پارس ناز پورتال

برنامه نویسی نوین

برنامه نویسی نوین

اریک دیویس میخواهد دو گامی را که برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر طی کرده است، با ما به اشتراک بگذارد. برای برنامه نویس بهتر شدن، باید بطور مداوم کار کرد ولی این الگو نیز در بسیاری از برنامه نویسان مشاهده شده است.

گام اول: کد بیشتری بنویسید

شاید گفتنش ساده باشد، ولی در عمل آنقدرها هم ساده نیست. علل بیشماری وجود دارد که ما برنامه نویسان کد نویسی نمی کنیم:

–          وقت ندارم

–          این کد را نمی شناسم

–          محیط نصب شده برای کد نویسی ندارم

–          نمی دانم روی چه چیزی کار کنم

–          خسته ام

همه این بهانه ها به ترس منتهی می شوند. شما از چیزی می ترسید. از اتلاف وقت، جدا شدن از اجتماع، خطا و حتی از ترسیدن هم می ترسید.

اجازه بدهید تا دو داستان در مورد ترس برای شما تعریف کنم:

من (اریک دیویس) چند سالی است که با Redmine  کار می کنم، ولی زیاد در کد نویسی فعال نبوده ام. چرا؟ Redmine یک مجموعه بزرگ و پیچیده کدنویسی است و من نمی دانم همه چیز در آن چطور کار میکند. پس در گوشه عزلت خود باقی مانده و فقط به تغییرات کوچک اکتفا می کنم. با این حال، من روشی برای شکستن این دایره پیدا کردم.

من با محصول خودم یعنی SeeProjectRun می باسیت کارت های اعتباری کاربران را شارژ می کردم. گرفتن پول واقعی بسیار ترسناک است. پس شنیدن داستان های ترسناک در مورد شرکت هایی که به این صورت از بین رفته اند، تا سرحد مرگ ترسیدم و نوشتن هرگونه کد مربوط به عملیات مالی را کنار گذاشتم. بله، من، برنامه نویسی که چهار رابط کارت اعتباری برای active_merchant نوشته بودم، اکنون از نوشتن کدی که از کاربران پول دریافت کند، می ترسیدم. یعنی چه مشکلی پیش آمده است؟

ترس معشوقه ای است که اگر اجازه بدهید، زندگی شما را به یغما خواهد برد. پس چطور با ترس از نوشتن کد بیشتر کنار بیاییم؟

بیشتر کد نویسی کنید

به همان اندازه که عجیب به نظر میرسد، تنها راهی که من برای عبور از ترس کد نویسی پیدا کردم  این بود که ترس از کدنویسی را کنار بگذارم. ساده ترین راه برای این کار؟ پروژه های جانبی جدید شروع کنید و پچ های ساده برای برنامه های Open Source بنویسید. هربار که کدی را بنویسید، چیزی در مورد کد نویسی، ابزارها یا خودتان یاد خواهید گرفت.

و پایان داستان من در مورد ترس:

کل دیشب را به بازنویسی یک جزء اصلی از Redmine اختصاص دادم و امروز آن را وارد پروژه کردم. اگر خراب شود، اصلاحش می کنم. اگر واقعاً کد بدی باشد، آن را بر میدارم. کسی به این خطا اهمیت نمی دهد و در خاطر کسی هم نمی ماند.

و برای کد دریافت پول، عزم خود را جزم کردم و کد دریافت از کارت اعتباری را برای SeeProjectRun در مدت دو روز نوشتم. با انجام بیش از 200 آزمایش مشخص شد که کد آنقدر خوب است که ترس من از بابت آن از بین برود.

اجازه ندهید ترس جلوی کدنویسی شما را بگیرد.

گام دوم: با برنامه نویسان خوب کار کنید

اکنون که شما کدنویسی می کنید، باید با برنامه نویسان خوب کار کنید تا ببینید که آنها چگونه کد عالی می نویسند. این کار فقط به مواد زیر نیاز دارد:

–          یک برنامه نویس علاقمند (شما)

–          یک برنامه نویس عالی (آنها)

–          کلی کدنویسی

با مصرف روزانه از این معجون، پس از مدت کوتاهی شما نیز به یک برنامه نویس عالی تبدیل خواهید شد. هروقت که نیاز داشتید، می توانید در این معجون خود از تعداد بیشتری برنامه نویس عالی استفاده کنید.

لازم نیست بدنبال بهترین کدنویسان دنیا بگردید و کار با کدنویسان هوشمندتر و ماهرتر از شما کافی است. این کار زمانی ساده تر می شود که در شرکتی کار کنید که برنامه نویسان عالی را استخدام کرده باشد. ولی اگر چنین موقعیتی نداشتید چه باید بکنید؟

 

کد برنامه نویسان بزرگ را مطالعه کنید

این بصورت یک عادت در من درآمده است که کدهای نوشته شده توسط کدنویسان بزرگ را مطالعه می کنم. آنقدر کدهای نوشته شده توسط آنان را بخوانید که حتی در خواب هم برنامه نویسی ببینید.