پارس ناز پورتال

دسر سنتی قدیمی روسیه-کیسل

مجموعه : آموزش آشپزی
دسر سنتی قدیمی روسیه-کیسل

کیسل دسری موردعلاقه و دوست داشتنی در شرق و اروپای شمالی روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و …. این دسراز ترکیب آب یا پوره ی میوه های ترش با شکر و نشاسته سیب زمینی درست می شه. این دسر یکی از دسرهای سنتی قدیمی روسیه است.

کیسل رو به دو صورت سرد و گرم سرو می کنند. گاهی هم اون رو همراه خامه ی سرد روی کرپ می ذارند و سرو می کنند.

اسم کیسل از یک کلمه ی اسلاو مشتق شده که معنی اش هست:

ترش. برای درست کردن این دسر میوه های ترش ارجعیت دارند.

در روسیه قدیم داستانی درباره کیسل هست که به نجات یک شهرمحاصره شده و بومی های اون در سال 997 مربوطه.

این اولین تاریخی یه که در اون نام این دسر ذکر شده

وقتی مواد غذایی در شهر نایاب شد و گرسنگی آغاز شد، مردم شهر به پیشنهاد یه پیرمرد عمل کردند. پیرمرد به اونها گفت که با باقی مونده ی غلات و یک نوشیدنی شیرین باقی مونده از آخرین ترکیب آب و عسل می تونند یه خوراکی جدید پیدا کنند. و بعد اونها یه دستور تهیه با نوشیدنی پیدا کردند که کیسل بود و اون رو توی ظرف های


چوبی زیر زمین نگه داشتند. وقتی مهاجمان به شهر وارد شدند دیدند که روسها چطور در این مدت تغذیه کردند و حتی خودشون هم مزه ی این دسر رو چشیدند. مهاجمان هیجان زده از چشیدن این مزه تصمیم گرفتند اونجا رو ترک کنند و برند البته بعد از این که نتیجه گرفتند روسها غذای اسرارآمیزی داشتند که خودش از زمین بیرون می اومد!


کیسل از ترکیب آب یا پوره ی میوه با نشاسته ی سیب زمینی و جوشوندن این دو تا با هم به دست می آد. البته در حال حاضر می شه کیسل فوری رو در بسته بندی های آماده هم خرید و تو خونه آماده کرد.امروزه بیشتر مردم کشورهایی که از این دسر استفاده می کنند آماده اش رو به درست کردنش تو خونه ترجیح می دند.

مزه های مورد توجه تر توت فرنگی، دانه های ترش و تمشک هستند. توی روسیه مزه های کرانبری، آلبالو، دانه های قرمز مورد علاقه ی مردمند. کیسل کرانبری غذای سنتی مردم لیتوانی موقع کریسمسه. در فنلاند کیسل، کیسلی نامیده می شه و بیشتر با میوه ی وحشی جنگلی به نام بلواِت درست می شه که هم در دسترسه و هم مجانی.

همچنین میوه هایی مثل آلو، زردآلو، شاتوت و… می تونند گزینه های مناسبی برای درست کردن کیسل های متنوع در ترکیب با نشاسته باشند.

کیسل توت فرنگی

مواد لازم

آب یا پوره ی توت فرنگی ۴ پیمانه

نشاسته گل۲ قاشق

شکر نیم پیمانه

نشاسته رو در ۲ پیمانه آب حل کنید و بعد با شکر روی آب یا پوره ی میوه ریخته و هم بزنید و روی شعله ملایم گذاشته و بذارید یواش یواش بجوشه و دائم همش بزنید تا غلیظ بشه. بعد بذارید خنک بشه. بریزید تو ظرف دسر و بذارید تو یخچال تا سرد بشه.

نکته۱: میزان شکر رو بسته به ذائقه تون می تونید زیاد کنید.

نکته ۲: این دسر رو می تونید به تنهایی یا همراه با بستنی یا خامه ی فرم گرفته و یا هر دوش سرو کنید.

نکته۳: من از بوی نشاسته بدم می آد و کمی گلاب هم به دسرم اضافه کردم که خوب شد ولی دیگه اصیل روسی هم نبود! در ضمن من با پوره درستش کردم.