پارس ناز پورتال

دمای بدن و ترشحات دهانه رحم

دمای بدن و ترشحات دهانه رحم

اگر در حال اقدام برای حامله شدن هستید (یا می خواهید از حامله شدن جلوگیری كنید)، بهتر است زمان دقیق تخمك گذاری را بدانید تا بتوانید زمان مناسبی را برای نزدیكی تعیین كنید. اكثر خانمها از دستگاههای پیش بینی كننده تخمك گذاری با موفقیت استفاده می كنند، زیرا این دستگاهها می توانند قبل از آغاز تخمك گذاری، به شما اخطار دهند. اما راهی طبیعی برای احساس آغاز تخمك گذاری نیز وجود دارد: نموداری برای دمای پایه بدن یا BBT خود آماده كنید و ترشحات دهانه رحم خود را نیز به دقت زیر نظر بگیرید.

دمای پایه بدن یا Basal Body Temperature چیست؟

دمای پایه بدن به دمای بدن می گویند هنگامی كه صبح از خواب بیدار می شوید. هنگامی كه صبح از خواب بیدار شدید، پیش از آنكه برای مسواك یا كار دیگری حتی از رختخواب خارج شوید، باید با وارد كردن یك دماسنج بازال به دهان، دمای بدن خود را اندازه بگیرید. این نوع دماسنج را می توانید از داروخانه ها تهیه كنید. دقت كنید كه بیدار شدن در یك زمان مشخص و اندازه گیری این دما در ساعت مشخصی از روز، اهمیت دارد. این دماسنج می تواند


تغییرات اندك دمای بدن را، كه دماسنجهای معمولی قادر به اندازه گیری آن نیستند، نیز نشان بدهد. به همراه اكثر این دماسنجها، یك كاغذ رسم ساده هم وجود دارد كه می توانید برای ترسیم نمودار دمای بدن خود از آن استفاده كنید. در سایت ما، راهنمای ترسیم این نمودار به همراه یك نمونه آماده وجود دارد. از آنجا كه ممكن است حامله شدن در شما چند ماه طول بكشد، بهتر است چند كپی از این كاغذ رسم، تهیه كنید.

احتمالا BBT در بدن شما، پیش از تخمك گذاری، بین 36.2 تا 36.5 درجه سانتیگراد خواهد بود. دو تا سه روز پس از تخمك گذاری، تغییرات هورمونی موجب افزایش این دما به میزان 0.5 تا 1 درجه می شود، كه دمای بدن شما حداقل تا پریود بعدی در همین مقدار باقی می ماند. البته ممكن است در برخی روزهای دیگر نیز شاهد افزایش دمای بدن خود باشید، اما این مورد تنها در صورتی می تواند نشانه تخمك گذاری تلقی شود كه دمای بدن در همان سطح باقی بماند (و مجددا كاهش پیدا نكند). در صورتی كه حامله شوید، دمای بدن شما در كل دوران حاملگی بالا می ماند.

بهتر است نمودار مربوط به دمای بدن خود را به مدت چند ماه ترسیم كنید تا الگوی تغییر دمای بدن در طول یك دوره ماهیانه را تشخیص دهید. البته در صورتی كه مریض باشید یا اینكه دمای بدن خود را بلافاصله پس از بیدار شدن اندازه گیری نكنید، نمودار و در نتیجه الگویی كه به دست می آورید به اندازه كافی دقیق نخواهد بود.


ترشحات دهانه رحم چیست؟

ترشحات واژن، انواع مختلفی دارند، كه یكی از آنها را "ترشحات دهانه رحم" می نامند. نوع ترشحاتهایی كه بدن شما تولید می كند، می تواند بیانگر قابلیت باردار شدن شما باشد. شما می توانید این ترشحاتها را با انگشت خود یا دستمال توالت بررسی نمایید. در روزهایی كه قابلیت باردار شدن ندارید و تخمك گذاری آغاز نشده است، ترشحات رحم شما یا شفاف یا چسبناك هستند، در واقع بافتی مشابه با "كته وا رفته" دارند. در طول چند روزی كه


نهایتا به تخمك گذاری منتهی می شود میزان ترشحات بیشتر خواهد شد؛ این ترشحات، سفید و لغزنده بوده و مشابه با سفیده تخم مرغ خام به نظر می رسد و آمیزش در این دوره به احتمال زیاد به باردار شدن منجر می شود. در آخرین روزی كه این گونه ترشحات را مشاهده می كنید، بیشترین احتمال بارداری را خواهید داشت: این زمان، یك روز مانده به تخمك گذاری یا همان روز تخمك گذاری خواهد بود. تغییر میزان و بافت این ترشحات بواسطه تغییر در سطح هورمون استروژن است كه در زمان تخمك گذاری افزایش پیدا می كند.

برای كدام یك از این دو مورد، دمای بدن یا ترشحات، باید نمودار رسم كنم؟

برخی از متخصصین باروری پیشنهاد می كنند كه هر دو را با هم زیر نظر بگیرید. در این حالت، درك دقیق تری از وضعیت دوره ماهیانه خود خواهید داشت و بهتر و دقیق تر می توانید زمان تخمك گذاری را پیش بینی نمایید.