پارس ناز پورتال

خطر چاقی برای جوانان

خطر چاقی برای جوانان

مردانی که چاق هستند در اوایل دهه 20 سالگی خود به طور قابل توجهی در معرض خطر بیشتری از افزایش مرگ یا مشکلات سلامت جدی از قبیل دیابت و بیماری های قلبی در زمانی که به سن 55سالگی رسیدند،‌ روبرو می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان، سلامت 6500 مرد دانمارکی را از سن 22 سالگی تا 55 سالگی دنبال کردند.

در آغاز مطالعه 83 درصد از مردان جوان، وزن طبیعی داشتند و 5 درصد کم وزن بودن و 10 درصد مبتلا به اضافه وزن بودند و 1.5 درصد چاق بودند.‌

در پایان دوره پی‌گیری نزدیک به نیمی از مردان که در سن 22 سالگی چاق بودند به بیماری دیابت و یا فشار خون بالا مبتلا شدند و از ‌حمله سکته قلبی،‌ سکته مغزی یا لخته شدن خون در پاها یا ریه رنج برده و یا فوت کردند.

براساس تحقیقات منتشر شده در روزنامه بی‌ام‌جی اوپن (journal BMJ Open )در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی داشتند،‌ مردان چاق 8 برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را داشتند، 4 برابر بیشتر احتمال داشت که یک لخته خون به طور بالقوه کشنده داشته باشند و بیش از دو برابر احتمال ابتلا به فشار خون بالا، ‌حمله قلبی را داشتند.

هر واحد افزایش در شاخص توده بدن (انداز‌ه‌گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن) با افزایش 5 درصدی خطر حمله قلبی، 10 درصد افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و لخته شدن خون و 20 درصد افزایش خطر دیابت همراه بوده است.

به طور کلی، مردان جوان چاق، حدود 50 درصد با خطر افزایش هر گونه مشکلات بهداشتی جدی در میانسالی در مقایسه با 20 درصد خطر برای مردان جوان با وزن طبیعی، مواجه بودند.

«هنریک سورنسن» استاد دانشگاه آرهوس در دانمارک و همکارانش گفتند: این تحقیقات نشان داد چاقی در میان مردان جوان آنها را در سن 55 سالگی در معرض خطر بیشتری از مشکلات بهداشتی جدی قرار می‌دهد اما با این حال، این موضوع دلیلی برای رابطه علت و معلول نمی‌باشد.