پارس ناز پورتال

اول گرم می شی بعد می میری ..!

اول گرم می شی بعد می میری ..!
 
کارشناسان معتقدند که استراحت در ساعات گرم روز و محدود کردن ساعات قرارگیری در معرض آفتاب بهترین راهکار برای جلوگیری از گرمازدگی است. یکی از بیماری‌های مهم در ایام گرم سال گرمازدگی است.
 
ضمن اینکه به‌راحتی و خیلی سریع می‌توان این بیماری را تشخیص داد و درمان کرد، گرمازدگی می‌تواند خطرناک و کشنده نیز باشد. این بیماری با نزدیک شدن به تابستان درصد زیادی از بیماران مراجعه‌کننده به مطب‌ها را تشکیل می‌دهد. دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران درباره عوارض و علائم گرمازدگی به همشهری این‌طور توضیح می‌دهد: وقتی که فرد گرمازده می‌شود بیش از حد تعریق می‌کند که در نتیجه آن آب بسیار زیادی از بدن او دفع خواهد شد و به‌دنبال آن سرگیجه ، ضعف ، تهوع و بی‌حالی ، او را آزار خواهد داد.
 
در نتیجه ریزش عرق، مقدار زیادی سدیم و پتاسیم از بدن دفع می‌شود که خود این دو عامل ضعف و بی‌حالی عمومی را تشدید می‌کند و اگر تپش قلب و سرگیجه بیش از حد ادامه یابد فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند. گروه‌های زیر بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گیرند:
 
کودکان و افراد مسن که سیستم خنک‌کننده بدن‌شان ضعیف است، کسانی که به سرعت دچار اسهال می‌شوند، افراد ساکن مناطق سردسیر که به مناطق گرمسیر و شرجی مسافرت می‌کنند، افراد مبتلا به دیابت ، چاقی مفرط و ناراحتی‌های قلبی و کسانی که به میزان زیادی الکل مصرف می‌کنند.علاوه بر این، یکی از کارهایی که مردم برای فرار از گرما انجام‌ می‌دهند، پناه بردن به آب‌های جاری است.
 
رئیس انجمن پزشکان داخلی ایران با اشاره به اینکه بعضی از استخرها کانون عفونت‌ها هستند، تصریح می‌کند: در بعضی از مناطق، مردم به آب‌های جاری داخل شهر پناه می‌برند.
 
این آب‌ها آلوده هستند و باعث ایجاد بیماری‌های پوستی، چشمی و تنفسی می‌شوند، بنابراین هر جا که آب هست دلیل ندارد که پاک و قابل استفاده باشد. آرزو دهقانی، کارشناس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت نیز در مورد این اختلال اینطور توضیح می‌دهد: داروهای آتروپین، داروهای ضد‌افسردگی، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای قلبی و داروهای مربوط به پارکینسون نیز ممکن است در دمای بدن اختلال ایجاد کرده و منجر به گرمازدگی شوند، برای همین افرادی که دارو مصرف می‌کنند باید با پزشک خود در مورد داروهای مصرفی مشورت کنند تا مصرف این داروها در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد نکند.
 
وی تصریح می‌کند: دویدن و دوچرخه‌سواری در مسافت طولانی در اماکنی که رطوبت هوا بالاست نیز، احتمال بروز گرمازدگی را بیشتر خواهد کرد. بنابراین درصورت اجبار به ورزش در هوای گرم، این کار باید با نرمش آغاز شده تا بدن با هوای گرم سازگار شود و حتی‌الامکان در صبح یا عصر که هوا خنک‌تر است ورزش انجام شود.