پارس ناز پورتال

خطر استفاده خمیر دندان برای سوختگی

خطر استفاده خمیر دندان برای سوختگی

دكتر فرید یوسفی متخصص عفونی در رابطه با سوختگی گفت: یكی از مهم‌ترین مراقبت‌ها در سوختگی‌ها، پیشگیری از عفونت است که با رعایت نكات بهداشتی می توان از بروز عفونت ها پیشگیری کرد.

این متخصص اظهار داشت: بهتر است اقدامات درمانی و مراقبتی سوختگی‌ها در درمانگاه یا مراكز بهداشتی انجام شود تا احتمال عفونت كاهش یابد. استفاده از برخی داروها یا پمادهای سوختگی نیز می‌تواند موثر واقع شود.

وی تصریح كرد: بسیاری از افراد برای التیام تاول سوختگی از خمیر دندان استفاده می‌كنند كه كار اشتباهی است و توصیه می‌شود انجام نشود. استفاده موضعی از خمیر دندان برای درمان و التیام سوختگی فایده‌ای ندارد و برای این كار ساخته نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور گفت: برای رفع سوختگی ‌باید حتما شستشوی ناحیه و پانسمان انجام شود؛ برخی افراد در این زمینه كم‌كاری می‌كنند كه خطر زیادی دارد. همچنین بسیاری از افراد محل زخم را دستكاری می‌كنند كه احتمال عفونت را افزایش داده و بهبود را به تعویق می‌اندازد.

یوسفی ادامه داد: اصولا پس از سوختگی ممكن است عفونت ایجاد شود و بسته به شدت عفونت، نوع آن نیز متفاوت است.

این متخصص عفونی گفت: در سوختگی‌ها گاهی میكروب‌ها وارد خون شده و عفونت خونی ایجاد می‌كنند، برخی میكروب‌ها نیز موجب عفونت مفاصل، ادراری و استخوان می‌شوند.

وی افزود: عفونت زخم در سنین كودكی و سنین بالا بیشتر مشاهده می‌شود و هر چه مدت اقامت در بیمارستان بیشتر باشد، احتمال عفونت نیز افزایش می‌یابد.