پارس ناز پورتال

میوه كاكتوس چه فوایدی دارد

میوه كاكتوس چه فوایدی دارد

چند سالی است میوه‌های عجیب و غریبی به كشورمان راه یافته است. میوه‌هایی با اشكال و طعم‌های متفاوت كه هر ذائقه‌ای را با طعم منحصر به فردش مجذوب می‌كند. یكی از این عجایب دنیای زمینی میوه كاكتوس است. در ایران به آن گلابی خاردار یا انجیر كاكتوس گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این میوه، بیضی‌شكل بوده و به رنگ قرمز ـ بنفش است. سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده كه اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود، می‌تواند ناراحتی‌هایی را در گلو، مری و معده ایجاد كند.

گوشت این میوه، شیرین‌مزه و آبدار و دانه‌های ترد سیاه‌رنگی در بافت آن پراكنده است.سوریه و لبنان از جمله كشورهایی است كه این میوه را پرورش داده و مراكش بزرگ‌ترین كشور صادركننده آن است.

این میوه یكی از غنی‌ترین غذاهای پستانداران نواحی كویری و بیابانی محسوب می‌شود و امروزه گیاه زینتی آن در خانه‌ها پرورش می‌یابد، اما این سوال مطرح است مگر میوه كاكتوس چه فوایدی دارد كه در كشورهای آمریكای مركزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب كرده است؟

خواص درمانی

میوه كاكتوس به دلیل آن كه در منطقه‌ای بیابانی و خشك پرورش می‌یابد، سرشار از تركیبات آنتی‌ اكسیدانی است. خوب است بدانید آنتی‌اكسیدان‌ها سلاح گیاه در برابر مقابله با شرایط سخت و طاقت‌فرسای محیطی است.

وجود این تركیبات در میوه كاكتوس اثر سم‌زدایی قوی و ضدالتهاب داشته و از آسیب سلولی ـ كه باعث سرطان و پیری می‌شود ـ جلوگیری و از سوی دیگر با تقویت سیستم دفاعی، بدن را در برابر عفونت‌ها مقاوم‌تر می‌كند.

یكی از كاربردهای رایج میوه كاكتوس مصرف آن در رژیم غذایی است كه به دلیل غنی‌بودن از مواد فیبری باعث مهار گرسنگی می‌شود.

این میوه مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه كبد است و مصرف آن برای بیماران كبدی با نظر پزشك مربوط مفید است.

همچنین باعث سلامت قلب شده و در كاهش كلسترول بد خون نقش بسزایی دارد. برخی منابع ادعا می‌كنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث كاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع 2 مفید است.

از عفونت‌های كلیوی جلوگیری كرده و تب بالا و هپاتیت را درمان می‌كند و با كمك به گردش خون به طور چشمگیری در التیام زخم‌ها موثر است.

این را هم بدانید از میوه كاكتوس روغنی تهیه می‌شود كه غنی از ویتامین E بوده و میزان آنتی‌اكسیدان آن سه برابر سایر روغن‌ها و برای مبارزه با پیری پوست بسیار نافع است.