پارس ناز پورتال

چگونه بفهمیم جنین دختر است یا پسر؟

چگونه بفهمیم جنین دختر است یا پسر؟

اگر شکم زن بارداری به سمت پایین متمایل باشد، نوزاد او پسر و در صورتی که رو به بالا باشد، نوزاد دختر خواهد بود. اگر شکم شبیه به یک توپ بسکتبال به سمت جلو متمایل باشد نیز احتمالا نوزاد پسر متولد خواهد شد.

چنین طرز تفکری قرن های متمادی بین مردم رواج داشته و به زبان ها و شیوه های گوناگون تکرار شده است، زنان باردار اغلب از این طریق جنسیت نوازدشان را حدث می زنند و در مورد آبی یا صورتی بودن رنگ اتاق کودک تصمیم می گیرند.

بنا به اظهارات دکتر جاناتان شافیر (Jonathan Schaffir)، استاد یار رشته زنان – زایمان دانشگاه ایالتی اوهایو، درحقیقت منشاء این قضیه به طب سقراط بر می گردد، زمانی که باور عمومی بر این امر استوار بود که جنین پسر در سمت راست و جنین دختر در چپ قرار می گیرد.

هرچند امروزه نیز اغلب افراد با اطمینان کامل از این روش استفاده می کنند، اما بد نیست بدانیم این قضیه هیچگونه پایه و اساس علمی ندارد.

متخصصین بر این باورند که تنها دلیلی که سبب شده این طرز فکر به صورت یک اصل درآید و به عنوان روشی قابل اعتماد از نسلی به نسل دیگر منتقل شود، درست بودن کاملا تصادفی پیش بینی هایی است که انجام می شده، درست مانند پیش بینی پرتاب سکه که 50 درصد امکان صحییح بودنش وجود دارد.

در سال 1999 تحقیقاتی در این زمینه آغاز شد، محققین دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins)، تعداد 104 زن باردار را که از جنسیت نوزاد خود آگاهی نداشتند، مورد بررسی قرار داده و روش فوق را برای پیش بینی به کار بردند، نتیجه این بود : “پیش بینی جنسیت نوزاد از فرم شکم زنان باردار، در اغلب موارد اشتباه است.”

تحقیقات مذکور حاکی از عدم صحت روشی است که سالیان سال در بین مردم رواج داشته است. در عوض دانشمندان به کشفیات جدید دیگری در این زمینه دست یافتند :

“زنان تحصیل کرده که سوابق تحصیلی شان بیش از 12 سال است، قادرند در 70 درصد موارد جنسیت نوزاد خود را درست حدث بزنند، در حالیکه این رقم در زنان غیر تحصیل کرده و کم سوادتر به 43 درصد کاهش می یابد.”

جالب است بدانیم این طریقه پیش بینی که در زنان تحصیل کرده معمولا بر اساس احساسات و عواطف مادر نسبت به جنین صورت می گیرد، بسیار دقیق تر از پیش بینی است که از روی فرم شکم انجام می شود.

خلاصه کلام اینکه احتمال صحت پیش بینی جنسیت نوزاد براساس فرم شکم زنان باردار، بسیار ضعیف است.

 یكی از دلمشغولی های زوج هایی كه در انتظار فرزند به سر می برند، آگاهی یافتن از نوع جنسیت فرزند است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل دخیل در جنسیت جنین بپردازیم.بسیاری از محققان اعتقاد دارند نمی توان به طور كامل جنسیت نوزاد را قبل از حاملگی تعیین كرد. گرچه این اعتقاد صحیح است ولی شواهدی نیز  وجود دارد كه نشان می دهد عوامل متعددی در دختر یا پسر شدن جنین نقش دارد.زمان آمیزش، میزان PH رحم در حین لقاح و تغذیه قبل از بارداری سه عامل موثر در تعیین جنسیت قبل از حاملگی است. اگر لقاح دقیقاً مصادف با دوره تخمك گذاری انجام گیرد و میزان PH رحم نیز پایین باشد به دلیل اینكه اسپرماتوزوئید Y مقاومت كمی در محیط اسیدی دارد و به عكس در محیط قلیایی بیشتر زنده می ماند، جنین تولد یافته پسر خواهد شد. در غیر این صورت (لقاح در این دوره به خصوص نباشد و PH دهانه رحم بالا باشد) نوزادی كه به دنیا می آید دختر خواهد بود.

در این میان تغذیه نقش اساسی در تعیین جنسیت خواهد داشت زیرا مواد غذایی ارتباط مستقیمی با كاهش یا افزایش PH رحم دارند. مواد غذایی حاوی سدیم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی نظیر ماهی، پرتقال، سیب، هویج، برنج و اسفناج باعث پایین آمدن PH می شود، لذا مصرف آنها ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از آمیزش نقش مفیدی در پسر شدن جنین ایفا می كند. برعكس استفاده از خوراكی هایی كه حاوی كلسیم، منیزیم و مس هستند مثل لبنیات، كلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا سبز و جو قادرند میزان PH رحم را افزایش دهند و باعث تولد نوزاد دختر خواهد شد.

علاوه بر این نقش استرس، محیط زندگی و نوع روش زندگی را در تعیین جنسیت جنین نمی توان نادیده گرفت. كوچك ترین این موارد می تواند تلاش ها  ای شما برای تولد نوزاد دلخواه را از بین ببرد. با توجه به اینكه تعیین جنسیت هم نیاز به مراقبت های خاص دارد، به نظر می رسد، انتظار برای تولد نوزاد خیلی شیرین تر و البته آسان تر از دانستن نوع آن باشد.

آیات قرآن شیوه و زمان تشخیص هویت جنین در شكم مادر را قبل از دستگاه‌های پزشكی پیشرفته تبیین كرد

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شبكه معلومات العربیه با پیشرفت علم ژنتیك و تكنولوژی پزشكان توانستند دریابند كه هویت واقعی جنین در شكم مادر از لحاظ دختر یا پسر بودن و یا سالم و غیرسالم بودن در كدام هفته‌های بارداری قابل تشخیص است.
این در حالی است كه 14 قرن پیش آیات شریفه قرآن‌كریم مبنی بر «ثم جعلنا نطفة فی قرار مكین» كه به وسیله پیامبر گرامی اسلامی امر فوق را به‌طور كامل تشریح كرده است.
پیامبر گرامی اسلام طبق آیه شریفه مذكور فرموده است: پس از استقرار 42 روزه جنین در شكم مادر، خداوند فرشته‌ای را به سوی او می‌فرستد تا هویت وی را مشخص كند و سپس از خدای متعال رزق او را می‌پرسد و آنچه را كه خدای متعال می‌فرماید آن فرشته بر لوح سرنوشت جنین بی هیچ كم و كاستی می‌نویسد.
جالب این كه پزشكان و متخصصان ژنتیك در سالهای اخیر دریافته‌اند كه تشخیص جنین در صورتی میسر است كه حداقل 42 روز از عمر جنین در شكم مادر گذشته باشد چرا كه پزشكان دریافته‌اند كه اوج رشد نطفه در 42 روز‌گی است و این زمان طبق گفته رسول اكرم با استناد با آیات شریفه قرآن‌كریم زمانی است كه فرشته مقرب خداوند وارد شكم مادر می‌شود. البته نقطه قابل ذكر این كه خداوند به هنگام شكل‌گیری نطفه فرشته‌ای را مامور حفظ و نگهداری جنین در شكم مادر می‌كند ولی تنها زمانی كه فرشته مستقیما با جنین ارتباط پیدا می‌كند زمانی است كه فرشته هویت جنین را مشخص می‌كند و این دقیقا زمانی است پزشكان نیز با دستگاه‌های ویژه‌ای متوجه این امر شده‌اند.
از سوی دیگر طبق احادیث نبوی و آیات شریفه قرآن، روح پس از 4 ماهگی در جنین دمیده می‌شود و دمیدن روح در جنین پس از مشخص‌شدن خلقت وی انجام می‌شود در حالی كه قبل از این كودك در مرحله نباتی به سر می‌برد چرا كه همچون نباتات هیچ حركتی از خود بروز نمی‌دهد.
حدیث منقول در این زمینه مبنی بر این است كه جنین در خلال 32 تا 50 روز استقرار در شكم مادر بصورت استخوان‌هایی بیش نیست كه سپس طبق آیه (ثم كسونا العظام لحما) تا 70 روز پس از استقرار به استخوان‌ها، گوشت و پوست اضافه می‌شود.
سپس طبق آیات مذكور جنین تا عمر 100 روزه همچون نباتات فقط در حال رشد و تغذیه است و تا 120 روز همچون حیوانات و پس از 120 روز كه همان 4 ماهگی است روح خداوند در آن دمیده می‌شود و ویژگی‌های انسانی به او داده می‌شود.
در همین مرحله است كه حركت وی در شكم مادر حس می‌شود و این دقیقا همان چیزی است كه متخصصان ژنتیك با كمك دستگاه‌های ویژه سونوگرافی پس از 42 روز قادر به تشخیص هویت جنین و پس از 4 ماهگی نوع حركت و شروع حركت جنین را درمی‌یابند و جالب این كه همه این مراحل مذكور در آیات قرآن و احادیث نبوی طبق نظر متخصصان و علم ژنتیك صورت می‌گیرد.

مصاحبه با دکتر ملک منصور اقصی متخصص زنزن و نازایی و ای وی اف ، در مورد تعیین جنسیت

پسره یا دختره؟ اگر این اولین سوال پدر و مادر از پرستار نباشد قطعا دومین سوال است. یک ارزوی دیرینه بشر از گدشته های دور این بوده که بتواند جنسیت فرزند خود را تعیین کند برای همین کارهای سنتی و خرافی مثل بستن سنگهای خاصی به شکم و رژیم هاس غدایی یا شستن ناحیه تناسلی با مواد اسیدی یا قلیایی یا تاثیر زمان مقاربت و ……..

اما باید گفت هیچ یک از این کارها مبنای علمی ندارد و به نظر نمیرسد موفقیتی در پی داشته باشد بطور کلی برای دختر یا پسر شدن نمیتوان غدا یا روش خاصی پیشنهاد کرد و این کارها هیچ کمکی نمیکند حتی بعضی ها ادعا کرده اند که موفقیت هایی بدست اورده اند و امار و ارقامی هم ارائه داده اند  اما علم امار ثابت کرده است که این ارقام وامار ارائه شده غیر واقعی هستند.

زمان مقاربت هم نمیتواند تاثیری در جنسیت جنین داشته باشد  و از نظر علمی هم در این مورد چیزی ثابت نشده.

تنها کاری که میتدان برای تعیین جنسیت جنین انجام داد ای وی اف است : یعنی ابتدا با برخی داروها ی تحریک کننده تخمدان زن چندین تخمک ازاد میکند و سپس لقاح ازمایشگاهی صورت میگیرد و بعد با نمونه برداری کروموزومی جنسیت تعیین میشود و انرا که مطلوب پدر و مادر است در رحم قرار داد.

در حال حاضر این تنها روش تعیین قطعی جنسیت است ولی یک روش دیگر که در حال بررسی است و تا ۴-۵ سال دیگر قابل استفاده خواهد بود فلوسیتومتری است که اسپرم های ایکس و وای از هم جدا میشوند و بدین ترتیب جنسیت انتخاب میشود.

ایا درست است که از ای وی اف که روش حل نا باروری است برای تعیین جنسیت استفاده شود؟؟؟؟

نظرات متفاوتی وجود دارد که اگر کسی بدون وجود بیماری های ارثی وابسته به جنس فقط از ای وی اف برای تعیین جنسیت استفاده کند جای بحث است . مخالفان این روش معتقدند که تعادل جنسی جامعه بهم میخورد و موافقان  هم معتقدند اینکار به کنترل جمعیت کمک میکند.

در نقض این دو گفته هم نظراتی هست که: تعداد افرادیکه برای فقط برای  جنسیت  ای وی اف میکنند بسیار محدود است و در مقایسه با ۶ میلیارد جمعیت دنیا اثری نخواهد داشت و تعادل جنسی جمعیت را بهم نخواهد زد. / وبرعکس کسانیکه به دنبال نوزاد دختر یا پسر چندین حاملگی و نوزاد را خواهند داشت موجب بهم خوردن کنترل جمعیت میشوند.

و به نظر من  ای وی اف برای تعیین جنسیت نوزاد فقط باید در خانوادهای جنسیت بسیار مهم است و نبود ان باعث  از هم پاشیدن خانواده میشود صورت گیرد. و در ایران هم منع قانونی ندارد.

روش تغذیه ای

در این روش از طب سنتی قدیم و روشهای علمی جدید استفاده می شود بر اساس طب قدیم خوردن بعضی از غذا ها مانند کاهو، توت فرنگی ، خرملا، هل، زعفران … در هنگام بار دار شدن به پسر شدن و مصرف ماست، ترشی، تخم مرغ… به دختر شدن جنین منجر می شود.
همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده ، ثابت شده است که تغییر در غلظت بعضی از املاح خون باعث کمک به تعیین جنسیت می شود به این شکل که افزایش سدیم و پتاسیم و کاهش کلسیم و منیزیم بدن برای افرادی که خواهان پسر هستند و عکس آن برای دختر شدن جنین کمک کننده است البته باید حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته انجام شود تا کارساز باشد البته این رژیم حتما باید زیر نظر پزشک و مراقبتهای خاص و با مقادیر معین انجام شود و انجام خودسرانه آن به هیچ وجه توصیه نمی شود

زمان بندی مقاربت
برای استفاده از روش زمان بندی کافی است نگاهی به خصوصیات تخمک (X) و دو نوع اسپرم حاوی کروموزومهای X Y در آقایان بیندازیم
می دانیم که خانمها هر ماه در اواسط سیکل خود یک یا چند تخمک که از نظر جنسی فقط X هستنذد تولید می کنند و در مقابل آقایان دارای دو نوع اسپرم X Y هستند در واقع این مرد است که جنسیت سلول تخم را تعیین می کند به شکلی که اگر تخمک X با اسپرمY لقاح یابد سلول تخم مونث شده و اگر تخمکX با اسپرم Y لقاح یابد سلول تخم مذکر می شود.تخمک یک شلول درشت است که حدود ۰.۱ میلی متر قطر دارد و با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده می باشد .حرکت آن بسیار کم و سنگین است و در حدود ۷۲ ساعت می تواند در شرایط رحم زنده بماند . آقایان دارای دو نوع اسپرم هستند اسپرمی که حاوی کروموزوم X است و اسپرمی که حاوی کروموزوم Y است اسپرمX دارای سر بیضی بوده درشت تر و سنگین تر و با حرکت کمتری نسبت به اسپرم Y است و طول عمر آن بیشتر است . اسپرم Y کوچکتر ، فرزتر و با سرعت بیشتری می باشد و دارای دم بلندتری است سر آن نیز گرد است ولی طول عمر آن کوتاه تر است و بسیار کم جان تر و ضعیفتر است . در واقع تفاوت این دو نوع اسپرم است که پایه و اساس انتخاب جنسیت را تشکیل می دهد و تمام روشهای انتخاب جنسیت در دنیامبتنی بر این تفاوتها می باشد. یک نکته مهم این است که اگر چه اسپرمهای Y کم جانتر و دارای عمر کوتاه تری هستند ولی تعداد اسپرمهای این نوع بسیار بیشتر از اسپرمهایX است و این جبران کننده نقطه ضعف آنهاست . و موجب یکسان شدن تعداد موالید دختر و پسر می شود. اسپرمهایY نسبت به محیط اسیدی بسیار حساس هستند و سریعا در این محیطها از بین می روند و در مقابل اسپرمهایX در این محیطها مقاومت بیشتری دارند و به این علت در تعیین جنسیت از شستشوهای اسیدی یا قلیایی استفاده می شود.
طبق مطالب فوق یکی از مهمترین نکات در تعیین جنسیت ، تعیین زمان تخمک گذاری می باشد و اگر مقاربت در حوالی زمان تخمک گذاری صورت گیرد ، پسر بدنیا خواهد آمد چرا که در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم از همیشه قلیایی تر و رقیق تر است و ارتجاع پذیر تر است و حرکت اسپرمهایY را بسیار سهل و آسان می کنداما اگر مقاربت ۳ تا ۴ روز بعد یا قبل از تخمک گذاری اتفاق بیفتد شانس پسر شدن بشدت کاهش می یابد و احتمال دختر زیاد می شود .
یکی دیگر از مواردی که در انتخاب جنسیت می توان از آن بهره جست ارگاسم زن در هنگام مقاربت است . می دانیم که در هنگام ارگاسم زنانه ترشحات با PH قلیایی از دهانه واژن ترشح می شود که همزمان با انقباضات عضلات واژن باعث بالا راندن اسپرمهای پسر و کمک به حرکت ان اسپرمها به سمت رحم می شود و این مورد به زوجهای خواهان فرزند پسر پیشنهاد می شود.

ماههای سال
از روشهای دیگر در تعیین جنسیت استفاده می شود با استفاده از جداولی ، سن مادر را با حاملگی در نظر می گیرند و بر این اساس مشخص می شود که بارداری در هر ماه که اتفاق بیفتد احتمال کدام فرزند بیشتر است . مثلا مادری ۳۰ ساله اگر در ماه اردیبهشت باردار شود جنین حاصله دختر خواهد بود

اگر تمام موارد در بالا بطور همزمان و زیر نظر فرد مجرب در تعیین جنسیت و به درستی انجام شود می توان بین ۸۰٪ تا ۹۰٪ به حصول نتیجه مطلوب امیدوار بودالبته تعیین زمان تخمک گذاری مهمترین مورد است و تجربه و دقت زیادی را طلب می کند. چون حتی اگر ۱۲ ساعت در تعیین زمان اشتباه کنیم نتیجه متفاوت خواهد بودو در ضمن تمام این روشها باید از حدود ۲ ماه قبل از بارداری انجام شود خصوصا روشهای تغذیه ای از ۱.۵ ماه قبل از بارداری باید شروع شود. بدون شک حتی اگر یک روز از لقاح گذشته باشد جنسیت جنین مشخص است و نمی توان آن را تغییر داد . و اگر قرار است تعیین جنسیتی انجام شود حتما باید قبل از بارداری باشد .