پارس ناز پورتال

راه درمان بیماری های شغلی

راه درمان بیماری های شغلی

كدام ضایعه، كدام شغل؟

بیشتر ضایعات پوستی را دردست‌ها می‌بینیم ولی گاهی به علت آلوده شدن لباس‌ها، ضایعات را می‌توان روی قسمت‌های مختلف بدن مشاهده كرد.
ضایعاتی كه در صورت ایجاد می‌شود، بیشتر از طریق دست به صورت منتقل شده‌اند و یا مواد به شكل گاز ، بخار، گردوغبار در هوا پراكنده و روی پوست صورت نشسته اند. گاهی تغییرات رنگی پوست را درتماس شغلی با بعضی مواد شمیایی داریم و این مساله در مورد افرادی كه در كارخانه‌ها با فلزات سنگین از قبیل نقره، جیوه و… سروكار دارند ممكن است به صورت لكه های تیره رنگ، در محل تماس پوستی دیده شود .
مواد شیمیایی می‌توانند به دو صورت تحریكی وآلرژیك باعث التهاب وحساسیت پوست شوند. البته غلظت ماده، نوع ماده و دفعات تماس با آن مواد، در ایجاد و تشدید ضایعات پوستی موثر است.
انواع مواد اسیدی، قلیایی و فرآورده‌های نفتی و بنزینی و حلال‌های شمیایی قادرند با حل كردن چربی بین سلولی پوست به زیرجلد نفوذ كنند و باعث قرمزی وخارش شدید شوند و درموارد شدیدتر به صورت ترشح و تاول هم دیده می‌شوند.

یكی از عوارض تماس پوستی با مواد ، جوش‌های چركی است كه به آن اكنه شغلی می گویند . در بعضی از شغل‌ها، آكنه ایجاد یا تشدید می‌شود و این اغلب در مشاغلی دیده می شود كه باعث‌ ‌هیدراسیون لایه شاخی پوست می‌شوند، از قبیل كار كردن با مواد روغنی حیوانی یا معدنی، نفت‌ ‌و هیدروكربن‌های هالوژنه و تماس ماده‌ ‌شیمیایی با‌ پوست ‌كه در صورت و اندام‌ها آكنه ایجاد می‌كنند.
افرادی كه در محیط‌های گرم كار می‌كنند نیز به دلیل تعریق زیاد، دچار تشدید آكنه می‌شوند. از دیگر موادی كه می‌توانند منجر به این صدمه شوند مواد هالوژنی (كلر، ید…) ، گازوئیل، روغن موتور، آزبست و فرآورده‌های قطران هستند.
این آكنه‌ها به شكل جوش‌های قرمز، چركی و یا زیرپوستی سرسیاه وسرسفید، در همان محل تماس پوستی با لباس‌های آغشته با مواد شیمیایی، بروز می‌كند كه حتی بعد از بهبودی نیز، جا زخم به جای می‌گذارند.

بیماری های شغلی ناشی از نور


مساله دیگر تماس با نور خورشید است. كسانی كه بنا به شغلشان وقت زیادی را در آفتاب صرف می كنند باید بدانند كه نور خورشید تركیبی از چند نور مخرب‌ترین جزء آن اشعه ماورا بنفش است كه طول موج 280 -400 نانومتر دارد و با نفوذ به پوست باعث ایجاد صدماتی به سلول‌ها و رشته‌های ارتجاعی پوست می‌شود.
كشاورزان، دامداران ، كارگران ساختمانی و… جزء این گروه هستند و باید با كلاه و كرم‌های ضد آفتاب تا جائی كه می‌توانند از پوست خود مراقبت كنند.

آفتاب سوختگی، مهم‌ترین عارضه زودرس اشعه ماوراء بنفش است كه می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در موارد شدید علائم عمومی مانند تب، لرز، بی‌قراری، سردردو خواب‌آلودگی وضعف نیز ممكن است در فرد دیده شود.
پوست‌های روشن و سفید نسبت به عوارض ماوراء بنفش حساسیت بیشتری دارند.
عوارض دیررس تماس با نورخورشید، در اثر تخریب تدریجی و مستمر الیاف ارتجاعی پوست و سلول‌های پوستی است ونتیجه آن شلی و افتادگی پوست، چین وچروك ولكه‌های رنگی پوست است. بیشتر از 50 درصد تغییرات پوستی كه در افراد دیده می‌شود مربوط به صدمات آفتاب است.
كشاورزان و دامداران كه بیشترین فعالیت خود را در مقابل نور خورشید انجام می‌دهند دچار چین وچروك های عمیق پوستی در صورت و پشت گردن می‌شوند.

كجا كار می‌كنید؟
در صورتی كه محیط كار گرما و رطوبت بالایی داشته باشد و یا نوع كار همراه با انجام فعالیت شدید بدنی و عرق كردن زیاد بدن باشد، در لایه سطحی پوست كه از نژاد ‌شاخی است، امكان صدمه خوردن ولیچ افتادگی وجود دارد، بنابراین طبقه شاخی نمی‌تواند وظیفه محافظتی خود را خوب انجام دهد و لذا، عوارض وبیماری‌هاییرا به دنبال دارد. یكی از شناخته‌شده‌ترین عوارض گرما و رطوبت و تعریق، پدیده عرق سوزی است كه اكثراٌ در چین‌های بدن مثل كشاله ران وزیر بغل، به وجود می‌آید در اثر رطوبت و تورم لایه‌های سطحی پوست دهانه غدد عرق بسته می‌شوند كه این انسداد در اثر سائیدگی لباس تشدید می‌شود.

بیماری‌های میكروبی


گاهی عفونت‌های قارچی یا میكروبی نیز به آنها اضافه می‌شود و به همین دلیل است كه در محیط‌های گرم و مرطوب، عفونت‌های پوستی، میكروبی و ویروسی شیوع بیشتری دارد. گاهی مشاغل خاصی باعث ایجاد عفونت‌های نادر ومقاوم به درمان می‌شود، مانند زخم‌های مزمن در دست ماهیگیران و ماهی فروشان كه حتی گاهی نیاز به جراحی دارند.
همچنین گاهی در كف پای ورزشكاران و كاركنانی كه در استخر و سونا‌ كار می‌كنند، زگیل‌های شدید ومتعد بروز می‌كند و یا در دست قصاب‌ها كه مرتب دست‌های خیس و مرطوب دارند زگیل ایجاد می‌شود.
آلودگی وسایل و لباس‌های كار، می‌تواند باعث برگشت وتكرار ضایعات درمان شده گردد. در بعضی از مشاغل پوست در معرض خطر سوختگی قرار دارد. اسیدها، قلیاها، سیمان، فنل، فسفر… موادی هستند كه می‌توانند باعث سوختگی پوست و در صورت جذب پوستی، موجب مسمومیت و نارسایی كبدی و كلیوی شوند كه حتی گاهی برای كامل شدن درمان فرد نیاز به جراحی پیدا می‌كند. گاهی علائم سوختگی پس از چند ساعت شروع می شود و ادامه تماس با مواد باعث صدمات بیشتری می‌شود از جمله: قرمزی، التهاب، سوزش، خارش و سیاه شدن بافت زیرین پوست و ایجاد زخم عمیق در آن.

بانك پوست برای آتش نشان‌ها


بد نیست بدانید ایتالیا اولین بانك پوست جهان را برای آتش‌نشانان، كارگران ذوب آهن و افرادی كه به خاطر شغل خود در معرض افزایش خطر سوختگی قرار دارند ایجاد كرده است. این بانك قطعاتی از پوست كشت داده شده از فولیكول‌های موی این كارگران را نگهداری می كند تا در مواقع اورژانسی امكان دسترسی سریع به پوست پیوندی فراهم شود.

ادواردو راپوسیو یكی از پژوهشگران واحد جراحی پلاستیك دانشگاه جنوآ این بانك پوست را برای كسانی كه به خاطر شغل خود در خطر سوختگی قرار دارند بسیار بااهمیت توصیف كرد. در حال حاضر كسانی كه دچار سوختگی می‌شوند باید چندین روز صبر كنند تا پوست پیوندی از بافت سالم بدن آنها تهیه شود.

طی این مدت از پماد یا پوست موقتی كه از بافت های افراد متوفی یا حیوانات تهیه شده و در بانك‌های بافت معمولی نگهداری می‌شود استفاده به عمل می‌آید. اما در نهایت باید از پوست تهیه شده از سلول های بدن خود بیمار استفاده شود. این چند روز برای بیشتر بیماران بسیار حیاتی است. با ایجاد بانك پوست، پوست پیوندی آماده است و امكان نگهداری این پوست تا چند سال وجود دارد.
این بانك پوست تا اواخر ماه ژوئیه گشایش می‌یابد. واحد جراحی پلاستیك درحال حاضر اقدام به جمع‌آوری نمونه‌های فولیكول موی آتش‌نشانان و امدادگران شهر جنوآ و كاركنان تاسیسات انرژی آمگا كرده است.‌