پارس ناز پورتال

ماه مبارک رمضان و سریال ها

مجموعه : اخبار سینما
ماه مبارک رمضان و سریال ها

با گذر از ایام نوروز، یكی از مهم‌ترین باكس‌های پخش تلویزیون، ماه مبارك رمضان در كانون توجه برنامه‌سازان و اهالی رسانه قرار گرفته است. مقطعی یك ماهه كه در واقع طولانی‌ترین كنداكتور تلویزیون از حیث پر مخاطب‌ شدن و زیر ذره‌بین قرار گرفتن در طول سال محسوب می‌شود.

گرچه شاید در نگاه اول به نظر برسد برنامه‌سازان و به ویژه مدیران سیما انرژی زیادی صرف افزایش كیفی و غنی‌كردن برنامه‌های نمایشی خود در ماه رمضان صرف می‌كنند، اما واقعیت آن است كه طی یكی- دو سال اخیر سریال‌های ویژه نوروز، ماه رمضان یا ماه محرم اغلب آثاری ضعیف از آب در آمده‌اند.

مشكلی كه موجب شده كلیت برنامه‌ها زیر سؤال بروند و یك سریال خوش ‌ساخت در میان انبوهی از ساخته‌های نازل جایگاه خود را متزلزل ببیند. این مسئله سال گذشته نیز اتفاق افتاد.

در شرایطی كه ماه رمضان پارسال، شبكه یك با سریال «راز پنهان» (فلورا سام) نتوانست به توفیقی برسد و شبكه دو نیز با «چمدان» (خسرو ملكان) شكست سختی را تجربه كرد، شبكه سه با «خداحافظ بچه» (منوچهر هادی) یك سر و گردن بالاتر از بقیه ایستاد و با استقبال مواجه شد. این در حالی بود كه شبكه تهران نیز ترجیح داد این ایام را با سریال اپیزودیك و كم خرج «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» سر كند.

19 تیرماه امسال مصادف است با نخستین روز ماه رمضان كه در قیاس با سال پیش، 10 روز جلوتر افتاده و فرصت سریال‌سازان و شبكه‌ها را برای برنامه‌ریزی دقیقه 90 كمتر نیز كرده است. در این گزارش، جدیدترین اخبار، اطلاعات و شنیده‌ها درباره سریال‌های ماه رمضان و گزینه‌های پخش در این باكس پربیننده از نظرتان می‌گذرد.

شبكه یك؛ «دودكش» لطیفی

شبكه یك كه سال گذشته از اعتماد به زوج فلورا سام در مقام كارگردان و مجید اوجی تهیه‌كننده به نتیجه دلخواه نرسید، سریالی كه پیشتر، از روی آنتن رفتن آن در اردیبهشت ماه جاری خبر می‌رسید را برای ماه رمضان امسال خود كنار گذاشته است. این سریال به نام «دودكش» با كارگردانی محمدحسین لطیفی و حضور تهیه‌كننده‌ای ناشناس به نام زینب تقوایی سال گذشته مراحل تولید خود را آغاز كرد و این روزها آخرین مراحل تصویربرداری و تدوین همزمان را سپری می‌كند. گویا قرار است مهدی فرجی مدیر شبكه یك هفته آینده در دیدار از پشت صحنه این سریال خبر مناسبتی شدن و پخش آن در ایام ماه رمضان را رسانه‌ای كند.

قصه سریال «دودکش» درباره دو خانواده است که زندگی ساده‌ای دارند و یک قالیشویی را اداره می‌کنند، اما هر بار ماجراها و مسایلی برای آنها اتفاق می‌افتد که زمینه‌ساز موقعیت‌های بامزه‌ای می‌شود.

زوج بهنام تشكر و هومن برق‌نورد پس از موفقیت در سریال‌های «ساختمان پزشكان» و «دزد و پلیس» این بار در كنار چهره‌هایی چون سیما تیرانداز، الناز حبیبی و نگار عابدی نقش‌های اصلی این سریال كمدی 26 قسمتی را ایفا می‌كنند.

البته سال گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها حاكی از آن بود كه تلویزیون به دلیل آنكه لطیفی جذب شبكه نمایش خانگی شد و سری اول سریال «قلب یخی» و «ساخت ایران» را ساخت، برای بازگشت او به سیما رضایت نخواهد داد، اما این طور نشد و مسؤولان تلویزیون رویه‌ای متفاوت با مهران مدیری را در قبال لطیفی اتخاذ كردند.

شبكه دو با «خروس»

پس از شبكه یك، شبكه دو نیز با خیال نسبتاً راحتی به استقبال ماه رمضان خواهد رفت. این شبكه كه سال گذشته سریال به شدت سطحی و ضعیف «چمدان» را با حمایت معاونت سیما و در ساعتی نامناسب روی آنتن داشت، طعم تلخ شكست را چشید. با این حال مسؤولان شبكه دو كه دست خود را برای امسال نیز خالی می‌دیدند، تصمیم گرفتند تا سریال «خروس» را به جای عید، برای ماه رمضان كنار بگذارند.

همین شد كه به سازندگان توصیه شد تا تعداد قسمت‌های خود را به 26 قسمت برسانند و این سریال را برای ماه رمضان آماده كنند.

سریال كمدی «خروس» به كارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌كنندگی علیرضا‌ابراهیمی دلیجانی اوایل بهمن‌ سال گذشته كلید خورد و ضبط تصاویر پس از تصویربرداری در لوكیشن‌‌هایی چون خیابان بهشتی، رسالت، لویزان، خیابان جشنواره، اتوبان ارتش، بلوار مرزداران و… اواسط فروردین ماه جاری به اتمام رسید.

تاكنون بیش از 60 درصد تدوین پروژه نیز انجام شده است. حمید لولایی، جواد رضویان، یوسف تیموری، كریم اکبری مبارکه، مرضیه صدرایی، سپند امیر سلیمانی، مهسا کریم زاده، ملیکا شریفی نیا، یلدا قشقایی، دانیال معصومی، سیروس میمنت، بهشاد شریفیان، حمید لیقوانی، کریم قربانی، عاطفه باقری، عزت ا… مهر آوران، بیتا خردمند، اصغر حیدری، سادیا جلالی‌پور، ابراهیم شفیعی، داوود مقدادی و علیرضا درویش در این سریال بازی داشته‌اند.