پارس ناز پورتال

تهیه دلمه خوش خوراک حلقه ای

مجموعه : آموزش آشپزی
تهیه دلمه خوش خوراک حلقه ای

مواد لازم

برنج ۲ پیمانه

گوشت ۲۰۰ گرم

سبزی خرد شده ( ترخون ، ریحان ، جعفری ، گشنیز ، پیازجه ، شوید ) ۲ پیمانه

ونوشك تازه ۲ الی ۳ قاشق ( در صورت دسترسی به ونوشك در غیر این صورت ونوشك را حذف كنید)

پیاز سرخ شده ۲ قاشق غذا خوری

خلال پوست پرتقال ۲ قاشق غذا خوری

زرشك قرمز ۳ قاشق غذا خوری

سركه دو سوم لیوان

شكر نصف لیوان

فلفل سیاه و قرمز به میزان دلخواه

روغن زیتون ۲ الی ۳ قاشق

آب نیم لیوان

دلمه حلقه ای یا قالبی

دلمه حلقه ای یا قالبی

طرز تهیه

اگر دوست ندارید برنج داخل دلمه نرم شود از برنج دانه بلند خارجی استفاده كنید برنج را با آب و زردچوبه و نمك و كمی روغن زیتون به صورت كته درست كنید .

 گوشت را با نمك ، زردچوبه ، فلفل و كمی روغن و پیاز رنده شده ابتدا كمی تفت داده و بعد با یك لیوان آب بپزید و صبر كنید تا تمام آبش تبخیر شود .

خلال پوست پرتقال را با آب یك دور بجوشانید تاتلخی آن گرفته شود و توسط صافی از آب جدا كنید .

سسی ازشكر و سركه و آب را تهیه كرده و بچشید و  در مقدارش با توجه به ذائقه تان میزان شكر و سركه را تغییر دهید و جند قاشق از آن را برای روی دلمه كنار بگذاریدو بقیه را با مواد خوب مخلوط کنید.در صورت تمایل از سسهای مورد علاقه خودتان استفاده كنید .

مواد را روی برگها در قالب بریزید و با پشت قاشق مواد را یكنواخت و فشرده كنید و سپس بادنباله برگ مو  كه از اطراف قالب آویزان است روی مواد را بپوشانید .  و چند قاشق از سس سرکه وشکر را برای جلوگیری از خشک و برشته شدن برگهاروی آن بریزید.

توسط فویل روی قالب را بپوشانید تا زمانی كه در فر میگذارید دم بكشد .

قالب را به مدت یك ساعت در فر با درجه متوسط بگذارید تا دلمه دم بیفتدفر را خاموش وفویل را از قالب جدا كنید و یك دیس روی قالب وارونه كنید و دلمه كه شبیه به یك حلقه شده ( دلمه حلقه ای )  را برگردانید وبا سلیقه خودتان آنرا تزئین كنید. اگر از برنج ایرانی استفاده كنید و یا میزان سس را بیشتر كنید مایه دلمه نرم ترو چسبنده تر میشودكه بعضی این نوع را بیشتر می پسندند.