پارس ناز پورتال

نحوه کار ناخنهای انگشت دست

نحوه کار ناخنهای انگشت دست

ناخنها در واقع شکل دیگری از پوست هستند که از یک پروتئین سخت به نام کراتین ساخته شده اند . هر ناخن از لایه ای از سلولهای مخصوص در زیر قاعده ناخن و نزدیک پوست دور ناخن ساخته می شود. بخشی از این لایه به شکل یک هلال ماه رنگ پریده درست آن طرف پوست دور ناخن قابل رویت است . ناخنها محکم به پوست زیرین چسبیده اند و چینهای پوستی دو طرف آنها و پوست دور ناخن باعث رشد مستقیم ناخنها می شوند . وقتی این چینهای پوستی آسیب ببینند، صفحه ناخن بد شکل خواهد شد. ناخنها شفا ف هستند و رنگ پوست زیر خود را که در افراد با پوست تیره کدرتر ، ودر افراد با پوست روشن ، صورتی ( ناشی از عروق خونی ) است ،

منعکس می کنند. رشد ناخن در افراد مختلف واز یک انگشت تا انگشت دیگر متفاوت است . ناخنهای انگشتان میانی کمی سریعتر از ناخنهای شست و انگشت کوچک رشد می کنند. میزان متوسط رشد در حدود یک هشتم اینچ ( حدود ٣/٠ سانتی متر ) در ماه است . بنابراین وقتی ناخن در اثر آسیب دیدگی از دست برود،٥ تا ٦ ماه طول می کشد تا ناخن جدیدی رشد کند . ناخنهای مردان به علت بستر ناخن بزرگتر ، سریعتر از ناخنهای زنان رشد می کند . هورمونها نیز در رشد ناخن نقش دارند ، به عنوان مثال میزان رشد ناخن هنگام حاملگی ودر پر کاری تیروئید

افزایش می یابد. هیچ ماده غدایی از جمله ژلاتین ، که اغلب مشتریان زیادی دارد ، ناخن را افزایش نمی دهد ، ولی سوء تغذیه به طور مسلم رشد آن را کند می کند . سایر عواملی که باعث کندی ر
شد ناخن می شوند عبارتند از : هوای سرد عمل جراحی بزرگ ، و بیماری شدید ، بعد از یک بیماری وخیم ، شیار کوچکی به نام خط بو( نام پزشک فرانسوی که اولین بار آن را توصیف کرد ) در عرض صفحه ناخن ایجاد می شود. موقعیت این شیار روی ناخن امکان برآورد زمان بروز بیماری را فراهم می کند ، مثلا بیماری ای که در ژوئن بروز کرده است ، هنوز خود را در نوامبر نشان می دهد.

مشکلات شایع ناخن انگشت دست

ناخنهای شکننده

شکنندگی به علت خشکی ( ناخنها در زمستان شکننده ترند ) وواکنش مواد شیمیایی با مولکولهای گوگرد دار موجود درپرتوئینهای ناخن ایجاد میشود. فروبردن ناخن درآب حاوی کلر و مواد پاک کننده نیز باعث خشکی ، ضعف و شکستن آن میشود. برای جلوگیری ازاین مسئله هنگام شستن ظرفها از دستکش لاستیکی استفاده کیند . لاک ناخن نباید به طور مکررپاک شود ، زیرا پاک کننده های لاک نیز ناخنها را خشک می کنند. معمولا توصیه می شود که لاک ناخن ٥ تا ٧ روز حفظ شود و سپس پاک گردد و حداقل دو روز بعد مجددا به کار رود تا ناخن زمانکافی برای بازیافتن قوام خود را داشته باشد.

برآمدگیهای روی ناخن

برآمدگیهای ظریفی که در طول ناخن ایجاد می شود ، طبیعی هستند و نشانه آسیب دیدگی یا بیماری نیستند، ولی اسیب دیدگی بستر ناخن ممکن است باعث بروز برآمدگی منفرد و مشخص شود. برآمدگیها ممکن است در التهاب مفصلی روماتوئید و بیماری پوستی (( لیک پلان )) ظاهر شوند. شیارهای روی ناخن ممکن است با سرخک و سایر عفونتهای وخیم همراه ب
اشند، ولی این ضایعات نشانه عفونت بستر ناخن نیستند.

زگیلها به طور شایع در طول چینهای ناخن تشکیل می شوند و احتمالا از راه جویدن گسترش می یابند. اگر این ضایعات زیر ناخن رشد کنند ، اغلب باعث بد شکلی ناخن می شوند و باید توسط پزشک برداشته شوند.

لکه سفید

لکه های سفید در ناخنها معمولا نشانگر آسیب دیدگی جزئی است . این لکه ها نشانه کمبود ویتامین نیستند. نوارهای سفید رنگی ممکن است بعد از مواجهه با آرستیک که به پروتئینهای ناخن متصل می شود ، بروز کنند. ناخنها ممکن است به علت بیماری های کبدی ، سفید و کدر شوند.

تغییر رنگ :

شایعترین علت تغییر رنگ قهوه ای ناخن ، سیگار کشیدن است . این تغییر رنگ محدود به انگشتانی است که سیگار را نگه می دارند. رنگ مو و مواد شیمیایی آلی رنگی ، ناخن انگشتان دست را مثل مو رنگ می کنند . مواجهه با مس یا نقره نیز می تواند ناخن ها را آبی کند.

جدا شدن ناخن از بستر

جدا شدگی ممکن است در اثر عفونتهای قارچی ایجاد شود.حساسیت به مواد سازنده لاک ناخن نیز می تواند باعث جدا شدگی شود. درمان این عارضه به عهده متخصص بیماریهای پوست است .

تجمع خون زیر ناخن

خونریزی زیر ناخن معمولا در اثر ضربه به ناخن یا گیر کردن انگشت هنگام بستن در یا کشور، ایجاد می شود . این پدیده منجر به ایجاد یک لکه آبی متمایل به قرمز زیر ناخن می شود که به مرورزمان سیاه می گردد.

این تجمع خون هنگامی که فشار مایع ناشی از نشت خون ناخن را از بسترش جدا می کند ، می توا
ند خیلی دردناک باشد.

درمان : ساده ترین راه درمان صاف کردن یک گیره کاغذ و حرارت دادن آن تا حد سرخ شدن است . سپس به دقت نوک گداخته گیره کاغذ را روی مرکزناحیه تغییر رنگ داده قرار دهید تا ناخن را بسوزاند و از میان آن عبور کند.

به این ترتیب سوراخ ریزی ایجاد می شود که خون ازمیان آن خارج می شود. در مدتی که ناخن رشد می کند و این سوراخ به لبه خارجی ناخن تغییر مکان می دهد ، کل ناخن را برای پیشگیری از عفونت پاکیزه نگه دارید.

ناخنهای قاشقی شکل

ناخنهای قاشقی شکل در اثر معکوس شدن انحنای طبیعی ناخنها ایجاد می شوند . این عارضه معمولا درکودکان با فقر آهن همراه است . برای درمان این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد.

ناخنهای کنده شده

ناخنهایی که کنده یا از بستر خود جدا شده اند، نیاز به مراقبت ویژه دارند. سعی کنید این نوع ناخن را حفظ کنید تا بتواند وظیفه خود را که حفاظت از انگشت است انجام دهد. ناخن و بستر آن را با آب جاری بشویید. ناخن کنده شده را در محل اصلی خود روی بستر ناخن قراردهید.

یک تکه تنزیب کوچک که روی آن وازلین یا داروی آنتی بیوتیک مالیده اید ، باید روی ناخن گذاشته و با نوار چسب بسته شود. گاز وازلین دار از بلند شدن تکه ناخن هنگام برداشتن چسب جلوگیری می کند.

پوسته پوسته شدن دور ناخن

این عارضه در اثر ضربه ( به ویژه در افرادی که پوستشان خشک است ) و به صورت ترک خوردن یا کنده شدن پوست دور ناخن ، بروز می کند. لبه های کنده شده را می توان با قیچی های مخصوص برید و با استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی و با حفاظت پوست دور ناخن به وسیله دستکش ، به ویژه وقتی دست ها به طور مکرردرآب فرو برده می شود، می توان به میزان زیادی از پوسته پوسته شدن ناخن جلوگیری کرد.