پارس ناز پورتال

علت راحت خوابیدن در تاریکی

علت راحت خوابیدن در تاریکی


برخی از افراد می‌پرسند آیا می‌توان از چراغ خواب هنگام خوابیدن استفاده کرد یا نه؟ یا اینکه آیا استفاده‌ از پرده‌های نازک برای اتاق خواب و ورود نور کوچه و خیابان به داخل اتاق خواب هنگام شب می‌تواند باعث برهم خوردن نظم و آرامش خواب شود یا خیر؟ در پاسخ به این افراد باید گفت اگر فردی مشکل بی‌خوابی نداشته باشد، می‌تواند با روشنایی اندک چراغ‌های خواب یا نور خارج از محیط اتاق خواب هم به راحتی بخوابد.
 البته برای داشتن یک خواب خوب به خصوص آنهایی که در خوابیدن مشکل دارند (چه داشتن مشکل در شروع خواب و چه داشتن مشکل بیداری‌های مکرر حین خواب) و صبح‌ها هنگام بیدار شدن از کیفیت خواب خود راضی نیستند، باید به نکته‌های مربوط به بهداشت خواب توجه بیشتری کرد. یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که باید در بهداشت خواب در نظر گرفته شود، مربوط به محیط اتاق خواب است.

این محیط باید دمای مناسبی داشته باشد (یعنی نه سرد باشد و نه گرم)، سر و صدای زیادی در آن نباشد و شرایط نوری و روشنایی مناسبی هم در آن فراهم باشد. نور اتاق خواب در طول شب باید حداقل ممکن خود باشد. به همین خاطر اگر محله زندگی و مکان اتاق خوابتان به صورتی است که نور کوچه و خیابان باعث روشنی بیش از حد اتاق خوابتان در طول شب می‌شود، بنابراین بهتر است از پرده‌هایی با پارچه ضخیم‌تر یا آستری پرده برای تاریک کردن اتاق و ایجاد فضایی مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

 بد نیست بدانید نور، یکی از عواملی است که می‌تواند با ایجاد اختلال در ترشح هورمون خواب، باعث کاهش ترشح هورمون خواب شود و در صورتی که نور اتاق خواب در طول شب بیش از اندازه باشد، ممکن است حتی باعث عدم ترشح این هورمون بشود و به این ترتیب اجازه داشتن خوابی راحت را در طول شب به شما ندهد.
 البته همین نور می‌تواند در برخی از اختلال‌های خواب، جنبه درمانی داشته باشد. مثلا می‌توان با نورهای مناسب، زمان خواب افرادی که دیر از خواب بیدار می‌شوند را اصلاح کرد.