پارس ناز پورتال

کرم ضدافتاب خانگی

کرم ضدافتاب خانگی

چگونه یک کرم ضدآفتاب خانگی تهیه کنیم؟

پزشکان می گویند: همان طور که قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطرناک است، پرهیز کامل از آن نیز می‌تواند برای سلامت پوست و بدن مضر باشد.

 نور خورشید همیشه دشمن پوست و بدن نیست بلکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تولید ویتامینD ‌به میزان کافی در بدن ضروری است و این ویتامین نیز به نوبه خود در حفظ سلامت بسیاری از اعضا و بافت های حیاتی بدن، نقش جدی ایفا می کند.

 
اما از طرفی برخی اشخاص به دلیل شرایط خاص کاری و زندگی ممکن است بیش از حد معمول در معرض تشعشعات خورشیدی قرار بگیرند. برای این افراد که اغلب نمی‌توانند خود را از اشعه‌های بیش از حد خورشیدی دور نگه دارند و برای مدت طولانی در تماس مستقیم با این تشعشعات هستند، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ضروری است. اما از سوی دیگر انواع کرم‌های ضد آفتاب صنعتی موجود در بازار نیز برای سلامتی خطراتی به دنبال دارند.

 
پوست، در واقع بزرگترین عضو بدن است که هر آنچه روی آن قرار گیرد به خود جذب می‌کند به همین دلیل مهم است تا از کرم‌هایی استفاده شود که طبیعی و خالص باشند.

 
در حال حاضر مارک های مختلفی از کرم‌های ضد آفتاب در فروشگاه ها و داروخانه ها موجود هستند اما بدون شک کرم‌های ضد آفتاب خانگی با ترکیبات طبیعی، تاثیر بهتر و در عین حال عوارض جانبی کمتری در مقایسه با کرم‌های ضد آفتاب صنعتی و شیمیایی دارند.
 

بیشتر کرم‌های ضدآفتاب موجود در بازار، حاوی ترکیب اکسید روی هستند که به اعتقاد پزشکان دانشگاه ایالت «میسوری»، این ترکیب هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند و در نهایت به تخریب سلول‌های پوستی منجر می‌شود.

 
متخصصان پوست برای حل این مشکل استفاده از ترکیبات طبیعی شامل روغن دانه تمشک، روغن دانه هویج، روغن سویا و روغن های دیگری چون روغن نارگیل و زیتون را توصیه می کنند.

 
آنچه اکثر ما نمی دانیم این است که روغن های معمولی نیز بدون این که ترکیبات مضر و شیمیایی داشته باشند، دارای SPF طبیعی هستند. برای مثال روغن دانه تمشک قرمز SPF بین 28 تا 50 ، روغن سبوس گندم SPF 20 و روغن دانه سویا SPF 10 دارد.

برای تهیه یک ضدآفتاب خانگی می توانید مقداری از این روغن ها را با روغن نارگیل یا کره کاکائو مخلوط کرده و داخل یک بطری شیشه بریزید. سپس برای ضد آب شدن این ترکیب به آن مقداری موم اضافه کنید. هم چنین می توانید 5 تا 10 قطره از هر روغن گیاهی خاص و مفیدی که مورد علاقه تان است به این ترکیب بیافزایید. پس از این مراحل، درب شیشه را ببندید اما مهر و موم نکنید و آن را داخل تابه پر از آب قرار دهید. تابه را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید تا ترکیب داخل شیشه به آرامی گرم و کاملا ذوب و نرم شود. سپس شیشه را از داخل آب داغ خارج کرده و در دمای اتاق قرار دهید تا به تدریج خنک شود. از این ترکیب می توانید در طول فصل تابستان به عنوان یک ضد آفتاب کاملا طبیعی، مرغوب، سالم و بی خطر استفاده کنید.