم نیست دائما به مشكلاتی كه فقط “ممكن است” رخ دهند فكر كنید. نشانه های زایمان زودرس را بشناسید. اطمینان حاصل كنید كه مواد غذایی و همینطور مایعات و آب كافی مصرف می كنید. نهایتا، در همه نوبتهای معاینات و مراقبتهای دوران حاملگی به دیدار پزشك بروید و اطمینان حاصل كنید كه دستورات و راهنماییهای پزشك خود را به دقت رعایت می كنید.