پارس ناز پورتال

تاریخچه جالب بستنی

مجموعه : آموزش آشپزی
تاریخچه جالب بستنی

ی‌گویند در سال آخر سلطنت ناصرالدین شاه ساختن بستنی در ایران متداول شد و معروف‌ترین بستنی‌ فروش تهران یعنی ممدریش بستنی خامه‌دار مخصوصی تهیه می‌كرد كه در تهران مردم استقبال زیادی از آن كردند. این بستنی با ثعلب تهیه می‌شد. یخ و نمك را در بشكه‌ای ریخته داخل بشكه را شیر می‌ریختند و با وسایل مخصوص و تمهیدات زیاد و تكان دادن و چرخاندن ظرف از آن بستنی تهیه می‌كردند. بستنی‌فروشی‌های دوره‌گرد به زودی در تهران پیدا شدند كه بستنی را در همان محفظه‌ها می‌گرداندند و با نان مخصوص عرضه می‌كردند.

بستنی ممد ریش شهرت زیادی در تهران به دست آورد. بستنی خامه‌ای پر از گلاب و خامه و هل و بسیار مایه‌دار و كش‌آمدنی، كاملا سفید مانند برف لای دو نان مخصوص معروف به حصیری كه روزانه چند هزار دانه از آن به فروش می‌رفت. سال‌ها بستنی به همان سادگی و رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینكه در حدود سال 1329 بستنی ماشینی كالیفرنیا به بازار آمد و ذایقه‌ها بدان عادت كرد. بعدها بستنی زعفرانی زرد‌رنگ نیز شهرت یافت .


دیگر بستی فروش مشهوری كه شهرتش حتی به شهرهایی مانند لوس آنجلس و پاریس هم رسیده است اكبر مشدی است. نام واقعی این شخص اكبر مشهدی ملایری بود. هنگامی كه وی ۲۰ ساله بود كه با ممد ریش آشنا شد و از طریق آشنایان وی توانست به آشپزخانه دربار مظفرالدین شاه راه پیدا كند و تا آخر دوره قاجاریه در دربار بستنی سرو می كرد. بعد از انقراض سلسله قاجاریه ،رضا شاه تمامی پرسنل و خدمه دربار ازجمله اكبر مشهدی ملایری را از دربار اخراج كرد . اكبر مشهدی ملایری بعد از این واقعه با پولی كه در مدت خدمت در دربار جمع كرده بود توانست مغازه بستنی فروشی خود را در درحوالی میدان راه آهن با نام بستنی فروشی اكبر مشدی افتتاح كند.

وی معتقد بود كه بستنی های ایرانی باید كاملا با بستنی های خارجی فرق داشته باشد و ایرانی ها ترجیح می دهند تا در بستنی هایشان خامه ، گلاب و زعفران بیشتر از نگهدارنده ها ی دیگر باشد. اكبر مشدی در ۹۲ سالگی بر اثر عارضه كلیوی فوت كرد . خبر فوت وی حتی در روزنامه های عراق و پاكستان هم انعكاس یافته بود. یكی از دیپلمات های پاكستانی مقاله ای را برای بزرگداشت اكبر مشدی در روزنامه نوشت

با گذشت سال ها و افزایش شهر نشینی و بالار فتن مشتریان بستنی ، بستنی به تدریج به صورت لیوان كاغذی عرضه شد اما بستنی فروشان سنتی از این كار خودداری كردند (و می كنند.) بستنی بلوت كه انواع رنگ ها را در بستنی توت و شاه توت و قهوه و كاكائو و پرتقال و لیمو و آناناس و موز و غیره عرضه می داشت زمانی بازار بسیار پررونقی داشت اكنون انواع بستنی ها در ایران عرضه می شود و البته بستنی های تهیه شده در كارخانه های معروف كه پس از تولید در كامیون مجهز به سردخانه به فروشگاه*ها انتقال یافته و در یخچال فروشگاه ها قرار میگیرد ، فروش بسیار گسترده تری دارد…