پارس ناز پورتال

دخل و خرج جراحان زیبایی

دخل و خرج جراحان زیبایی

اصلا قرار نیست آدمی که ماهانه، میلیون‌ها تومان درآمد دارد، تحصیلکرده باشد! مثل اینکه در معادلات امروزی، بیشتر از تحصیلات، خلاقیت حرف اول را می‌زند. واقعیت این است که این روزها همه تلاش می‌کنند تا هر ماه صفرهای جلوی درآمدشان بیشتر شود و شما را مبهوت رقمی کنند که اتفاقا اصلا از راه حرام به دست نیامده و
اغلب اوقات از شیر مادر هم حلال‌تر است. در کنار خلاقیت، بعضی از شغل‌ها هستند که فی‌ذاته پولسازند. حالا اگر آدم تحصیلکرده و خلاقی در این مشاغل قرار بگیرد، دیگر خودتان می‌دانید که درآمدی نجومی به وجود خواهد آمد. یکی از شغل‌های پولساز معروف در ایران، جراحی زیبایی است. درآمد جراحان، خصوصا جراحان خوشنام، درآمدی است که شاید به مخیله‌تان هم خطور نکند…

در این نوشته، اطلاعات به دردبخوری در مورد این شغل پولساز، به شما گزارش می‌شود. از طرف دیگر، این گزارش نه صرفا برای معرفی یک شغل پر درآمد، که برای آشنایی بیشتر شما با عمل‌های زیبایی و هزینه‌های آن هم نوشته شده، بنابراین بد نیست این گزارش دومنظوره را تا انتها بخوانید. دکترها بسته به سرعت عمل و توانایی‌هایشان در ماه از ۲ تا ۳۰ عمل انجام می‌­دهند؛ حساب و کتاب درآمد ماهانه آنها با عمل ضرب و جمع بر عهده شما.

بینی‌های ده میلیون تومانی

برای اینکه به سئوال ذهن کنجکاو شما در همین ابتدای گزارش پاسخ دهیم، از عمل‌های زیبایی و هزینه‌های آنها شروع می‌کنیم تا یکی از دلایل پولساز بودن این شغل را بفهمید. اعدادی که در گزارش آمده توسط یکی از پزشکان متخصص زیبایی تایید شده و در تهران رواج دارد. هزینه عمل‌های زیبایی بازه گسترده‌ای دارند، چراکه افراد زیادی این کار را انجام می­‌دهند و نمی­‌توان رقم دقیقی درباره‌شان گفت، اما باتوجه به شایع بودن جراحی بینی باید گفت این عمل زیبایی، در مراکز آموزشی و دانشگاهی قیمتی بین یک تا دومیلیون دارد. در مراکز خصوصی اما قیمت‌ها


کمی عجیب و غریب‌تر می‌شود. قیمت‌هایی که با شایعه ۱۵میلیون هم پیش می‌رود. اما به گفته یکی از پزشکان متخصص در این زمینه، این ارقام تنها برای تبلیغات و جلب‌توجه است. در حال حاضر آخرین رقمی که برای عمل زیبایی بینی می‌توان متصور شد، یک عمل ده میلیون تومانی است. با این رقم، سه عمل در ماه برای یک دکتر می‌تواند درآمدی رویایی داشته باشد، اما خب حتما هم قرار نیست دکترها به همین تعداد عمل اکتفا کنند. یادتان باشد که سبک عمل‌های بینی چندان تفاوتی ندارد و همگی به یک روش جراحی می‌شود و در نتیجه هزینه‌ها باتوجه به سبک عمل، خیلی متغیر نیست.

۲۰بیمار در یک روز

تزریقات تازه‌ترین نسل عمل‌های زیبایی هستند. عمل‌هایی که به سختی جراحی‌های بینی و فک و صورت نیستند و بیهوشی کامل ندارند، اما در حال حاضر آنقدر رواج پیدا کرده‌اند که خیلی از دکترهای عمومی به این سمت رو آورده و با گذراندن یک دوره، مطب‌های زیبایی راه انداخته‌اند. تزریقاتی که بسته به میزان تزریق و ژل‌های استفاده شده از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. تزریق ژل به لب و گونه و بوتاکس در این طیف قرار می‌گیرد. درست است که بوتاکس یا تزریق ژل قیمت زیادی ندارد، اما مهم کمیتی است که در بیماران خلاصه می‌شود. یک دکتر در یک روز عادی ممکن است تا ۲۰ بیمار مراجعه‌کننده داشته باشد که تنها بخشی از بیماران آن را تشکیل می‌دهد.


تزریق گونه یا لب هم که در مواقعی از چربی شکم گرفته و به خط گونه یا لب تزریق می‌شود، حدود ۷۰۰هزارتومان هزینه دارد. در مورد بوتاکس بد نیست بدانید که این عمل ابتدا تنها جنبه درمانی داشت که برای بعضی از بیماری‌های چشمی به کار می‌رفت، بعد‌ها هم البته برای درمان میگرن به کار رفت، چراکه فلج‌کننده بعضی از عصب‌هایی بود که به طور مستقیم با دردهای میگرنی در تماس بودند. اما در حال حاضر جدای از بحث‌های درمانی مردم برای بالا رفتن ابروها و کشیده شدن چشمهایشان از بوتاکس استفاده می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

زیبایی‌های نجومی

یکی دیگر از دلایل پولساز بودن این شغل، عمل‌های چانه است! جراحی زیبایی تنها به عمل‌هــــای بینی ختـــم نمی‌شود و در این بازار رقابتی، جراحی فک و صورت به دلیل اینکه یک عمل ترکیبی به حساب می‌آید و سخت‌تر از عمل بینی است، از ۵ تا ۲۰میلیون قیمت دارد. لیفتینگ یا کشیدن صورت بین ۴ تا ۱۰میلیون تومان هزینه دارد؛ عمل چانه هم ۴ میلیون تومان است. در مورد عمل چانه باید گفت این عمل به تازگی میان آقایان طرفداران زیادی پیدا کرده و روز به روز هم به تعداد تقاضاکنندگانش اضافه می‌شود. عمل پروتز سینه بین ۳ تا ۶میلیون قیمت دارد و معمولا پزشکان در هفته سه عمل زیبایی پروتز انجام می‌دهند. تا حدودی دستتان آمد چرا جراحی زیبایی شغل پولسازی است؟


دردسرهای چاه زنخدان!

جراحی بینی و تزریق و پروتزها آنقدر زیاد و تکراری شده‌اند که ممکن است دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشند، اما این روزها جراحی‌های تازه‌نفس‌تری پا به میدان گذاشته‌اند و بعید نیست تا چند وقت دیگر مثل انواع تزریقات بازار خودشان را داشته باشند؛ انداختن چال روی گونه و چانه! این تازه‌ترین عمل زیبایی است که حدود ۲میلیون هزینه دارد و یک عمل سخت محسوب می‌شود، چراکه قرینه بودن چال‌های روی گونه کار ساده‌ای نیست. همچنین امکان آسیب رسیدن به عصب‌های صورت زیاد است و ریسک عمل را بالا می‌برد. چال روی چانه هم خیلی‌ها را به سمت


خود کشیده و در حال حاضر عجیب‌ترین و جدیدترین عمل زیبایی است. ترمیم بینی هم شاید به گوش شما زیاد آشنا نباشد، اما بعضی از دکترها عمل ترمیم بینی مریض‌های همکاران خودشان را انجام می‌دهند. متاسفانه هنوز هم مشکلات ظاهری زیادی در خیلی از بینی‌های عمل شده وجود دارد که نتیجه ناکار آمد بودن بعضی از پزشک‌های زیبایی است. ترمیم بینی که قیمتی به مراتب بالاتر از عمل بینی دارد، یکی از عمل‌هایی است که خیلی‌ها بعد از جراحی زیبایی خود با آن درگیر هستند.

رتبه اول در دنیا

گفته می‌شود از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی، ایران رتبه اول را در جهان به دست آورده است. براساس آمارهای موجود اعمال جراحی بینی در دنیا رو به کاهش و در عوض سایر جراحی‌های که برای جوان‌سازی فرد صورت می‌گیرد رو به افزایش است ولی ایران هنوز بیشترین متقاضی اعمال جراحی بینی در جهان است. در ایران مطالعات انجام شده نشان می‌دهد از نظر شخصیتی اغلب افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند، ویژگی‌های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم، افراد دارای شخصیت خودشیفته که کمال‌گرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است، این اعمال را انجام می‌دهند.

مکان!

اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم همه کسانی که سراغ جراحی‌های زیبایی می‌روند، لااقل یکبار هم که شده به مرگ فکر می‌کنند. ترس از مردن و زنده از زیر عمل بیرون نیامدن، باعث می‌شود تا بیماران در مورد انتخاب پزشک‌ها خیلی محتاط‌تر عمل کنند. وجود چندین مورد فوت در این زمینه ترس‌ها را بیشتر هم کرده، اما به گفته پزشک متخصص زیبایی، «مرگ و میر بیشتر به این دلیل است که شما شرایط بیمار را خوب نسنجیده باشید. فشارخون، دیابت، مشکل کلیوی و خیلی از موارد دیگر باید سنجیده شود، چراکه عمل زیبایی یک عمل ضروری و اورژانسی نیست و ما زمان زیادی برای انجام آن داریم. عارضه وقتی در جراحی‌های زیبایی اتفاق می‌افتد که این شرایط سنجیده نشود».


اما اگر مورد عمل در مراکز مجهز انجام شود معمولا این عمل‌ها کم خطر هستند و به بیمار آسیبی نخواهند رساند. یکی از دلایلی که دستمزد برخی از دکترها را تا حدی بالا می‌برد، مکان جراحی است که می‌تواند در یک کلینیک ساده یا در یک بیمارستان مجهز باشد. به هر حال بخشی از دستمزدی که دکترها از بیمار می­گیرند، صرف هزینه‌های بیمارستان می‌شود که تعرفه‌های خاص خودشان را دارند. همین شرایط باعث می‌شود تا یک بیمار عمل مطمئنی انجام دهد و از نظر روانی وضعیت بهتری داشته باشد.

با تمام این گفته‌ها و با اینکه ایران رتبه اول را در دنیا در تعدد و اقبال جراحی‌های زیبایی به خود اختصاص داده و دکترهای فعال در این زمینه یکی از پر درآمدترین قشرهای جامعه محسوب می‌شوند، نباید کار مهمی را که دکتر زیبایی با عمل روی صورت عیب‌دار یک نفر انجام می‌دهد، نادیده گرفت. جراحی‌های زیبایی در عین اینکه از نظر خیلی‌ها رفتاری تجملاتی به حساب می‌آیند، اما از سوی دیگر زندگی را نیز به افراد بخشیده‌اند. کسانی که به


دلیل داشتن یک عیب روی صورت خود یا سوختگی‌های شدید منزوی شدند و خانه‌نشینی را انتخاب کردند، مدیون جراحان زیبایی هستند. عمل زیبایی همانطور که گفتیم یک هنر هم محسوب می‌شود و نمی‌توان برای هر کاری تنها مقیاس پول را در نظر گرفت، اما از آنجا که این عمل‌ها از حالت عادی خود خارج شده‌اند، تصویر چندان خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند. آدمهایی که اکثرا بی‌بهانه به دنبال تغییر در ظاهر خود هستند باعث شده‌اند تا جنبه‌های درمانی و روانی این عمل‌ها نادیده گرفته شود و جراحان زیبایی، لقب پولدار بی‌دغدغه را به خود اختصاص دهند.