پارس ناز پورتال

ایسکانیوز چیست؟؟

مجموعه : نکات سلامت مو
ایسکانیوز چیست؟؟

ایسکانیوز ـ انگل پوست معمولا در قسمت‌های مرده پوست و گاهی اوقات قسمت زنده پوست به وجود می‌آید.

داوود دستی، متخصص پوست و مو درگفت و گو با خبرنگار سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز در خصوص عفونت‌‌های قارچی پوست گفت‌: عفونت‌های قارچی سطحی پوست یا ضمایم آن، تحت تاثیر قار‌چ‌های انگل پوست معمولا در قسمت‌های مرده پوست مثل طبقه‌ شاخی، ناخن‌ها و موها و گاهی سلول‌های زنده نیز پدیده می‌آید. این قارچ ‌ها موجب واکنش آماسی حاد با پوسته پوسته شدن ، شوره گذاری و برجستگی ضایعه بروز می‌نماید.


وی این عفونت‌ها را به این شرح تقسیم کرد:

1- عفونت‌های قارچی پوست تن:‌این ضایعه به صورت پلاک‌های قرمز یا قهوه‌ای که دارای حاشیه برجسته هستند در تنه و قسمت‌های فوقانی (دست و پا) بروز می‌کند.
2- عفونت قارچی پا: این ضایعه فضاهای بین سومین و چهارمین انگشتان پا را فرا می‌گیرد و سپس به کف پا توسعه می‌یابد، علت بروز این عفونت، عرق کردن زیاد پا ، معمولا در فصل گرم است که به صورت آماس پوست ، ماسره شدن باحاشیه پوست دار حاوی بثورات و زیکولر پدیدار می‌شوند.

3- عفونت‌های قارچی ناخن‌ها: این ضایعات که متعاقب عفونت‌های قارچی کف پا پدید می‌آید، موجب ضخامت و ناصافی ناخن‌ها گشته و به تدریج ناخن‌ها را منهدم می‌سازد.
4- عفونت‌های قارچی ریش: ‌این عارضه تحت تاثیر باکتری‌ها در ریش صورت بروز می‌کند.

5- عفونت‌های قارچی پا یا اگزمای حاشیه‌دار: این عارضه که تحت تاثیر قارچ‌های مختلف یا عوارضی چون عرق جوش، عفونت‌های ثانویه باکتریال و واکنش درمانی پدید می‌آید به شکل حلقه، در ناحیه کشاله ران دیده می‌شود که به تدریج به طرف قسمت فوقانی سطح داخلی ران گسترش می‌یابد.

6- مونیلیاز: این ضایعه نوعی عفونت قارچی است که در پوست، ناخن ها، برخی از مخاط دهان، مهبل، برونش‌ها و ریه پدید می‌آید.
وی افزود: عفونت‌های قارچی پوست در موارد مختلف قابل درمان است.