پارس ناز پورتال

چه ویتامینهای برای پوست و مو کارآمد هستند؟

چه ویتامینهای برای پوست و مو کارآمد هستند؟

هر یک از ویتامین ها نیز بر روی پوست و سلامتی و طراوت و شادابی آن اثر خاصی دارند و هر یک به نسبتی مشخص، بر روی پوست اثر گذاشته و بسته به مقدار این اثر، پوست احتیاج دارد تا کمبودهایش را از طریق گیاهان دارنده آن تامین نماید. بنابراین كمبود این مواد باعث آسیب به پوست (به صورت بیماری های پوستی) و تسریع روند پیری پوست می شود. در كشورهای پیشرفته، كمبود شدید ویتامین ها نادر است؛ ولی كمبود خفیف آن، هنوز هم به مقدار زیادی دیده می شود.

این مسأله به معنای مصرف مقادیر بسیار زیاد این مواد نیست، چرا كه مصرف زیاد این مواد فواید بیشتری ندارد و مصرف بعضی از آن ها باعث مسمومیت می شود. از جمله ویتامین هایی كه فواید زیادی برای سلامت پوست دارند، می توان به ویتامین های A,B1,B2,B6, C, D,E F, H اشاره كرد.

ویتامین A برای رشد و نمو بدن ، برای پوست ،مو، ناخنها ، دندانها و حفط قدرت بینایی ضروری است. این ویتامین در جگر ، قلوه ، زرده تخم مرغ ، شیر و انواع سبزی های دارای برگ سبز مثل اسفناج و سبزی های زرد و نارنجی مثل هویج (در یك هویج بزرگ به مقدار 5000 واحد یافت میشود.) و برگهای سبز تر مثل کاهو یافت می شود . ویتامینB باعث پایین آوردن میزان اسید های چرب می شود. ویتامین B ضد چربی مو و برای نرمی رگهای خونی ضد سلولیت و ضد آكنه است.منبع مهم آن در خمیر ترش ( مایه خمیر) است.

ویتامین B1 یكی از ویتامین ها ی حیاتی و ضروری می باشد و برای ماهیچه ،پوست ومو مفید است. در مایه خمیر ترش ،مخمر آبجو ، جوانه گندم، تخم آفتابگردان ،اسفناج، هویج ، جوانه گندم و زرده تخم مرغ و جگر مرغ، شیر گاو نجوشیده ،سبوس برنج و سیب زمینی یافت می شود.

مشكلات پوستی از قبیل آكنه (مخصوصاً آكنه روزاسه)، ورم پوست، اگزما، و زخم ها با مصرف ویتامین B2 بهبود می یابد.
ویتامین B2 را در مخمر آبجو ، شیر خشك ،گردو ، عسل ، اسفناج ، سفیده تخم مرغ ، خربزه و بلوط می توان پیدا كرد.نیاز روزانه 3 میلی گرم است .
ویتامین B5 ضد خشكی بیش از اندازه و پوسته پوسته شدن پوست است و بهبودی زخم را مخصوصاً بعد از جراحی، تسریع می كند. بهترین منابع ویتامین B5 عبارتند از: مخمر آبجو، نان غلات و حبوبات، قارچ، كبد، لوبیای خشك و نخود، آووكادو، ماهی، مرغ، آجیل (فندق،گردو)، بادام زمینی، گل كلم، شیر و پنیر، سیب زمینی، پرتقال، موز و تخم مرغ.

ویتامین B6 برای از بین بردن خشكی مو و برای مغز مفید است همچنین کمبود آن باعث التهاب (قرمزی، ورم، درد)، دهان، ترك و خشك شدن لبها، آن را در جوانه گندم به راحتی میتوان یافت. مرغ، ماهی، كلیه، كبد، تخم مرغ و گوشت خوك غنی ترین منابع غذایی ویتامین B6 هستند.

موارد زیر نیز منابع خوبی برای این ویتامین هستند:
مخمر، سبوس گندم، غلات، سیب زمینی، موز و جو دوسر. ویتامین ب-6 در غذاهای فریزشده یا فرآورده های غذایی (مانند گوشت) از بین می رود.

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت ها در همة قسمتهای بدن ضروری است. این ویتامین برای تشكیل كلاژن (كه یك پروتئین مهم در تشكیل پوست، بافت ترمیم یافته، تاندون، رباط ها و عروق خونی است) لازم است.
ویتامین C نیز در آب ، محلول است و در میوه ها و سبزیجات تازه وجود دارد . این ویتامین اثر مهم ضد اکسیدکنندگی دارد و سبب تولید کلاژن می شود . این ویتامین به مواد آرایشی – بهداشتی اضافه می شود زیرا خاصیت ضد اکسیدکنندگی آن سبب رفع لکه های پوست و جلوگیری از پیری زودرس می شود و از طرف دیگر تولید ویتامینE را افزایش می دهد . این ویتامین سبب کاهش قرمزی پوست ناشی از آفتاب و نیز کاهش عوارض آفتاب سوختگی


می شود . اثر ضد التهابی این ویتامین تأثیر مفیدی در درمان بیماری هایی چون اگزما و سپوریازیس دارد . ویتامین C برای نوسازی سلول ، ضد آلرژی و دافع سموم بدن است. می توان آن را در بسیاری از میوه جات و سبزیجات پیدا کرد. مواد غذایی كه غنی از ویتامین “سی” هستند شامل آب پرتقال، فلفل سبز، هندوانه، خربزه، گریب فروت، گرمك، توت فرنگی، انبه، گل كلم، آب گوجه فرنگی، كلم فندقی، گل كلم،‌كاهو. ویتامین «سی» همچنین در برگ های سبز پخته شده یا خام (كلم، اسفناج)، گوجه فرنگی تازه و سیب زمینی، كدو تنبل، تمشك، و آناناس. ویتامین سی به نور، هوا و گرما حساس است. خوردن سبزیجات خام و یا مختصری پخته شده جذب ویتامین “سی” شما را افزایش می دهد.

ویتامین D ضد ترك است و برای رفع چین وچروك های پوست و سفید شدن مو،جوشهای صورت و خشكی پوست ویامین D توصیه میشود. همچنین ویتامین D به جذب كلسیم . فسفر كمك میكند و استخوانها، دندانها ، و بافتهای كبد شما احتیاج زیادی به این ویتامین دارند.
غذاهایی كه شامل ویتامین « D» هستند عبارتند از:روغن ماهی، سالمون آزاد ماهی، تونا (ماهی بزرگ)، شیر مقوی، نرم تن،قارچ،حبوبات مقوی،زردة تخم مرغ همچنین نور خورشید منبع طبیعی برای ویتامین «D» است.

ویتامین E ضد ریزش مو، مؤثر در درمان بیشتر بیماریهای پوستی ، كند كردن پدیدة پیری سلول ها و بافتها و همچنین باعث بهبود سریعتر زخم ها می شود. غذاهایی كه شامل میزان قابل توجهی از ویتامین « E» هستند عبارت است از: آجیل (شامل بادام، فندق، و گردو)، تخم آفتابگردان، روغن ذرت، مارگارین، مایونز، روغن سبزیجات فشرده شده خنك،‌ شامل ذرت، گل آفتابگردان، سویا، دانة پنبه، كانولا، و سبوس گندم (غنی ترین منبع)، اسفناج و كلم پیچ، سیب زمینی.

ویتامین F (ویتامین F اصطلاح غلطی است كه گاها برای اسید لینولئیك استفاده می شود. ) ضد چروك صورت است كه در روغن آفتابگردان یافت می شود ولی ویتامین محسوب نمی شود.
ویتامین H ضد عفونت جلدی پوست است. کمبود این ویتامین باعث پیدایش لکه های قرمز رنگ و گاه خاکستری در روی پوست می گردد. منابع حیاتی ویتامین H زرده تخم مرغ، مخمر آبجو، پوست برنج، مغزها می باشد.