پارس ناز پورتال

خوشمزه ولی سرطان زا

خوشمزه ولی سرطان زا

زندگی شهری در جوامع امروزی و كمبود وقت برای خانواده‌ها باعث شده بسیاری از مردم به سوی غذاهای آماده و فست‌فود كشیده شوند. این غذاها كه با تبلیغات رنگارنگ و پرفریب فرد را مجاب به خوردن آن می‌كند مضراتی برای بدن دارد كه در دراز مدت آسیب جدی به سلامتی او وارد می‌كند. سرطان‌زا بودن سوسیس و كالباس‌ها واقعیتی است كه كارشناسان تغذیه وزارت بهداشت نسبت به آن هشدار داده‌اند.
 
بررسی‌های این كارشناسان نشان می‌دهد می‌توان فست‌فود و سوسیس و کالباس سالم در اختیار داشت اما در حال حاضر از وجود آن بی‌بهره‌ایم و البته این در حالی است که متخصصان تغذیه تاکنون تذکرات بسیاری بویژه به کارگاه‎ها و تولیدکنندگان این فراورده‎های گوشتی داده‎اند که برخی از شرکت‎ها تولید خود را در مسیرهای دیگری برده‌اند.

دكتر مرتضی صفوی مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و دبیر علمی كنگره تغذیه ایران در گفت‌وگو با ایران با تأكید بر این‌كه مصرف سوسیس و كالباس بیش از یك بار در ماه سرطان‌زاست می‌گوید: سوسیس و كالباس و غذاهای آماده نباید بیش از یك نوبت در ماه مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد این مواد به علت نوع پخت و چربی‌های موجود در آن سرطان‌زاست.وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل تهیه آسان و همچنین ارزان بودن سوسیس و كالباس این ماده غذایی را در لیست تغذیه خود قرار می‌دهند درحالی كه عادت به مصرف سوسیس و كالباس عوارض زیادی را به دنبال دارد كه سرطان معده از مهمترین آنها تلقی می‌شود.

وی با بیان این‌كه تولیدكنندگان سوسیس و كالباس برای ماندگاری آن و همرنگ شدن با گوشت اقدام به اضافه كردن نیترات و نیتریت به آن می‌كنند گفت: این ماده به دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس بالا برود و رنگ آن را صورتی کند به آن اضافه می‎شود اما زمانی که این دو ماده حرارت داده می‎شوند، به نیتروزامین که ماده‎ای سرطان‌زا است، تبدیل می‎شوند. به همین خاطر معمولاً ویتامین ث را به این فراورده اضافه می‌كنند تا از شكل‌گیری نیتروزامین طی عمل گوارش جلوگیری كند. دكتر صفوی نیاز بدن انسان به

 
نیترات و نیتریت را 120 پی‌پی‌ام در ماه اعلام كرد و گفت: متأسفانه شركت‌های تولیدكننده سوسیس و كالباس بیش از حد مجاز و به خاطر صورتی شدن رنگ سوسیس و كالباس اقدام به اضافه كردن این دو ماده می‌كنند و مصرف سوسیس و كالباس چندبار در ماه باعث بروز انواع سرطان در انسان می‌شود.

این كارشناس تغذیه با بیان این‌كه انسان‌هایی كه سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است زودتر آسیب می‌بینند ادامه داد: توصیه می‌كنیم افراد سالمند و كودكان كه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف‌تر از دیگران است از مصرف فراورده‌هـــــای گوشتی بخصوص سوسیس و كالباس خودداری كنند.مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان این‌كه باید از غذاهای سنتی‌مان استفاده كنیم ادامه داد: غذاهای سنتی بسیار سالم‌تر از فست فودها هستند و باید خوردن غذاهای اصیل ایرانی را در جامعه ترویج داد و كمتر از سوسیس و كالباس در سبد غذایی خانواده استفاده شود.

مضرات سوسیس و كالباس هم‌ردیف سیگار


نیترات و نیتریت موجود در فراورده‌های گوشتی از جمله سوسیس و كالباس در بدن انسان تبدیل به نیتروزامین می‌شود كه این ماده خطرناك در سیگار نیز وجود دارد و باعث كاهش میزان آنتی‌اكسیدان در بدن می‌شود و انسان را در معرض بیماری‌های كشنده‌ای چون سرطان قرار می‌دهد. دكتر احمد ساعدی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه با بیان این موضوع تأكید كرد تا زمانی كه كیفیت غذاهای فراوری شده در كشورمان به حد استاندارد نرسد به هیچ عنوان توصیه نمی‌كنیم كه خانواده‌ها از این نوع غذاها بخصوص سوسیس و كالباس استفاده كنند.

وی ادامه داد: این موادغذایی متأسفانه از ضایعات گوشت كه در كشتارگاه‌ها كنار گذاشته می‌شوند درست می‌شوند و این ضایعات توسط خودروهای نیسان در یك مسافت‌های طولانی به كارگاه‌ها و كارخانه‌های تولید سوسیس و كالباس منتقل می‌شود و تولیدكنندگان نیز برای آنكه آلودگی و همچنین فساد این ضایعات گوشت‌ها را از بین ببرند اقدام به اضافه كردن نیترات و نیتریت می‌كنند.

وی افزود: اگرچه روی این فراورده‌ها درصد گوشت آن نوشته شده است ولیكن این درصد در اكثر موارد نادرست است. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها اعلام می‌كنند به دلیل كمبود وقت نمی‌توانند برای پخت غذا زمان بگذارند و به همین خاطر هر روز از ساندویچ و غذاهای فراورده‌های گوشتی استفاده می‌كنند باید به این افراد هشدار داد از این نوع غذاها استفاده نكنند زیرا این نوع غذاها از میزان پروتئین پائینی برخوردارند و زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناكی از جمله سرطان در بدن می‌شوند.