پارس ناز پورتال

با شب ادراری کودکانمان چکار کنیم؟

با شب ادراری کودکانمان چکار کنیم؟

مشاور: شب ادراری کودکان می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که برخی از آن ها جنبه جسمی و فیزیکی دارد و برخی دیگر جنبه روحی و روانی، در اغلب موارد کودک با هر دو مسئله درگیر است. شب ادراری می تواند از نوع اولیه باشد که بیشتر جنبه ارثی دارد ( از ابتدا بوده و قطع نشده ) و یا ثانویه و کنشی باشد که پس از آن که کنترل شده، دوباره به علت ترس و عوامل هیجانی، شروع شده است.

راه های درمان :


1 – مراجعه به متخصص ارولوژی برای انجام معاینات جسمی و انجام آزمایش های پزشکی ( انگل، کلیه، اسفنکترها، مثانه، اوره و… )

2 – مراجعه به روان پزشک کودک برای دارو درمانی.

3 – استفاده از تشک زنگدار برای بیدار شدن کودک هنگام تخلیه و شرطی شدن. (این تشک ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید)

4 – خورانیدن مایعات زیاد مثل آب، چای، آب میوه، دوغ و… به کودک طی روز برای افزایش حجم مثانه.

5 – فاصله بین مراحل تخلیه: کودک نباید با فاصله کوتاهی پس از مصرف مایعات تخلیه کند و این زمان باید به مرور افزایش یابد …

6 -رعایت رژیم غذایی خاص: کودک نباید از مواد تحریک کننده مثل ادویه جات، فلفل، سرکه، نوشیدنی های گاز دار و افزودنی های خوراکی به مقدار زیاد استفاده کند …

7 – آموزش آداب توالت: در این زمینه پشتکار و حوصله والدین شرط اول است و باید با روش های شکل دهی رفتار و حساسیت زدایی منظم همراه با تشویق و تقویت این آموزش ها داده شود. تغییر محیط و فضای توالت برای کاهش استرس کودکانی که از رفتن به دستشویی امتناع می کند توصیه می شود در این ارتباط استفاده از تکنیک های تشویقی ضروری است.

8 – ورزش: در رابطه با ورزش، بیشتر تحریک و تقویت عضلات مثانه مد نظر است. چند نوع ورزش پیشنهاد می شود:

الف :
کودک به پشت روی زمین می خوابد و پاهای او از ناحیه زانو توسط فرد دیگر گرفته می شود و کودک دست هایش را پشت سر می گذارد و می نشیند و دوباره می خوابد. این کار بهتر است ده مرتبه انجام و طی روز چهار بار تکرار شود.

ب :
کودک می ایستد دست هایش را جلو می برد و ده بار می نشیند و بلند می شود. (تکرار 4 بار در روز )

ج :
کودک ورزش شنا را ده بار انجام می دهد ( حداقل 4 بار در روز تکرار شود )

9 – در صورتی که از تشک زنگ دار استفاده نمی کنید بهتر است کودک را با توجه به شناختی که از او دارید قبل از تخلیه بیدار کنید تا او شرطی شود. ( این کار بهتر است  3 ساعت پس از خواب انجام شود ) مراجعه به مشاور ( روان درمان ) برای استفاده از تکنیک های تغییر رفتار و شرطی سازی کمک زیادی به کاهش شب ادراری کودک می کند.

10 – استرس های روانی، اجتماعی و عوامل اضطراب زا می تواند نقش مهمی در بروز شب ادراری داشته باشد. باید این عوامل به حداقل ممکن کاهش یابد. برای این منظور ترس های کودک را شناسایی کنید و برای رفع آن ها با مشاور خود در تماس باشید. ایجاد آرامش برای کودک به منظور کاهش تنش و استرس یکی از گام های مثبت برای رفع مشکل کودک است. نقل داستان، حرف زدن با کودکان، بازی با او، تفریح و قرار دادن او در محیط های شاد از عوامل ایجاد آرامش در کودک است.

11 – خجالت، کم رویی، گوشه گیری و احساس افسردگی از جمله عوارض روانی شب ادراری است که موجب افزایش اضطراب کودک و در نتیجه تاخیر در درمان او می شود. سعی کنید مشکل کودک را به رویش نیاورید و به او اطمینان دهید که مشکلش قابل درمان است.

12 – از تنبیه کودک و به کار بردن روش های سخت گیرانه جدا خودداری کنید.

13 – کاهش و یا مصرف نکردن مایعات پس از ساعت هفت عصر توصیه می شود. برای این منظور بهتر است که شام کودک بدون نمک باشد.

14 – تخلیه ادرار قبل از خواب ضروری است.

15 – استفاده از قرص های روغن ماهی (امگا 3) و مصرف زعفران توصیه می شود .