پارس ناز پورتال

کرم ضد آفتاب و ناباروری

کرم ضد آفتاب و ناباروری

نتایج تحقیقات جدید هشدار داد كه برخی كرم های آفتاب باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری اندومتریوز و ناباروری در زنان می شود.

تحقیقات پژوهشگران جمعیت شیمی آمریكا نشان می دهد كرم های حاوی ماده بنزو فنون "benzo phenone" احتمال ابتلای زنان به بیماری اندومتریوز را كه ممكن است به ناباروری آنها منجر شود، افزایش می دهد.

این تحقیقات با حمایت مادی انستیتو ملی سلامت كودك و رشد انسان یونیك كندی شرایور و تعدادی از انستیتوهای ملی سلامت انجام شده است.

آندومتریوز بیماری است كه طی آن بافت‌های داخل رحم كه آندومتر خوانده می‌شود به اشتباه در جایی خارج از رحم قرار می‌گیرد. آندومتر لایه درونی از سه لایه تشكیل‌دهنده رحم است كه در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممكن است به وجود آید، ولی شایع‌ترین محل بروز آن ناحیه لگن است كه حدود 40درصد موارد تخمدان‌ها را درگیر می‌كند.

پژوهشگران جمعیت شیمی آمریكا بعد از اندازه گیری سطح ماده بنزو فنون در نمونه ادرار 625 زن كه تحت عمل جراحی برای درمان آندمتریوز قرار گرفتند، به این نتایج دست یافتند.

پژوهشگران دریافتند كه سطح یكی از مواد وابسته به خانواده بنزو فنون به نام 4، 2هیدروكسی بنزو فنون "2,4OH-BP" در نمونه ادرار این زنان بالا است؛ امری كه احتمال ابتلای زنان دارای سطح بالای بنزو فنون به آندومتریوز را افزایش می دهد.

تحقیقات افزود: این ماده به وفور در محصولات ضد آفتاب و برخی عطرها و محصولات آرایشی و بهداشتی وی‍ژه زنان یافت   می شود.

پژوهشگران گفتند: زنان دارای سطح بالای بنزو فنون بوی‍ژه درفصل تابستان هستند چرا كه از محصولات ضد آفتاب حاوی این ماده خصوصا در ایالت كالیفرنیا كه آسمانی آفتابی دارد، استفاده می كنند.

برپایه این گزارش، بنزو فنون یكی از مهمترین مواد مورد استفاده در محصولات ضد آفتاب است زیرا از توانمندی زیادی برای جلوگیری از اشعه زیانبار ماوراء بنفش خورشید برخوردار است و مقادیر اندكی از آنها با عبور از پوست وارد جریان خون   می شود تا تاثیر نظیر سازوكار هورمون استروژن ایجاد كند كه احتمال ابتلا به آندومتریوز را افزایش می دهد.